Auto Review Kia Soul II
Eigenwijze, elektrische pionier
De Kia Soul EV is als occasion een betrekkelijke zeldzaamheid, maar verdient wel de aandacht. Dit was destijds één van de allereerste volledig elektrische auto’s van een serieuze autofabrikant. Zo’n pioniersrol verdient respect, maar is het een auto die je moet willen?
- Pluspunten
- Rijdt heel moeiteloos
- Zeer betrouwbaar
- Eén van de voorlopers in elektrisch rijden
- Minpunten
- Bescheiden actieradius
Wat vindt de Wegenwacht?
Wat vindt de Wegenwacht van de Kia Soul EV als occasion?
Hier kunnen we merkwaardig kort over zijn: bij de Wegenwacht zijn géén zaken bekend, die bij de Soul EV wel eens voorkomen. Dat ligt enerzijds aan de kwaliteit die het merk Kia eigen is, anderzijds is ‘het park’ rijdende exemplaren ook zo klein, dat de kans bescheiden is dat we zo’n auto tegenkomen. De belangrijkste conclusie moet niettemin zijn dat de betrouwbaarheid ook van déze Kia bijzonder groot is.
Over de Kia Soul EV:
Dat was best een opvallende keuze van Kia. De eerste generatie van de Soul was een bijzondere auto qua vormgeving, maar met conventionele aandrijving. Deze tweede generatie heeft die ook, maar de versies met benzine- en dieselmotor zijn in ons land helemaal niet geleverd. Met ingang van 2014, de lancering van dit nieuwe model, is de Soul dus een volledig elektrische auto. Van de verkochte aantallen is een deel ingezet als elektrische taxi’s, mondjesmaat is hij ook verkocht aan particulieren en uiteraard als fiscaal aantrekkelijke zakenauto. Tja, die exemplaren komen natuurlijk ook een keer als occasion op de markt.
Uitvoeringen en varianten:
Er zijn twee specificaties en twee uitvoeringen van de Soul EV. In eerste instantie is de Soul EV er met een accu met een capaciteit van 27 kWh. Het vermogen van de elektromotor bedraagt 81 kW/110 pk en de maximale trekkracht is 285 Nm. Er zijn twee uitvoeringen, de ExecutiveLine en vanaf voorjaar 2016 ook een ExecutivePlusLine. Begin 2018 hebben beide uitvoeringen wat detailwijzigingen ondergaan, waarvan de belangrijkste de vergroting van de accucapaciteit is naar 30 kWh. Dat scheelt weer 10% in actieradius.
De Kia Soul EV als occasion:
Voor wie echt een elektrische Soul zoekt, is er best een aardig aanbod in het land te vinden. Het opmerkelijke is daarbij dat zowel de prijzen als de kilometerstanden enorm uit elkaar lopen. Er lijkt geen enkel logisch verband tussen het een en het ander te bestaan. Dat wordt dus een kwestie van heel goed kijken en vergelijken. In het aanbod zitten ook diverse auto’s van Kia-dealers, die zijn ingezet als demonstratieauto of zelfs als klanten-uitleenauto. Dat is op zich niet negatief, maar vaak zijn die wel wat scherper geprijsd en vaak blijkt bij navraag dat de kilometerstand hoger ligt dan in de advertentie, omdat er bij wijze van spreken nog dagelijks mee wordt gereden. Wie een gebruikte Soul zakelijk inzet, kan daarvoor 4% bijtelling rekenen voor privégebruik, maar dat gaat wel over de catalogus-/nieuwprijs van de auto, niet de aanschafprijs als occasion. Bovendien geldt die regeling alleen tot de auto vijf jaar in gebruik is. Dat fiscale plezier is dus van kortere duur, dan wanneer de auto nieuw wordt gekocht. Juist zo’n auto die als ‘uitleenauto’ is ingezet, verdient het wel even goed te worden bekeken. Vaak springen mensen wat onoordeelkundig of gewoon slordig met zo’n auto om. Dat kan leiden tot wat gebruikssporen.
De proefrit:
De Soul is een heerlijk eigenzinnige auto, die direct opvalt door zijn zeer afwijkende vormgeving. Mooi of niet is niet de vraag; apart is hij zeker. De relatief hoge en vierkant bouw suggereert opvallend veel interieurruimte, maar dat gaat niet helemaal op. Vooral op de achterbank zit je wat raar hoog en de bagageruimte houdt met 280 liter inhoud ook niet over. De oorzaak daarvan is natuurlijk de accu, die achter-/onderin ligt. De bijzondere vormgeving en kleurstelling gaat ook door in het interieur. Enige gewenning is wel vereist. Tegelijk moet gezegd dat de carrosserie door die vierkant vorm wel lekker overzichtelijk is, waarbij de bestuurder wordt geholpen door de prima functionerende achteruitrijcamera. Dat is onderdeel van de zeer rijke standaarduitrusting. Rijden met de Soul is bijzonder eenvoudig. We begrijpen de vrees van het onbekende voor wie voor het eerst in een elektrische auto stapt, maar al na een paar kilometer zal duidelijk zijn dat het bedieningsgemak juist een van de sterkste eigenschappen is, óók in de Soul EV. Tijdens een uitgebreide proefrit kwamen we op een gemiddeld elektriciteitsverbruik rond de 15 kWh/100 km. Dat is relatief zuinig. Met een 30 kWh accu is dus ongeveer 200 kilometer haalbaar op één accu, waarbij de omstandigheden zoals de wijze van gebruik en de buitentemperatuur een belangrijke invloed kunnen hebben.
Conclusie
Langzaam maar zeker wordt elektrisch rijden steeds populairder. Kia was er met deze Soul als de kippen bij om een volledig elektrische auto op de markt te brengen. Als occasion is hij niet dik gezaaid, maar wie ‘m leuk vindt èn elektrisch wil rijden, doet hiermee beslist een goede keuze.
Concurrenten
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
