Auto Review Chevrolet Aveo I 1e facelift
Onbekend, onbemind, onterecht?
Chevrolet - Aveo
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de Aveo zijn maar twee heel bescheiden euveltjes bekend en dus mogen we ‘m beschouwen als zeer betrouwbaar, dit is helemaal de bekende, Zuid-Koreaanse kwaliteit. Het komt voor dat alle elektronische functies van het dashboard uitvallen. Dat zit ‘m in een slecht massacontact onder de accubak. Het is even prutsen, maar de wegenwacht lost dit ter plekke op. Het komt ook voor dat de motor zonder aanwijsbare oorzaak afslaat. Die oorzaak is er natuurlijk wel, dat is een slechte massa tussen de besturingscomputer van de motor en de cilinderkop. Ook dat is ter plekke wel op te lossen. Bij exemplaren voorzien van cruise control bellen Aveo-rijders wel eens naar de wegenwacht met de vraag waarom hun auto niet sneller meer gaat dan bijvoorbeeld 80 km/h. Op het dashboard is dan ook de melding ‘LIM’ te zien. Dat is gewoon een bedieningsfout, de auto staat dan niet op cruise control, maar op de snelheidsbegrenzer. Géén pech, dus!Waar praten we over?
Chevrolet, of in het verleden Daewoo, heeft het zichzelf ook niet gemakkelijk gemaakt. In de compacte klasse, dus net niet de allerkleinste, was er eerst de Kalos. Dat was een drie- of vijfdeurs hatchback. De sedanversie van dat model kwam pas later (2006) en heette ineens Aveo. Twee jaar later kwam er een opvolger voor de Kalos, die ook Aveo heette, maar de sedan bleef het oude model. Pas in 2011 kwam alles op één lijn, dat is de Aveo waarover we het hier hebben. Helaas verdwijnt het hele merk per 1-1-2015 helemaal van de Europese markt.Uitvoeringen en varianten
Deze generatie Aveo is er uitsluitend als vijfdeurs hatchback en vierdeurs sedan. In de hele serie komen drie motoren voor: 1,2 en 1,4 liter benzinemotoren (resp. 63 kW/86 pk en 74 kW/100 pk) en een 1,3 liter diesel (70 kW/95 pk). De diesel is niet geleverd in de sedan, verder lopen de leveringsprogramma’s parallel. De 1,4 is in één uitvoering ook geleverd met automatische (zestraps) transmissie. De drie uitrustingsniveaus heten LS, LT en LTZ. De 1,2 bestaat niet als LTZ, de 1,4 juist niet als LS, wat beide nog wel is te verklaren.De Chevrolet Aveo als occasion
Helaas is deze Aveo nooit de verkoopkraker geworden waarop Chevrolet had gehoopt. Niettemin staan er aardig wat exemplaren te koop. Dit is typisch een auto die nieuw door particulieren wordt gekocht, wat tevens verklaart waarom het aanbod diesels tamelijk overzichtelijk is. Het aanbod van de vierdeurs sedans is nog veel kleiner, die moet je echt met een lampje zoeken. Wat ook opvalt in het hele aanbod, is de beperkte variatie in kleuren. Driekwart van het hele aanbod is donkergrijs of donkerblauw. Aangezien er met ingang van 2015 helemaal geen dealers meer bestaan, komen we Aveo’s voornamelijk tegen bij particulieren en bij occasionbedrijven. Uiteraard heeft het einde van het merk een niet te missen effect op de restwaarde van elke Chevrolet. Dat kan goed nieuws zijn voor de slimme occasionkoper die verder kijkt dan de gangbare merken. Juist als die prijzen een tijdje onder druk staan, koop je voor een vrij bescheiden investering in de Aveo immers wel een kwalitatief heel goede auto. Je moet ‘m alleen niet te snel weer willen verkopen, want dan slaat dat effect precies de andere kant op.De proefrit
De Aveo heeft vooral als hatchback een heel uitgesproken vormgeving. Het scherp gelijnde front ‘kijkt boos’, daarna volgt een vrij sterk oplopende taillelijn met ‘verstopte’ grepen voor de achterdeuren. Dat uiterlijk moet je maar net aanspreken. De truc met die handgrepen blijkt als je eenmaal in de auto zit ook te zorgen voor een forse dode hoek rechtsachter. Het interieur zelf maak geen overweldigende indruk. Het ziet er allemaal wat goedkoop uit, wat niet wil zeggen dat er aan de kwaliteit iets schort. De voorstoelen zitten behoorlijk, achterin vinden twee volwassenen net voldoende ruimte. De bagageruimte is met een inhoud van 290 liter normaal voor een auto van dit formaat. Het instrumentarium is wat gekunsteld, met een grote toerenteller en een digitale snelheidsmeter. Wel handig zijn de opbergvakje, ook midden in het dashboard, plus het dubbel uitgevoerde dashboardkastje. Het stuurwiel komt duidelijk uit de magazijnen van Opel. Hetzelfde geldt voor de 1,2 liter benzinemotor. Die is in het gebruik niet echt overtuigend. Met die motor voelt de Aveo tamelijk lui aan, de 1,4 is beslist aan te raden, vooral als er wel eens flinke stukken snelweg worden gereden. De 1,2 bereikt een gemiddeld verbruik rond 1 op 12, onder identieke omstandigheden kan het best zo zijn dat de 1,4 het er wat beter vanaf brengt.Conclusie
De Chevrolet Aveo is in de fel beconcurreerde compacte klasse een wat onbekende grootheid. Ondanks zijn scherp gelijnde neus is hij wat anoniem gebleven en te weinig mensen weten hoe goed de Aveo kwalitatief is. Zonder verdere verkoop van nieuwe exemplaren en met scherp dalende prijzen/restwaardes blijft het bij onbekend maakt onbemind.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
