Auto Review Alfa Romeo 147 I
Temperament in de middenklasse
De Alfa Romeo 147 is als occasion echt een auto voor liefhebbers, geen ‘allemansvriend’. Anders gezegd: voor een Alfa kies je als je iets van dat bijzondere gevoel voor het merk hebt. Een mooie 147 is in die zin een prima mogelijkheid om met het merk vertrouwd te raken.
- Pluspunten
- Sportieve rijeigenschappen
- Heel eigen karakter
- Bijna tijdloze vormgeving
- Minpunten
- Elektronische storingen
- Beperkte populariteit, relatief scherpe prijzen
Wat vindt de Wegenwacht?
Zoals veel moderne auto’s wordt ook de Alfa 147 geplaagd door z’n elektronica. De individuele bobines stoppen er wel eens mee, dat kan ook het gevolg zijn van draadbreuk. De krukaspositiesensor gaat wel eens defect. Dat is geen lastige reparatie, maar er moet wel aan zo’n sensor zijn te komen. Als dat snel lukt, kan de Wegenwacht het ter plekke oplossen. Voor een kapot hoofdrelais geldt in principe hetzelfde. Het relais van de brandstofpomp gaat ook wel eens stuk en ook dat is best snel opgelost, mits het onderdeel is te krijgen. Zowel bij een kapot hoofd- als pomprelais slaat de motor gewoon niet meer aan. Een brandend airbaglampje is vaak te herleiden tot een draadbreuk van de gordelspanner, onder één van de stoelen. Het hoofd- of pomprelais gaat ook wel eens stuk, dan slaat de motor niet meer aan. Na een lege accu wordt de contactsleutel som niet herkend. De wegenwacht kent hier een trucje op. De ‘Selespeed’-automaat wil nog wel eens storingen hebben, wat tot heel kostbare reparaties kan leiden.
Over de Alfa Romeo 147
De 147 verscheen eind 2000 en is prompt uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2001. Dit model is er één in een lange lijn sportieve en vrij compacte Alfa’s en was bijna tien jaar de ‘instap-Alfa’ voor wie nooit eerder in dit merk reed. Een jaar na de driedeurs kwam de vijfdeurs. Een jaar voor het einde van de productie verdween juist de driedeurs uit het programma. In 2005 was er een flinke facelift, met een compleet nieuwe neus. In beide verschijningsvormen is de 147 heel geslaagd en het knappe is dat de auto tot aan het einde van zijn lange productie niets van zijn aantrekkelijkheid heeft verloren. Technisch was de 147 afgeleid van het succesnummer 156. Aan die verwantschap dankt de 147 zijn zeer goede rijeigenschappen, met een verfijnde besturing en directe reacties.
Over de Alfa Romeo 147
De 147 verscheen eind 2000 en is prompt uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2001. Dit model is er één in een lange lijn sportieve en vrij compacte Alfa’s en was bijna tien jaar de ‘instap-Alfa’ voor wie nooit eerder in dit merk reed. Een jaar na de driedeurs kwam de vijfdeurs. Een jaar voor het einde van de productie verdween juist de driedeurs uit het programma. In 2005 was er een flinke facelift, met een compleet nieuwe neus. In beide verschijningsvormen is de 147 heel geslaagd en het knappe is dat de auto tot aan het einde van zijn lange productie niets van zijn aantrekkelijkheid heeft verloren. Technisch was de 147 afgeleid van het succesnummer 156. Aan die verwantschap dankt de 147 zijn zeer goede rijeigenschappen, met een verfijnde besturing en directe reacties.
Uitvoeringen en varianten
Er zijn twee 1,6 liter benzinemotoren in de 147 geleverd, met 77 kW/105 pk en 88 kW/120 pk. Deze laatste wordt aangeduid met ‘Veloce’, Italiaans voor ‘snel’. Vreemd, want er is ook een 2.0 met 110 kW/150 pk. Deze laatste is in plaats van de normale vijfbak ook geleverd met een halfautomaat, aangeduid als ‘Selespeed’. De diesels (1.9 JTD) zijn er in vier vermogensvarianten: 74 kW/100 pk, 85 kW/115 pk, 103 kW/140 pk en 110 kW/150 pk. De belangrijkste uitvoeringen heten Impression, Progression en Distinctive.
De Alfa Romeo 147 als occasion
In de laatste bouwjaren was de 147 niet erg geliefd meer, waardoor het gros van de occasions al wat ouder is. Juist doordat het model zo lang heeft gelopen, staat er wel een enorm aanbod bij de Nederlandse occasionaanbieders. Door zijn specifieke karakter is de 147 niet zo geliefd als veel andere middenklasse hatchbacks. Dat drukt de prijzen en dat is dus weer goed nieuws voor de liefhebbers die wèl in de markt zijn voor een mooie Alfa. Die hebben rustig de gelegenheid een 147 te zoeken die helemaal naar wens is. Een gedegen onderhoudshistorie telt bij een Alfa nog zwaarder dan bij andere merken. Goed onderhoud is de basis voor zo weinig mogelijk storingen. Let vooral op de tijdige vervanging van de distributieriem. Het is opvallend dat er relatief weinig rode exemplaren zijn, die hebben voor de Alfa-liefhebber een zekere meerwaarde.
De proefrit
Voor deze proefrit reden we een 1.6 met de 77 kW-motor. Deze prachtige 16-klepper met twee bougies per cilinder ‘loopt’ en klinkt heel mooi, maar echt overtuigend pittig is deze niet. Wat flink meespeelt is het relatief hoge rijklaar gewicht, bijna 1.200 kilo leeg. Wie een vlotte Alfa wil, moet minstens een Veloce zoeken. Ongeacht de motorisering valt de erg fijne zit op in fijne kuipstoelen. Koppeling en transmissie zijn wat zwaarder in de bediening als in deze klasse gebruikelijk. Sterk punt is de fijne besturing en erg goede wegligging en stabiliteit, zowel in echte lijn als in lange bochten.
Conclusie
Geen allemansvriend, dus. De sportieve autoliefhebber die om praktische redenen een hatchback nodig heeft, doet met de 147 een goede keuze. Je rijdt weer eens bewust iets ànders dan veel anderen en daarvoor in ruil moet je accepteren dat je net even iets duurder rijdt dan in de meest courante modellen. Daar staat natuurlijk tegenover dat de prijzen toch wat vriendelijker zijn.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
