Auto Review Hyundai I30 II
De uitdager
Hyundai - i30
Wat vindt de Wegenwacht?
De kwaliteit en daarmee betrouwbaarheid van Zuid-Koreaanse auto’s ligt op een vergelijkbaar hoog niveau als bij de meeste merken uit Japan. Serieuze, vaker optredende euvels zijn bij de Wegenwacht voor deze generatie i30 niet bekend. Wat wel eens gebeurt, is dat na het starten het motorolielampje blijft branden, terwijl de olie gewoon op peil is. Dat is op te lossen door binnen tien seconden drie keer het contact aan en uit te zetten. We horen ook dat het stop-start-systeem (autostart) niet werkt. Dat doet het inderdaad alleen als alle omstandigheden vrijwel ideaal zijn. Eén van de parameters is de accuspanning. Als deze minder is dan 80%, werkt het stop-start-systeem niet. Bij auto’s die veel korte ritten rijden, kan dit vaak voorkomen en zal het dus kunnen lijken alsof het systeem defect is, maar dat is niet het geval.Waar praten we over?
Vergeet alles wat u, pakweg tien of twintig jaar geleden ooit over een Hyundai hebt gehoord of gelezen. Ga er eens mee rijden en overtuig uzelf, nou ja, de i30 zal in zijn plaats overtuigen. Voorlopig geldt de i30, met zijn evenknie de Kia Cee’d, een beetje als de underdog in de middenklasse. Dat is niet terecht, dat zal ook iedereen beamen die erin rijdt.Uitvoeringen en varianten
Eind 2011 verscheen de i30 in eerste instantie als vijfdeurs hatchback. Een half jaar later kwam de Wagon en nog eens een half jaar later de driedeurs, die ook wel als Coupé werd aangeduid. Deze laatste carrosserievorm bleef betrekkelijk zeldzaam en is bij de facelift begin 2015 stilletjes van het toneel verdwenen. Zowel voor als na de facelift zijn er maar twee motoren, benzine en diesel, beide meten 1,6 liter. De 1,6 liter benzinemotor, enigszins verwarrend aangeduid als GDI, levert 99 kW/135 pk. De dieselmotor, die CRDi heet, heeft eerst 94 kW/128 pk, maar na de facelift ook 100 kW/136 pk, beide zijn dan vrijwel even krachtig. Niet alleen de coupé is komen te vervallen, de vijfdeurs hatchback is er vanaf die wijziging ook nog uitsluitend als diesel. Dat was niet handig, dus begin 2016 komt de 1,6 GDI-benzinemotor weer terug, aangevuld met een 74 kW/100 pk sterke 1,4, uitsluitend voor de basisversie. Benzine en diesel zijn beide te koppelen aan een zestraps automaat, na de facelift heeft die in de diesel een constructie met zeven versnellingen en twee koppelingen, wat prettiger en efficiënter werkt. Alleen in de top-uitvoering is die moderne automaat er ook na de herintroductie van de 1,6 GDI. De normale uitvoeringen heten i-Drive, i-Motion, i-Vision en i-Catcher. Bijna vanaf de verkoopstart was er ook steeds een aparte Business Edition, speciaal gericht op de zakelijke rijder. De i-Drive en i-Motion kregen er in 2014 tijdelijk een ‘Plus’ uitvoering bij en in 2014 verscheen ook de versie Go! (en Go! Plus), tussen de i-Motion en i-Vision in. De Coupé is uitsluitend geleverd in de uitvoeringen i-Drive en i-Magine. Bij de facelift gaat ook dat tamelijk onoverzichtelijke aanbod op de schop. Ongedacht de motorisering is er alleen nog de i-Motion, i-Motion Comfort en Business Edition, plus de 1.4i i-Drive en de 1.6 GDI Go!De Hyundai i30 als occasion
Het bescheiden leveringsprogramma, zeker vergeleken met de bestsellers in deze klasse, heeft de verkoop van de i30 afgeremd. Desondanks staat er altijd wel een aardig aanbod gebruikte exemplaren in het land. Voorlopig is de Hyundai-dealer daarbij de belangrijkste bron, pakweg de helft van alle exemplaren wordt daar aangeboden. De dealers bieden jonge gebruikte i30’s aan onder het i-Best-label, wat naast een topconditie van de auto onder meer een vol jaar garantie zonder kilometerbeperking inhoudt. Slechts een heel klein deel van de afgeleverde i30’s is als zakenauto ingezet. Daardoor komt het niet vaak voor dat ze worden aangeboden bij de outlets van leasemaatschappijen. Dit bepaalt tevens waarom er maar rond de 15% van alle i30’s een dieselmotor heeft. Ongeveer een derde van het hele aanbod is een Wagon. Op zoek naar een geschikte i30 kan het best zijn dat de juiste exemplaren niet allemaal in de directe omgeving staan. In zo’n geval kan het de moeite lonen er een zaterdagje voor uit te trekken om ter oriëntatie verschillende exemplaren te bekijken. Check vooral bij exemplaren die niet worden aangeboden door de Hyundai-dealer en minder dan vijf jaar oud zijn wel even hoe het staat met de fabrieksgarantie. Die is overdraagbaar, maar er zijn voorwaarden aan verbonden.De proefrit
In rijeigenschappen en rijcomfort biedt de i30 alles wat we van een moderne middenklasse-auto mogen verwachten. Hij is prettig comfortabel, met goede voorstoelen en hij heeft een laag geluidsniveau. De banden zijn soms op ruw asfalt nogal hoorbaar, maar dat komt ook doordat de motor zo stil is. Bijzonder is dat de mate van stuurbekrachtiging naar persoonlijke voorkeur in drie standen instelbaar is. De voorstoelen kunnen opvallend ver naar achteren, waardoor ook zeer uit de kluiten gewassen personen voorin prima kunnen zitten. Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen van normaal postuur. Wie behoefte heeft aan bagageruimte, kiest voor de i30 Wagon, die minimaal 528 liter biedt. De vormgeving van het dashboard is heel modern, bijna futuristisch, maar dat staat de logische werking van allerhande functies niet in de weg. De aluminium delen weerspiegelen wel soms in de voorruit. De materiaalkeuze en afwerking is op sommige punten wel iets minder dan bij (duurdere) Europese merken, maar… daar wordt het geen slechte auto van! Beide motoren zijn vlot en soepel in de omgang. met een i30 met benzinemotor moet een gemiddeld verbruik rond 1 op 14 haalbaar zijn. De combinatie van de dieselmotor met automatische transmissie is heel prettig. Daarbij scoort die ook een verrassend laag brandstofverbruik, waarbij 1 op 20 haalbaar is.Conclusie
De Hyundai i30 is een veel betere auto dan menigeen denkt. Hij wordt nogal snel ‘over het hoofd gezien’. Het beperkte aanbod motoren en uitvoeringen helpt niet. Als de i30 op dat punt wel aan de eisen voldoet, dan is dit model beslist het overwegen waard. Kwalitatief behoort de i30 ook tot de allerbeste auto’s in zijn klasse.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
