Auto Review Ford Focus III 1e facelift
Ruimte voor verbetering
Ford - Focus
Conclusie
De Ford Focus is na zijn facelift alleen maar beter geworden. Hij reed al fantastisch, maar dankzij een herzien interieur en extra veiligheidsvoorzieningen is de auto nog plezieriger in het gebruik. De binnenruimte valt nog altijd tegen in vergelijking met de concurrentie.Type auto en prijs
De vijfde generatie van de Ford Focus is alweer op de helft van zijn leven. Tijd voor een facelift, al vonden de belangrijkste wijzigingen in dit geval binnen de auto plaats. Ford heeft het instrumentarium letterlijk en figuurlijk opgeschoond. Voorheen duizelde het je in ’t Focus-interieur van de knopjes, maar met de introductie van een groot en duidelijk infotainmentscherm is de ergonomie aanzienlijk verbeterd. Toch kun je ook van buiten zien dat je met een vernieuwde Focus van doen hebt; de voor- en achterzijde zijn eveneens aangepast. Met een vanafprijs van € 18.965 is de Ford aantrekkelijk geprijsd ten opzichte van zijn concurrenten: Volkswagen en Peugeot vragen honderden euro’s meer voor achtereenvolgens de Golf en 308. De vernieuwde Focus is verkrijgbaar als hatchback en stationwagen.Hoe rijdt de Ford Focus
De Ford Focus staat van oudsher bekend om zijn uitstekende rijeigenschappen. Hij stuurt precies en doet daarmee sportiever dan andere auto’s in zijn klasse. Desondanks hebben de knappe koppen van Ford niet stil gezeten. De structurele stevigheid aan de voorzijde is verhoogd, er is nogmaals naar de wielophanging gekeken en de schokdempers zijn ook onder handen genomen. Bovendien is de elektrische stuurbekrachtiging aangepast om de bestuurder meer gevoel te geven. Het rijgedrag van de Focus is daarmee naar een nóg hoger plan getild. Het veercomfort is oké, maar er zijn in dit segment comfortabelere auto’s te koop; op de snelweg komen oneffenheden nét iets te nadrukkelijk de cabine binnen. Verder laat het zicht rondom te wensen over, omdat de ramen in de Focus klein zijn uitgevallen. Met name recht opzij zie je daardoor te weinig. Gelukkig prijkt op de optielijst met onmiddellijke ingang een pakket met veiligheidsmaatregelen dat in dit segment zijn weerga niet kent. Daar zit ook een systeem tussen dat waarschuwt voor verkeer in je dode hoek. Voor net geen 1.000 euro kun je verder beschikken over een rijstrookassistent die de auto eigenhandig in het juiste spoor houdt, een verklikker voor de juiste maximumsnelheid én een systeem dat in geval van nood zelf remt bij een dreigende aanrijding. Een speciale vermelding is er voor de Cross Traffic Alert. Verlaat je achterwaarts een parkeerplek en kun je niet goed zien of er verkeer aan komt, dan werken de parkeersensoren als een soort radar. Detecteren zij een medeweggebruiker – of die nu lopend is, op de fiets of met de auto – dan krijg jij een waarschuwing. Behalve veiligheidsvoorzieningen bevat de Focus ook allerlei andere handige systemen. We noemen er twee: de spraakgestuurde navigatie en een beschermingsflap die automatisch tevoorschijn springt bij het openen van het portier, zodat je niet onbedoeld een parkeerschade kunt veroorzaken.De Ford Focus van binnen
Niet alleen de autopers liet zich in het verleden negatief uit over het drukke interieur van de Focus. Ook de gebruikers spraken zich negatief uit over de ergonomie. Stuur en middenconsole zaten vol knopjes, wat de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede kwam. Ford heeft die kritiek ter harte genomen: voortaan prijkt er een fraai, groot infotainmentsysteem in het midden van het dashboard, dat eenvoudig te bedienen valt. Het aantal knoppen is daarmee tot een minimum teruggebracht. In het binnenste van de Focus is verder veel bij het oude gebleven. Je zit nog steeds op prima stoelen en de gebruikte materialen zijn fraai. Helaas kunnen alle wijzigingen niet verhullen dat de Ford in deze klasse nog altijd niet de ruimste is. Als bestuurder zit je met je rechterbeen tegen de middenconsole en door het geringe glasoppervlak doet de Focus krap aan. Op de achterbank zitten weliswaar drie gordels, maar je kunt er met goed fatsoen maar twee kinderen kwijt. Ook de bagageruimte valt bescheiden uit, met minimaal 363- en maximaal 1.148 liter inhoud. Bij de concurrentie kun je eenvoudig 20- tot 250 liter aan extra spullen meenemen.De Ford Focus en het milieu
De Focus van voor de facelift was er een tijdje als fiscaal aantrekkelijke stationwagen. Die auto – een diesel - kwam in aanmerking voor 14 procent bijtelling, maar zo’n uitvoering zit er niet meer bij. Daar staat tegenover dat de fiscus over elke Focus in het huidige leveringsprogramma 20 procent bijtelling rekent. Of je nu gaat voor een van de drie bejubelde driecilinder benzinemotoren of kiest voor een van de twee dieselversies. Het vermogen loopt uiteen van 95- tot 150 pk. Alle uitvoeringen hebben standaard een start/stop-systeem.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
