Auto Review Toyota Yaris Cross I
Stoer… maar wel een echte Toyota!
De Toyota Yaris Cross krijgt als occasion veel belangstelling. Dat is niet zo vreemd, want met dit model heeft Toyota een plaats ingenomen in een klasse die snel in populariteit is gegroeid. Dat geldt uiteraard ook voor de occasionmarkt en daarbij is het een pré dàt het een Toyota is.
- Pluspunten
- Lekker stoer uiterlijk
- Goede, bijna sportieve rijeigenschappen
- Zeer betrouwbaar
- Heel bescheiden brandstofverbruik
- Minpunten
- Grote dode hoeken, vooral rechtsachter
Wat vindt de Wegenwacht?
- Vrijwel alle versies van deze Yaris Cross zijn technisch identiek aan de Yaris van dezelfde generatie. Het prettige resultaat daarvan is dat ook de betrouwbaarheid op hetzelfde, zeer hoge niveau ligt. Kortom: de Wegenwacht kent vooralsnog géén euvels die bij de Yaris Cross wel eens voorkomen.
- Als de oorzaak van de ‘pech’ ligt in een fout van de bestuurder… tja, daar kan Toyota niks aan doen. De Wegenwacht wèl, want die helpt u gewoon op weg.
- Eén belangrijk advies geldt wel bij de hybride-uitvoering: zorg ervoor dat de tank nooit leeg of bijna leeg raakt. Starten wordt dan onmogelijk, als de Wegenwacht minimaal tien liter benzine in de tank giet, dan lukt het in de regel wel.
Over de Toyota Yaris Cross
De Toyota Yaris is al decennia een begrip in de klasse van de compacte middenklassers. De belangstelling bij het koperspubliek gaat in navolging van grotere auto’s ook bij compacte modellen steeds meer richting ‘SUV-achtigen’. In dat deel van de markt bracht Toyota deze Yaris Cross uit en dat was een goede keuze. Ja, hij is wat hoger en ziet er stoer uit, in de nieuwe ‘vormtaal’ van Toyota. De ijzersterke reputatie die de Yaris in vele jaren heeft opgebouwd, wordt zo heel slim doorgetrokken naar deze nieuwe klasse en dus naar dit model.
Uitvoeringen en varianten
- De Yaris Cross is er uiteraard alleen als vijfdeurs.
- De drie aandrijflijnen hebben dezelfde motor als basis. Dat is een voor de Yaris nieuw ontwikkelde 1,5 liter driecilinder.
- In de normale Yaris Cross levert die 92 kW/125 pk. De variatie zit hier in de transmissie: standaard heeft de Yaris Cross een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie is een automatische Continu Variabele Transmissie beschikbaar.
- De belangrijkste variant is de Hybrid. Die heeft in de basis dezelfde 1,5 liter motor, altijd gekoppeld aan die CVT, maar dan in combinatie met een elektromotor. De benzinemotor levert in dit geval 67 kW/91 pk, maar het ‘systeemvermogen’ (benzine- en elektromotor samen) bedraagt 85 kW/116 pk.
- Toyota levert nogal wat uitvoeringsvarianten van de Yaris Cross. De basisversie heet ‘Business’ en die is er alleen met de normale motor en handgeschakelde transmissie.
- Die wordt gevolgd door de ‘Active’, ‘Dynamic’ en ‘Executive’.
- Bij de hybrideversies heet de basisversie ‘Comfort’, enigszins verwarrend. Die wordt gevolgd door ‘Active’, ‘Business’, ‘Dynamic’, ‘Explore’, ‘Business Plus’, ‘Executive’, ‘Adventure’ en de ‘GR Sport’.
- Tot het voorjaar van 2022 was de normale Cross er ook in een ‘First Edition’. Die was er ook als Hybrid, maar daarvan kennen we tevens een ‘Launch Edition’, eveneens vanaf de introductie medio 2021 tot voorjaar 2022.
De Toyota Yaris Cross als occasion
Vanaf de verkoopstart scoort de Yaris Cross heel goed. Er bestaat zodoende een behoorlijk occasion-aanbod, maar de vraag is ook sterk. Juist die jonge occasions ‘met de kop eraf’ zijn erg gewild. De kopers van zowel de nieuwe exemplaren als de jonge occasions vormen een vrij homogene doelgroep: particuliere autokopers, die een vertrouwde en toch lekker stoere (gezins-)auto zoeken. Het aanbod (jonge) occasions is vrijwel uitsluitend te vinden bij de officiële Toyota-dealers. Dat heeft te maken met een belangrijk pluspunt. Op een nieuwe Toyota zit tien jaar volledige garantie (tot max. 200.000 km), mits de auto al die jaren aantoonbaar is onderhouden door de dealerbedrijven òf erkende specialisten. Die garantie blijft onder die voorwaarde ook gewoon van kracht als de auto als occasion wordt verkocht. Het is logisch dat dit altijd op gaat voor de auto’s die door deze dealers zelf worden aangeboden. Dat is natuurlijk een mooi extraatje, maar hieruit spreekt eens te meer het rotsvaste vertrouwen dat de hele Toyota-organisatie heeft in de kwaliteit van elke Toyota. Overigens is ongeveer 90 procent (!) van het totale occasionaanbod een hybride-versie.
De proefrit
Rijdend met de Yaris Cross Hybrid blijkt als vanzelf de expertise van Toyota in deze techniek. Bedieningsgemak is een belangrijke eigenschap. De gecompliceerde techniek regelt zichzelf, maar wie erop let, merkt pas hoe mooi benzine- en elektromotor samenwerken en elkaar aanvullen. De techniek kiest ook veel vaker dan verwacht voor de elektrische aandrijving. De overgang van benzine naar elektrisch en omgekeerd is nauwelijks merkbaar. Resultaat? In normaal Nederlands verkeer haalt de hybride met gemak zo maar 1 op 21, gewoon gemeten in liters en kilometers. De boordcomputer is nog iets optimistischer, maar dit is wel een heel mooi resultaat.
Het interieur is lekker ruim, groot genoeg voor vier volwassenen, met vooral enorm veel hoofdruimte. Minpuntje is het minder goede uitzicht rondom, met name rechtsachter zit een enorme dode hoek. Als er toch niemand achterin zit, is het al beter als de hoofdsteunen worden weggehaald. De zitpositie is gelukkig niet onnodig hoog, het zitcomfort is voldoende. Het dashboard is wat saai, het instrumentarium is volledig digitaal. Veel functies zitten in het centrale display, maar de airco gelukkig niet. De bagageruimte meet net geen 400 liter en valt daarmee in de middenmoot in deze klasse. Handig: de vloer bestaat uit twee ongelijke, met klittenband bevestigde delen, waardoor een variabele indeling mogelijk is.
Een sterk punt van de Cross is dat deze net als de gewone Yaris standaard, in alle uitvoeringen, is voorzien van een aantal actieve veiligheidssystemen, die bij de meeste andere merken hooguit tegen een flinke meerprijs leverbaar zijn. Denk daarbij aan (uitstekend werkende) adaptieve cruise control, rijstrookbegeleiding en automatisch stoppen voor obstakels.
De afstemming van het onderstel is onverwacht hard, met name de schokdemping. Dat is niet direct ieders smaak. Met name bijvoorbeeld dwarsrichels van viaducten en dergelijke worden vrij hard doorgegeven. Mede hierdoor is het bandengeruis, met name op ruw asfalt, vrij nadrukkelijk. Daarbij scheelt het uiteraard dat de hele aandrijving juist zo mooi stil is.
Conclusie
Met de Yaris Cross bewijst Toyota weer eens waarom het Japanse merk wereldwijd het meest verkocht is. De uitstekende kwaliteit staat buiten kijf. Daarnaast is deze Yaris Cross op het juiste moment geïntroduceerd en dus wordt heel goed ingespeeld op de vraag naar auto’s in deze relatief nieuwe klasse. Wie daarin is geïnteresseerd, kan niet om deze Toyota heen.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Toyota Yaris Cross.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
