logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Ecosport I (JK8) 2e facelift

Eindelijk een alternatief

Ford - EcoSport 1.0 EcoBoost (125 pk)

Ford bood in Nederland als een van de eerste een kleine crossover aan. De EcoSport kan echter pas na twee facelifts als een volwaardig alternatief worden gezien voor de vele semi-terreinwagens die inmiddels van dit formaat worden verkocht.

Conclusie

Alle inspanningen ten spijt, sluit de vernieuwde Ford EcoSport achteraan het rijtje crossovers in het B-segment. Zijn concurrenten bieden meer verfijning, een grotere kofferbak en een rijkere veiligheidsuitrusting. De scherpe prijs en zijn stoere uiterlijk vormen weliswaar twee sterke troefkaarten, maar de onhandige vijfde deur doet de EcoSport alsnog de das om.

Type auto en prijs

Haastige spoed is zelden goed; Ford ondervond dat aan den lijve, toen de fabrikant in 2014 de EcoSport introduceerde. Het segment kleine crossovers was toentertijd nog klein, maar veelbelovend. Reden voor de Amerikanen om een model dat oorspronkelijk voor de Aziatische markt was bedoeld, ook in Europa te gaan voeren. Onder de kap monteerden de ingenieurs hun prijswinnende 1.0-liter benzinemotor; verder lieten ze de semi-terreinwagen ongemoeid. Een misvatting, want hier stellen we hele andere eisen aan een auto dan in Azië. De EcoSport reed matig, stak slecht in elkaar en werd alleen geleverd in het hoogste uitrustingsniveau, waardoor de auto (veel) duurder was dan alternatieven als de Renault Captur en Opel Mokka X. Inmiddels zijn we twee facelifts verder en komt het model beter beslagen ten ijs. Het design is herzien, de rij-eigenschappen zijn aangescherpt en de crossover heeft het interieur van de nieuwe Fiesta gekregen, wat de kwaliteitsbeleving naar een hoger plan tilt. Bovendien is de Ford met een vanafprijs van € 21.855 een stuk scherper geprijsd; alleen de Suzuki Vitara is voordeliger.

Hoe rijdt de Ford EcoSport 1.0 EcoBoost (125 pk)

Toen wij eind 2014 voor de eerste keer met de EcoSport reden, hadden we behoorlijk wat op- en aanmerkingen. Zo vonden we de semi-terreinwagen te licht sturen. De auto helde ook behoorlijk over en de bejubelde driecilinder turbo had moeite om de crossover een steile helling op te krijgen. Verder waren de zittingen van de voorstoelen te kort en was het rumoerig aan boord. Drie jaar later is er weliswaar het nodige veranderd, maar zijn er ook een paar zaken bij het oude gebleven. Om te beginnen met de driepitter onder de motorkap, die goed is voor 125 pk. Het trekgewicht bedraagt een schamele 900 kilogram. Voor het eerst is de EcoSport echter ook verkrijgbaar met een automaat, waardoor er een aanhanger tot 1.100 kilo aan de trekhaak mag. Wij gingen op pad met een dergelijke transmissie, die standaard spaarzaam staat afgesteld. Dat is overkomelijk zolang je geen haast hebt. Is dat wel het geval, dan kun je terugvallen op de sportstand. Dat maakt van de Ford nog altijd geen strepentrekker, maar hij reageert in elk geval gretig(er) op het gas. Welke modus je ook selecteert; het inschakelen van een rijrichting (voor- of achteruit) vraagt geduld. Geen pretje wanneer je even gauw wilt straatje keren! In vergelijking met zijn voorganger zit er meer gevoel in de besturing. De voorstoelen zitten beter en ondersteunen nu ook langere benen. Bovendien is het windgeruis aan boord afgenomen. De koets van de EcoSport is onverminderd beweeglijk. Het feit dat de semi-terreinwagen hoger zit dan menig alternatief, draagt alleen maar bij aan het idee dat de Ford sterk overhelt. Kun je bij de meeste concurrenten terecht voor een noodremsysteem, rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning, in het geval van de EcoSport bestaat de aanvullende veiligheidsuitrusting uit dode hoek signalering en een waarschuwing voor kruisend verkeer. Hulpsystemen die van de optielijst moeten worden bijbesteld, wat alleen mogelijk is vanaf het één-na-duurste uitrustingsniveau. De importeur levert wel standaard MyKey mee; de mogelijkheid om je reservesleutel te programmeren, zodat je kunt voorkomen dat er tijdens het uitlenen te hard met jouw auto wordt gereden. Een welkome toevoeging is de optionele achteruitrijcamera. Van zichzelf heeft de EcoSport namelijk een stel forse dode hoeken.

De Ford EcoSport 1.0 EcoBoost (125 pk) van binnen

Oorspronkelijk werden de voor Europa bedoelde EcoSports in India vervaardigd. Dit herziene model komt uit de Ford-fabriek in Roemenië, waar de bedrijfswagens van het merk vandaan komen. Hoewel de fabrikant hoog opgeeft over de verbeterde bouwkwaliteit, gaven de exemplaren die tijdens de Europese persintroductie werden ingezet, nog geen reden om de loftrompet te luiden. Aan de buitenzijde noteerden we flinke pasnaden en opzichtige schroeven, terwijl we aan de binnenkant zomaar onze hand tussen de deur en de hemelbekleding konden steken. Het van de Fiesta overgenomen dashboard, compleet met een fraai, hooggeplaatst infotainmentsysteem, maakt een hoop goed. Vooral omdat het in tegenstelling tot de binnenzijde van de deur wél met zachte kunststoffen is bekleed. De achterzijde van de voorstoelen is hol; daardoor kunnen achterin ook volwassenen hun benen kwijt. De hoofdruimte is eveneens keurig. Dat er op de achterbank geen drie, maar slechts twee personen kunnen plaatsnemen, valt te wijten aan de beperkte breedte van de Ford; de middentunnel treft geen blaam, want die heeft slechts een bescheiden omvang. De verstelbare rugleuning van de oorspronkelijke EcoSport is bij deze opfrisbeurt jammerlijk gesneuveld. Het stroompunt voor de achterpassagiers zit niet achterop de middenconsole, maar rechts van de achterbank. Het meest opmerkelijke aan de EcoSport is de achterklep, die niet naar boven maar naar opzij open gaat. Vroeger prijkte er ook nog een kolossaal reservewiel achterop, maar dat is gelukkig naar de accessoirefolder verbannen. De laadopening is fors, maar je hebt behoorlijk wat ruimte achter de auto nodig om je boodschappen in te laden. Met een omvang van minimaal 334- en maximaal 1.238 liter heeft de kofferbak een bescheiden omvang. Nieuw is een in hoogte verstelbare bagagebodem, maar die helpt niet om een vlakke laadvloer te creëren. De vloer loopt eerder op, als een flauwe helling.

De Ford EcoSport 1.0 EcoBoost (125 pk) en het milieu

Hoewel de EcoSport de eerste personenwagen is waarin een uit de Transit afkomstige dieselmotor zijn debuut maakt, komt die versie niet naar Nederland. Daarmee vervalt ook de mogelijkheid om de kleine crossover met vierwielaandrijving te bestellen: die optie is namelijk voorbehouden aan uitvoeringen met de nieuwe dieselmotor. Het leveringsprogramma bestaat bij ons enkel uit benzineversies. Stuk voor stuk 1.0-liter driecilinders met een turbo, 100- of 125 pk sterk. Voor de door ons gereden uitvoering (met automaat) geeft Ford zelf een verbruikscijfer op van 1 op 17,2. Wij kwamen in de praktijk niet verder dan 1 op 11,9, waarbij moet worden aangetekend dat we in de heuvelachtige omgeving van Lissabon onderweg waren en ondertussen ook de begeleidende video opnamen. In het dagelijks leven moet het dus (iets) zuiniger kunnen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.