Auto Review BMW 5-Serie VI (F11)
Instapmodel BMW 5-serie is aanrader
BMW - 520i Touring High Executive
Conclusie
De BMW 520i doet qua rijbeleving beslist niet onder voor zijn dikker gemotoriseerde broers. De viercilinder is krachtig genoeg, en voelt zelfs smeuïg dankzij het Twinpower Turbosysteem. De standaarduitrusting is meer dan toereikend, hoewel een High Executive pakket de auto pas echt op limousine-smaak brengt. De lijst met extra's is lang, maar de opties zijn behoorlijk aan de prijs. En dan ben je die zeer scherpe vanafprijs natuurlijk ook kwijt.Type auto en prijs
De BMW 520i is de goedkoopste versie van de 5-serie. Hij is er als stationwagon en als sedan. De sedan is er vanaf 45.950 euro. De standaarduitrusting is behoorlijk rijk, maar met een Executive-pakket of een High Executive-pakket wordt de auto natuurlijk nog veel luxer. Zo’n High Executive-pakket kost bijna negen mille, maar daarvoor krijg je een hele waslijst aan extra’s terug. Verder is er een schitterende achttraps automaat met dubbele koppeling beschikbaar. Alle uitvoeringen hebben een A-label. De BMW 520i is er vanaf € 45.995. Dat is een erg scherpe prijs. Ga maar na, de kleinere BMW 320i Luxury Line kost nagenoeg hetzelfde. Rijd je vier jaar lang jaarlijks 20.000 kilometer met de 520i dan is hij na die vier jaar nog twintig mille waard. Hij kost je dan per kilometer 77,4 eurocent. Daarin zijn dus afschrijving, onderhoud, brandstof en verzekering meegenomen. BMW claimt dat de motor van de 520i zo zuinig is dat je er gemiddeld 1 op 15,6 mee zou moeten halen. Dat is ons niet gelukt. Bij een normale rijstijl met af en toe een inhaalactie – je gaat de kracht en die fijne automaat uiteindelijk gebruiken! - halen wij gemiddeld 1 op 10,3. Dat is niet normaal.Hoe rijdt de BMW 520i Touring High Executive
De BMW 520i rijdt en voelt als een echte BMW. De rijeigenschappen zijn erg verfijnd. Hij stuurt mooi precies en reageert alert en levendig op de bewegingen van het gaspedaal. Dankzij een geavanceerd Twinpower Turbosysteem voelt de krachtbron zelfs smeuïg aan. Hij wekt 184 pk op. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h duurt maar 7,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 227 km/h. De auto veert mooi en strijkt zowel grote als kleine hobbels perfect glad, zonder dat het gevoel krijgt dat je 'zweeft'. Als extra is een actief dempingssyteem te koop. Dat kost flink wat geld, werkt goed, maar onze ervaring is dat je hem uiteindelijk vooral in de standaard comfortstand zet. Die past namelijk het beste bij de auto. De veiligheidssystemen zoals ESP werken goed en grijpen vroeg in.De BMW 520i Touring High Executive van binnen
Leer en hout sieren de 520i testauto, een High Executive. Voor alle 520i's geldt: het afwerkingsniveau van het interieur is bijzonder hoog, de gebruikte materialen zijn luxe. Centraal op de middenconsole zit de zogeheten iDrive knop. Dat is een druk/draaiknop waarmee je heel veel functies van de auto bedient. Werkt goed als je er eenmaal aan bent gewend. De lijst met opties en pakketten is heel erg lang. Overigens kun je daardoor de prijs heel snel tot grote hoogte opvoeren. En dan is die scherpe basisprijs van 45 mille natuurlijk verdwenen. De 520i doet voor wat betreft comfort niet onder voor zijn zwaarder gemotoriseerde broers. Hij is net zo stil en biedt net zoveel ruimte. Zowel voor als achterin zit je vorstelijk. De BMW 520i is ook met deze viercilinder motor uitermate geschikt als reisauto.De BMW 520i Touring High Executive en het milieu
De BMW 520i heeft een A-label en is dus behoorlijk schoon. Hij is het schoonst en zuinigst in combinatie met de achttraps automaat. Dan stoot hij 149 gram CO2 per kilometer uit en zou hij 6,4 liter benzine per 100 kilometer verstoken.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
