Auto Review Alfa Romeo Stelvio I
Alfa’s eerste stoere, sportieve SUV
De Alfa Romeo Stelvio is als occasion geleidelijk steeds populairder geworden. Eerder had Alfa Romeo geen aanbod in deze klasse en dus geen ‘trouwe klanten’, maar de Stelvio is dermate aantrekkelijk dat steeds meer SUV-occasionkopers de Stelvio overwegen.
- Pluspunten
- Zeer geslaagd uiterlijk
- Sportieve rijeigenschappen
- Grote betrouwbaarheid
- Minpunten
- Niet de ruimste in zijn klasse
- Vrij geringe bekendheid, ondergewaardeerd
Wat vindt de Wegenwacht?
- Er zijn bij de Wegenwacht slechts enkele euveltjes rond de Stelvio bekend. Elektronica speelt ook hier de hoofdrol. Spontaan werkende ruitensproeiers (!), knipperende binnenverlichting en weigerende richtingaanwijzers zijn te herleiden naar een storing in het multimediasysteem. Helaas kan de Wegenwacht dat niet ter plaatse oplossen, daarvoor moet de Stelvio echt naar de garage.
- Een beschadiging van de kabelboom ter hoogte van de middenconsole leidt tot sluiting (zekering eruit), waardoor de auto niet meer wil starten. De Wegenwacht zal in een voorkomend geval de kabelboom isoleren, nieuwe zekering erin en waarschijnlijk start de motor weer. Definitieve reparatie moet wel even in de garage plaatsvinden.
- Het komt voor dat er een storing optreedt, wanneer direct na de (koude!) start, verschillende elektrische functies tegelijk worden bediend. Denk daarbij aan elektrisch openende zijruiten, voluit ‘blazende’ airco, elektrisch verstelbare voorstoelen en dergelijke. De capaciteit van de dynamo schiet op dat moment even tekort. Dit is uiteraard simpel te voorkomen door de genoemde functies niet meteen allemaal te gebruiken. De Wegenwacht kan de storing herstellen via een uitleesapparaat. In voorkomende gevallen is het verstandig even de conditie van de accu te controleren, want een verzwakte accu maakt de techniek nog kwetsbaarder.
Over de Alfa Romeo Stelvio
Alfa Romeo was bepaald geen ‘pionier’ in de klasse van de grotere SUV’s, andere merken hebben zich eerder in dit deel van de markt gemanifesteerd. Daarbij heeft de Stelvio een heel eigen karakter. Daardoor is het niet direct een allemansvriend, maar geleidelijk weet hij steeds meer ‘vrienden’ voor zich te winnen. Dit is vooral een sportieve SUV, waar bij andere merken bijvoorbeeld ruimte en comfort meer op de voorgrond staan. De hele vormgeving is al even karakteristiek en dat is nou juist het allersterkste punt van heel de Stelvio. Hij is –typisch Italiaans- vrij sober gelijnd, maar heel mooi van proporties en met enkele fraaie details, waar andere merken zich te buiten gaan aan overbodige lijntjes en dergelijke. Vooral het front is heel aansprekend. Val je als een blok voor het uiterlijk, dan ben je ook bereid wat andere eigenschappen voor lief te nemen.
De Alfa Romeo Stelvio als occasion
Alfa Romeo was bepaald geen ‘pionier’ in de klasse van de grotere SUV’s, andere merken hebben zich eerder in dit deel van de markt gemanifesteerd. Daarbij heeft de Stelvio een heel eigen karakter. Daardoor is het niet direct een allemansvriend, maar geleidelijk weet hij steeds meer ‘vrienden’ voor zich te winnen. Dit is vooral een sportieve SUV, waar bij andere merken bijvoorbeeld ruimte en comfort meer op de voorgrond staan. De hele vormgeving is al even karakteristiek en dat is nou juist het allersterkste punt van heel de Stelvio. Hij is –typisch Italiaans- vrij sober gelijnd, maar heel mooi van proporties en met enkele fraaie details, waar andere merken zich te buiten gaan aan overbodige lijntjes en dergelijke. Vooral het front is heel aansprekend. Val je als een blok voor het uiterlijk, dan ben je ook bereid wat andere eigenschappen voor lief te nemen.
Uitvoeringen en varianten
- De Stelvio is er met keuze uit drie benzinemotoren en vijf dieselvarianten.
- Opmerkelijk is dat alle benzineversies vierwielaandrijving hebben (‘Q4’), maar bij de diesels blijft dat beperkt tot alleen de allersterkste.
- Tevens hebben alle Stelvio’s standaard een achttraps automatische transmissie.
- De 2,0 liter turbo-benzinemotor is er in twee specificaties, met 147 kW/200 pk en 206 kW/280 pk.
- De snelste benzineversie staat feitelijk geheel op zichzelf. Dat is de Quadrifoglio-uitvoering, die als enige beschikt over een 2,9 liter biturbo-V6, die goed is voor 375 kW/510 pk.
- De diesels zijn allemaal varianten op hetzelfde 2,2 liter viercilinder-motorblok.
- De basismotor biedt 110 kW/150 pk, vervolgens is er een met 132 kW/180 pk en de topmotorisering levert 154 kW/210 pk.
- Eind 2018 zijn de twee minst krachtige versies al vervangen door twee andere, met respectievelijk 118 kW/160 pk en 140 kW/190 pk.
- Begin 2020 is de 118 kW diesel komen te vervallen, maar er kwam een nieuwe topmotorisering met 154 kW/210 pk bij.
- Naast een naamloze basisversie (tot najaar 2021) is er de veel rijker uitgeruste Super en vanaf eind 2018 een tijdelijke uitvoering, de B-Tech (tot begin 2020). De Sprint is eveneens een tijdelijke uitvoering, vanaf begin 2020 tot laat in 2021.
- Alleen met de 206 kW-benzinemotor zijn er twee tijdelijke versies geweest: de First Edition is daarbij begin 2018 opgevolgd door de Special Edition, die eind 2018 weer is gestopt.
- De Quadrifoglio staat ook in uitvoering geheel op zichzelf.
De proefrit
De vrij hoge zit en instap zijn inherent aan een grote SUV. Van binnen is de Stelvio even goed vormgegeven als van buiten. Fraai dashboard, mooie, maar perfect afleesbare instrumenten, alleen het multimedia-display centraal in het dashboard is wat kleiner dan bij veel andere merken. Maar is dat erg? Belangrijker is dat het navigatiesysteem wat omslachtig werkt en soms onbegrijpelijke fouten in de route maakt. De voorstoelen zitten uitstekend en zijn in alle richtingen voldoende verstelbaar. Dat is wel zo prettig op lange ritten. Voorin de Stelvio hebben we dus niks te klagen. Achterin is het krapper dan je in zo’n auto helemaal verwacht. Volwassenen kunnen er wel zitten, maar als er personen meegaan die flink uit de kluiten zijn gewassen, dan vraagt dat wel wat inschikkelijkheid. De bagageruimte komt met een minimale inhoud van 525 liter ongeveer overeen met wat andere merken in dit segment te bieden hebben.
De Stelvio rijdt erg goed, als je van een wat sportiever weggedrag houdt. De afstemming van het onderstel is behoorlijk stevig, maar mede daardoor biedt hij een fabelachtig goede wegligging en bochtvastheid, maar hij is op snelheid ook zo stabiel als een hogesnelheidstrein. Daarbij stuurt hij voor een auto van dit formaat mooi nauwkeurig, op het gretige af. De basisbenzinemotor is met zijn 200 pk feitelijk sterk genoeg voor het overgrote deel van alle gebruikers. De prestaties zijn ondanks een rijklaar gewicht van tenminste ruim 1.600 kg erg vlot (0-100 km/u in 7,2 sec.). Desondanks hebben we met die 200 pk-versie gemiddeld steeds tussen 1 op 10 tot zelfs 1 op 13 gereden. Het sportieve karakter kan nog een extra scherp randje krijgen door de ‘DNA-schakelaar’ in de D van Dynamic te zetten, maar in de praktijk is dat iets dat je eens een keer gebruikt en daarna kijk je er niet meer naar om. Opvallend is dat de Stelvio bij gebruik van de cruise control (helaas is een adaptieve versie niet beschikbaar) in de Resume-functie veel sneller accelereert dan je dat zelf zou doen.
Conclusie
Een Alfa Romeo is altijd een heel bewuste keuze. In deze klasse geldt toch al sterk dat het gekozen merk & type moet passen bij je eigen stijl en smaak en zo’n Stelvio is juist op dat vlak een heel sterke propositie. OK, het is niet ieders smaak, maar is het dat wèl, dan is een mooie gebruikte Stelvio een auto waaraan je heel veel (rij-)plezier beleeft.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van deAlfa Romeo Stelvio.
Concurrenten
Audi Q3 (2018 / heden)
Nog geen occasiontest van deze concurrent beschikbaar.
BMW X3 (2017 / heden)
Nog geen occasiontest van deze concurrent beschikbaar.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
