logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Octavia IV

Heel fijn en heel verstandig

De Skoda Octavia heeft als occasion twee nadelen, die feitelijk onzinnig zijn. Helaas loopt de belangstelling voor deze hele klasse terug, ten gunste van allerhande SUV’s. Sommige mensen, die al jaren niet hebben opgelet, kijken nog steeds ‘neer’ op de naam Skoda! Onzin!

Pluspunten
  • Prima betrouwbaarheid
  • Rijdt heel comfortabel
  • Keurig, ingetogen uiterlijk
  • Gebruiksvriendelijke details
Minpunten
  • Onterecht ondergewaardeerd

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Bij de 1,0 liter driecilinder benzinemotor komt het voor dat de motor wel stationair draait, maar slechts beperkt op het gaspedaal reageert. Op het dashboard brandt ook het motorkampje. Dat zit in de elektronische bediening van het gasklephuis. De Wegenwacht kan het probleem niet ter plekke helemaal oplossen (nieuw gasklephuis), maar kent wel een noodgreep waardoor er weer gereden kan worden… liefst direct naar de garage.
  • Bij de 1,5 liter viercilinder komt het voor dat de trekkracht van de motor ineens wegvalt en van onder de motorkap een raar geluid klinkt. Waarschijnlijk is de slang tussen de intercooler en de inlaat los. Voor de Wegenwacht is dat ter plekke direct op te lossen en de Skoda kan zonder verdere kosten weer doorrijden.
  • Het centrale display valt wel eens uit, of blijft hangen. Dit is te verhelpen door de aan/uit-knop van het mediasysteem tenminste 15 seconden ingedrukt te houden. Als het vaker voorkomt, dan is er meer aan de hand en is het nodig de garage op te zoeken.
  • Exemplaren met automatische transmissie kennen ook een kleine storing. Op het dashboard staat ‘wagen alleen in positie P verlaten’. Dit is niet ter plaatse oplosbaar. De auto rijdt wel, bij de garage moet de werking van de schakelpook worden hersteld.

Over de Skoda Octavia

De huidige Octavia is een typisch voorbeeld van een grotere middenklasser, ook wel aangeduid als ‘D-segment’. Zoals gesteld, ‘iedereen’ wil tegenwoordig zo nodig hoog zitten, maar er wordt aan voorbij gegaan hoe fijn zo’n middenklasser kan zijn. Een (hernieuwde) kennismaking met de Octavia bewijst dat weer eens.

Uitvoeringen en varianten:

  • Deze generatie van de Octavia (introductie in 2020) is er net als zijn directe voorgangers in twee carrosserievormen: als vijfdeurs hatchback en als vijfdeurs stationwagon, door Skoda simpelweg aangeduid als ‘Combi’. De technische leveringsprogamma’s van die twee koetswerkvormen lopen helemaal parallel.
  • De Octavia is er in totaal met vier benzinemotoren. Diesels komen in het programma niet meer voor.
  • De basis-benzinemotor is de 1,0 liter driecilinder met 81 kW/110 pk, die we in tal van modellen binnen het Volkswagen-concern tegenkomen. Als 1.0 TSI is die motor altijd gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
  • Dezelfde motor is er ook als TSI e-Tec: er is dan een elektromotor aanwezig, die als mild hybrid de benzinemotor ondersteunt en zo het verbruik beperkt. In dit geval is de Octavia altijd voorzien van een zeventraps automatische transmissie met twee koppelingen (DSG, in Volkswagen-termen).
  • Er is ook een 1,5 liter viercilinder benzinemotor beschikbaar (110 kW/150 pk) en dat is in alle gevallen ook een e-Tec, mèt mild hybrid techniek en zeventraps automaat.
  • Nog een trapje hoger vinden we de 1,4 TSI, ook een viercilinder, met 150 kW/204 pk, maar dat is een plug-in hybrid en uiteraard heeft die ook de zeventraps automaat.
  • Alleen direct na de start van de verkoop van dit model was er ook een 1,5 liter benzineversie met 110 kW/150 pk met de handgeschakelde zesbak, maar deze First Edition verdween alweer na vier maanden.
  • Tot slot bestaat in één versie de 1,5 G-Tec, die is voorzien van een benzinemotor die ook op aardgas loopt.
  • Het normale leveringsprogramma bestaat uit de uitvoeringen Ambition, Style, Business Edition, Business Edition Plus, Sportline Business en (alleen plug-in) RS Business.
  • In de aanloop naar het nieuwe model (2024) is het leveringsprogramma enorm uitgedund. Eind 2023 waren er nog maar vier uitvoeringen over.

De Skoda Octavia als occasion

Net als alle andere merken in het D-segment, is de Octavia nieuw voornamelijk ingezet als zakenauto, al dan niet op basis van een leasecontract. Daarvan is nu enige invloed terug te zien in het occasionaanbod. Vroeger hadden de diesels dan de overhand, nu is ongeveer een zesde van het aanbod een (plug-in) hybride. De diesels moeten we met een lampje zoeken, de aardgas-versies zijn nog zeldzamer. Precies zoals we al dachten op basis van wat we op de weg zien, heeft de Combi veruit de grootste populariteit. De normale hatchback neemt minder dan 20% van het tweedehandsaanbod (en dus van de verkoop) voor zijn rekening. Die zakelijke (veel-)rijders zijn uiteraard op comfort gericht en dus is het niet vreemd dat 80% van alle Octavia’s een automatische transmissie heeft.

Het aanbod occasions is voorlopig vooral te vinden bij de officiële Skoda-dealers, die de auto in de regel aanbieden onder het label ‘Das Welt Auto’, wat onder meer staat voor een correcte onderhoudshistorie en uitstekende conditie, die wordt begeleid met een garantie die kan oplopen tot 48 maanden. Als de leasecontracten aflopen, zal een geleidelijk wat groeiend deel van het aanbod zijn te vinden in de outlets van de grote leasemaatschappijen. Uiteraard kan er ook wel eens een Octavia opduiken bij een dealer van een ander merk, maar… dat zien we niet zoveel.

De proefrit

De Octavia is een bijzonder fijne, comfortabele, ‘verstandige’ auto. Met z’n lengte van 469 cm is het zeker geen kleintje, maar daarvoor krijgen we veel terug. Om te beginnen in de vorm van een heel ruim interieur, waarin ook lange Hollandse posturen uitstekend kunnen zitten, voor- èn achterin. Dat gaat niet ten koste van de bagageruimte, want die meet liefst 600 liter minimaal. De Combi-versie voegt daaraan nog eens veertig liter toe, indien gewenst. Typisch Skoda zijn de handige details, zoals een 230V-aansluiting en de nodige ‘haken en ogen’ om bagage vast te zetten. De paraplu in het linker voorportier, ijskrabber in de tankklep en de parkeerkaartjesklem tegen de voorruit zijn ook bekende Skoda-details. Voorin staan twee erg goede en ruim bemeten stoelen met volop verstelmogelijkheden. Het instrumentarium is geheel digitaal met keuze uit verschillende lay-outs. Het centrale display omvat ook in de basisversie al een mooi werkend navigatiesysteem. Zelfs de met een druktoets oproepbare telefoniste begrijpt wat we willen. Het zitcomfort achterin is ook overtuigend, maar het is wel erg ‘besloten’. Rechtsachter zit een flinke dode hoek bij de hatchback, bij de Combi is die er niet. Het is opmerkelijk dat de hatchback geen ruitenwisser op de achterruit heeft en op het dashboard ontbreekt een controlelampje voor ingeschakelde verlichting.

De Octavia overtuigt op de weg. Hij heeft echt een heel fijn veercomfort, is mooi stabiel, stuurt precies en het geluidsniveau is laag. Alleen het afrollen van de banden is hoorbaar. De handgeschakelde zesbak werkt prima, maar de verfijnde zeventraps DSG-automaat heeft toch de voorkeur, die past ook beter bij de auto. De 1,5 liter viercilinder heeft bij geringe belasting automatisch uitschakelende cilinders. Afgezien van een controlelampje merk je daar niks van, maar het scheelt weer een haartje brandstof. Met de mild-hybrid ondersteuning is een gemiddeld praktijkverbruik rond 1 op 18 in Nederlands verkeer prima haalbaar.

Conclusie

Wie nou eens geen SUV wil, maar een heerlijk comfortabele en ruime gebruiksauto met een normale zitpositie, moet de Octavia tenminste overwegen. Een proefrit is enorm overtuigend. De riante ruimte, het bescheiden verbruik en het algehele rijcomfort scoren uitstekend. Wat een heerlijke, onterecht onderschatte auto!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Skoda Octavia.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasions, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.