Auto Review Hyundai Santa Fe III
Serieuze SUV
De Hyundai Santa Fe is niet de meest voorkomende occasion, maar dat komt ook doordat er gewoon minder vraag bestaat naar dit soort grotere SUV’s. Wie juist behoefte heeft aan de capaciteiten van zo’n auto, doet met een Santa Fe een prima keuze.
- Pluspunten
- Zeer betrouwbaar
- Tegelijk werkpaard en luxepaard
- Geslaagd mode
- Rijdt heel behoorlijk
- Minpunten
- Bescheiden vraag en aanbod
Wat vindt de Wegenwacht?
- De Wegenwacht weet heel weinig over de Santa Fe te melden! Los van pechoorzaken als een lekke band, verkeerd getankte brandstof of andere zaken die niet aan de auto liggen, komt de Wegenwacht de Santa Fe gewoon nooit tegen. Kortom: hij is gewoon zéér betrouwbaar.
Over de Hyundai Santa Fe
Van oudsher is de Santa Fe de grote SUV in het Hyundai-programma, ‘boven’ de gewilde Tucson of ix35. Dit model is gericht op de wereldmarkt, inclusief de Verenigde Staten en dat zegt meteen iets over zijn karakter. Dit model, dat vanaf 2012 is geleverd, is onveranderd een vrij forse auto, die hoogwaardige kwaliteit paart aan een flink trekgewicht en serieuze terreincapaciteiten.
Uitvoeringen en varianten
- De Santa Fe is gepresenteerd met keuze uit twee motoren. Dat zijn een 2,4 liter GDI benzinemotor met 141 kW/192 pk en een 2,2 liter diesel (CRDi genaamd) met 145 kW/197 pk.
- Beide motoren zijn er met voor- en vierwielaandrijving.
- Naast een handgeschakelde zesversnellingsbak is er ook een zestraps automatische transmissie, alleen niet in de tweewielaangedreven benzineversie.
- De normale uitvoeringen heten i-Motion, i-Vision en i-Catcher.
- In 2013 is de i-Motion vervangen door de uitvoering Business Edition.
- In het voorjaar van 2014 is er flink geschrapt in het leveringsprogramma. De benzineversies kwamen nu helemaal te vervallen.
- Bij de diesels bleef feitelijk alleen de i-Catcher nog beschikbaar, twee- of vierwielaangedreven en in beide gevallen met automaat.
- Eind 2016 is het programma juist weer uitgebreid. Opnieuw waren er nu alleen nog diesels, in de uitvoeringen Comfort en Premium.
- De Comfort is er ook met een handgeschakelde versnellingsbak, maar de automaten voeren de boventoon.
De Hyundai Santa Fe als occasion
Auto’s in deze klasse zijn in ons land niet bijzonder populair. Ze worden alleen gekocht door mensen die werkelijk behoefte hebben aan de capaciteiten die zo’n SUV heeft. De Santa Fe doet het best goed, naar verhouding en is dus ook als occasion wel te vinden. Ondanks het feit dat Hyundai is gestopt met de benzineversies is de verdeling benzine-diesel ongeveer vergelijkbaar. Het aandeel automaten is ongeveer twee derde van het aanbod, de rest zijn handgeschakelde versies. Deze Hyundai’s zijn stevig gebouwd en bestand tegen serieus en intensief gebruik. Er staan er nogal wat te koop met naar verhouding hoge kilometerstanden. De kwaliteit van de Santa Fe is zodanig dat dit geen probleem hoeft te zijn, mits de auto volgens de voorschriften is onderhouden. Deze Santa Fe’s zijn nu vooral te vinden bij niet-merkgebonden occasionaanbieders en -soms- bij dealers van andere merken. Vaak wordt dit soort auto’s dus intensief gebruikt. Dat betekent ook dat normale gebruikssporen geaccepteerd dienen te worden, maar dat is iets anders dan verwaarlozing.
De proefrit
Achter het stuur van de verbazend mooi gelijnde Santa Fe voelt hij direct aan als een gróte auto. De zitpositie is uiteraard nogal hoog, met als gevolg dat zijdelingse bewegingen vrij sterk worden gevoeld. De besturing gaat licht en is wat indirect, waardoor hij vooral rond de rechtuitstand wat doods aanvoelt.
Het veercomfort is heel prettig. We hebben zowel met een handgeschalede versie gereden als een automaat. Die laatste past veel beter bij het karakter van de auto en vooral de combinatie met de sterke dieselmotor is heel prettig. Bij de handgeschakelde versie kantelt het motorblok voelbaar in de ophangrubbers bij kleine wisselingen in belasting. Het interieur van de Santa Fe is enorm ruim, ook achterin is het in alle comfort vele uren uit te houden.
De bagageruimte meet minimaal liefst 585 liter en beschikt over een aantal slimme vakken en details. Voor een auto als deze is het trekgewicht van groot belang. De Santa Fe mag geremd twee ton aan de trekhaak hebben. Met de Santa Fe diesel met automatische transmissie reden we 1 op 13 tot 14 en dat is naar verhouding best netjes.
Conclusie
Er zijn mensen die behoefte hebben aan wat een serieuze SUV kan en een doorsnee-auto niet. In zo’n geval verdient deze Hyundai Santa Fe beslist aandacht als occasion. Hij is fraai, stoer, ruim, rijdt heel behoorlijk en kwalitatief is het één van de beste auto’s die er op de markt zijn.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Hyundai Santa Fe.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
