logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 2-Serie I (F44)

Typische BMW

BMW 218 Gran Coupé

Pluspunten
  • Aandrijflijn
  • Ergonomie
  • Weg- en stuurgedrag
Minpunten
  • Prijs
  • Ruimte achterin
  • Instap achter

De nieuwe BMW 2 Serie Gran Coupé is een compacte, fraaie vierdeurs auto, hoewel liefhebbers twisten over zijn uiterlijk. En die badge is misschien wel aansprekend, maar maakt deze auto zijn imago ook echt waar en is ie typisch BMW?

Conclusie

De BMW 2 Serie Gran Coupé is een fijn sturende, goed in elkaar geschroefde auto. Ondanks zijn geringe cilinderinhoud reageert de auto levendig en alert op bewegingen van het gaspedaal en springt keurig zuinig om met brandstof. Hij is comfortabel. Maar achterin is de ruimte beperkt. En hij is niet bepaald goedkoop (vanaf ruim 36 mille), hoewel de prijzen in de private lease wél meevallen. Kies je daarvoor, dan heb je er een voor (vanaf) 469 euro per maand. Voor dat geld lease je bijvoorbeeld ook een rijk uitgeruste Mazda3. Neem je een 2 Serie met het Executive-pakket en het sportpakket dan ben je € 525 per maand kwijt en heb je een zeer rijk uitgeruste auto.

Type auto en prijs

De BMW 2 Serie is het kleine broertje van de succesvolle BMW 3 Serie. De 1 Serie zit hier in het modellengamma nog onder. Deze 2 Serie volgt de ontwerplijn van de nieyuwste generatie BMW’s wat betekent dat de ‘nieren’ in de grille fors zijn uitgevallen en de achterlichten anders zijn dan voorheen. Niet iedereen vindt dat even geslaagd. Oordeelt u zelf.

De 2 Serie is er als Coupé, Cabrio, Gran Coupé, Active Tourer en Gran Tourer. De Coupé en Cabrio zijn overigens achterwielaandrijvers, de rest zijn voorwielaandrijvers. Zo ook dus de auto die we hier behandelen, de Gran Coupé. Belangrijkste concurrent is de Mercedes-Benz CLA. De BMW 218i Gran Coupé is een vierdeurs auto met een lage daklijn die enigszins de indruk moet wekken dat het om een coupé gaat. Hij is er als 218i (140 pk), als 235i xDrive (306 pk en vierwielaandrijving) en als 220d (diesel, 190 pk.) De testauto is de 218i. Zijn krachtbron is een anderhalve liter driecilinder turbomotor. Standaard is hij gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De testauto heeft een fijn schakelende zeventraps automaat. BMW claimt een van 1 op 18,1.

De 218i Gran Coupé is er vanaf € 36.305. BMW kent een zeer uitgebreide optielijst waardoor je de auto helemaal kunt uitrusten zoals jij dat wilt, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. De standaarduitrusting van de 2 Serie Gran Coupé is prima, maar als je er een echte BMW van wilt maken zal je al snel het Executive pakket begeren. En wellicht ook het sportpakket. Standaard heeft de 281i adaptieve LED-verlichting, Active Guard Plus (noodstopsysteem, rijstrookassistent - i.c.m. een BMW navigatiesysteem - verkeersbordherkenning). En bijvoorbeeld drie rijstanden. Maar hij heeft geen cruise control standaard, wat vreemd is voor zo’n dure auto. De testauto gaat nog een paar stappen verder. Zo is het een High Executive, heeft hij een safety pack, 18 inch wielen, een zeventraps automaat met dubbele koppeling, een panoramdak, sportstoelen en nog meer. En dan kost hij plotseling € 52.965,27! Toch ook naar even kijken naar een iets grotere 3 Serie?

Hoe rijdt de 2 Serie Gran Coupé

Rijgedrag is van oudsher hét sterke punt van elke BMW. En dus ook van deze 2 Serie. Dit is trouwens een voorwielaandrijver – de tijd dat BMW alleen achterwielaandrijvers bouwde ligt nu echt wel achter ons. Het is een hele stille auto. Alleen vanaf 120 km/h hoor je net wat teveel bandengeruis. De besturing is mooi communicatief en de bekrachtiging is precies zoals je het hebben wilt. De auto is een tikje stevig geveerd op korte oneffenheden, maar door de bank genomen heeft hij de goede mix tussen veel comfort en genoeg stevigheid om bij een sportieve rijstijl alle koetswerkbewegingen in toom te houden. Knap staaltje engineering.

De 218i Gran Coupé kent 3 rijstanden waaronder een EcoPro-stand en een extra sportieve stand. Je voelt duidelijk verschil in de diverse standen maar in de praktijk laat je hem toch het liefst in comfort staan. De sportstand is wat te hard. Wel leuk dat je een ander instrumentarium geprojecteerd krijgt en de auto een verzet terugschakelt. Zo van: ik ben er klaar voor! De EcoPro-stand bespaart wel wat brandstof, maar knijpt de boel ook best af. De auto voelt dan traag aan. Eén klacht: het start-stopsysteem komt er nogal onbehouwen in.

De automaat schakelt onmerkbaar (kost 2 mille). Helemaal onderin zou je misschien net wat meer trekkracht willen, maar vanaf pakweg 2.000 toeren trekt deze relatief kleine motor er behoorlijk aan. Want let wel, de anderhalve liter motor is een driepittertje! Dankzij de turbo en variabele nokkenasverstelling haalt BMW het maximum uit de motor. VANOS staat voor VAriable NOckenwellen Steuerung. Dit systeem past de overlap van in- en uitlaatkleppen traploos aan, aan de rijomstandigheden, door de hoek van de nokkenas aan te passen. Het is dubbel uitgevoerd omdat de motor per cilinder twee inlaatkleppen heeft en één uitlaaklep. Valvetronic zorgt vervolgens voor een continu variabele kleplichthoogte, oftewel hoever gaat de klep open. Ook dat zorgt voor een optimale verbranding, aangepast aan de rijomstandigheden (wordt er veel of weinig kracht gevraagd). Het vervangt daarmee de traditionele gasklep en dat zorgt er weer voor dat de aangezogen lucht zonder weerstand de cilinder in vloeit. Het resulteert in een snellere gasrespons en een lager verbruik. En dat verbruik viel niet tegen. We scoorden gemiddeld 5,5l/100 km waarmee we het fabrieksverbruik haalden.

De BMW heeft standaard een noodstopsysteem bij stadssnelheden en hij heeft een rijstrookassistent. Wil je meer acyoeve veiligheidssystemen dan moet je de optielijst induiken. Zo zit Cruise control in het Executive pakket . Je kunt er ook voor kiezen het veiligheidspakket Driving Assistant3 aan te vinken. Dan heb je ook nog camera’s die rond de auto kijken, verkeersbordherkenning en waarschuwing voor kruisend verkeer voor en achter de auto, waarbij hij bij naar achteren rijden eventueel een remingreep geeft. Er is trouwens ook vierwielaandrijving beschikbaar op de 2-serie, wat de veiligheid verhoogt. Het zicht rondom is in orde, maar schuin naar achteren is er een fikse dode hoek.

De 2 Serie Gran Coupé van binnen

Hoewel de BMW de naam Coupé draagt heeft hij toch vier deuren, vandaar dat hij Gran Coupe heet. De ruimte op de achterbank is beperkt. Wie dat wil kan beter een 3 Serie kopen. Vooral door de lage daklijn is de hoofdruimte onvoldoende en de beenruimte maar net aan, waarbij je met je knieën tegen hard plastic zit. De hoge middentunnel zorgt er voor dat je hier maar met twee volwassen kunt zitten. In het midden past alleen een kind. Achterin vind je keurig uitstroomopeningen van de airco en stroompunten. De instap achterin is moeizaam. Je moet niet alleen over de wielkuip stappen, maar ook je hoofd langs het derde zijruitje bewegen.

De bagageruimte is met 430 liter normaal voor een auto in deze klasse, al is het weliswaar breed, maar niet erg diep. Je kunt vanuit de kofferbak de bank neerklappen zodat je lange spullen kunt vervoeren. Maar wat irritant is, is dat je na ontgrendelen naar voren moet lopen om de leuning daadwerkelijk neer te klappen. Dat neerklappen gaat dan wel weer in drie delen! Voorin zit je heel goed. Met fijne stoelen en een goede ergonomie. Er is genoeg ruimte om spullen kwijt te kunnen. Alleen het zicht schuin naar achteren is niet goed. De C-stijlen zijn erg breed.

De BMW geeft je een groot gevoel van luxe, zodra je instapt. Prachtige materialen, mooie schermen voor zowel infotainment als het instrumentarium, een fraai ogende pook en ook hier een druk- en draaiknop om de menu’s mee te bedienen, hoewel je het scherm ook gewoon kunt aanraken. Het instrumentarium is een digitale projectie, dus je kunt allerlei lay outs tevoorschijn toveren. Een mooie truc die geen enkele andere auto heeft is Reversing Assistant. Die onthoudt telkens de laatste paar honderd meter die je rijdt. Stel, je staat in een krappe parkeergarage of op een smal landweggetje en je komt een tegenligger tegen. Dan moet je wellicht achteruit manoeuvreren. Reversing Assistant maakt je het leven dan gemakkelijk omdat hij automatisch precies dezelfde weg achteruit rijdt als dat je bent gekomen. Je hoeft alleen gas te geven, de rest doet de auto zelf.

Kies je voor BMW Digital Key kan kun je de auto ver- en ontgrendelen met je de smartphone. Verder heeft onze testauto intelligente spaakbesturing. Vergelijk het met het MBUX-systeem van Mercedes. Je kunt in normaal Nederlands de auto opdrachten geven. Zeg je bijvoorbeeld: ‘He BMW, ik heb het koud’, dan reageert de auto met: ’Ik zet de airco op 21 graden’. Via een via app kun je extra mogelijkheden krijgen. Je voelt ‘m trouwens al aankomen. Je moet het Live Cockpit pakket in de optielijst aankruisen voor deze zaken. Dan heb je die fraaie schermen en spraakbesturing. Je kunt het beste voor de Executive versie gaan (2.750 euro), want dan heb je veel zaken standaard; telefoonintegratie, navigatie, dual airco en ga zo maar door. Een head up display kost 750 euro. . Handig dingetje tot slot: in de middenconsole zit een speciale plek om je telefoon draadloos op te laden. Een soort envelop zodat je telefoon niet gaan slingeren.

De 2 Serie Gran Coupé en het milieu

Dankzij technische hoogstandjes in de motor springt de 218i Gran Coupé netjes met brandstof om en vervuilt hij minimaal. We hadden ook niet anders verwacht van een merk dat bekend staat om de hoge kwaliteit van zijn krachtbronnen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.