logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Captur II

Bestseller verder verbeterd

De Renault Captur is als occasion één van de bestsellers in deze klasse: net als zijn voorganger en net als in de nieuw-verkoop. Als gezinsauto heeft deze tweede generatie Captur opnieuw heel veel te bieden.

Pluspunten
  • Heel ruim en variabel
  • Heel comfortabele rijeigenschappen
  • Best betrouwbaar
  • Onderscheidend en herkenbaar model
Minpunten
  • bestseller: gewild en dus duur

Wat vindt de Wegenwacht?

Voorlopig kennen we bij deze generatie van de Captur maar één klein onhebbelijkheidje.

  • Als de tank helemaal is leeg gereden, start de motor nog niet als er wat benzine in de tank wordt gedaan. De auto start pas als er minimaal tien liter in de tank zit! Maar goed, helemaal leeg rijden is nooit aanbevolen!

Over de Renault Captur

Grappig: je moet er echt in thuis zijn, om op de weg direct het onderscheid te kunnen maken tussen deze Captur en eentje van de vorige generatie. Zó sterk lijken ze op elkaar en toch is dit model vanaf 2019 echt helemaal anders. Groter, vooral ook, met name in de lengte. Aangezien de wielbasis (afstand vooras/achteras) maar iets is toegenomen, is die extra lengte vooral ten goede gekomen aan de bagageruimte. Bij een gezinsauto is dat een héél belangrijk aspect!

Uitvoeringen en varianten

  • Er zijn in deze Captur-serie liefst vijf benzinemotoren gebruikt, een hybrid en een plug-in hybrid, plus een versie op autogas.
  • De basismotor is de TCe 90, een 1,0 liter driecilinder benzinemotor met 67 kW/91 pk, altijd gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak.
  • De TCe 100 gebruikt hetzelfde motorblok, nu met 74 kW/101 pk en dezelfde handbak met vijf versnellingen. De TCe 100 is herfst 2020 uit het programma gehaald.
  • De TCe 130 heeft een 1,3 liter viercilinder benzinemotor met 96 kW/130 pk. Deze is begin 2021 vervangen door een iets sterkere versie, de TCe 140, met dezelfde motor, maar nu met 103 kW/140 pk.
  • Beide hebben standaard een zes-versnellingsbak en als optie een moderne zeventraps automaat met dubbele koppelingen.
  • Nog een stapje hoger vinden we de TCe 155, nog steeds met dezelfde 1,3 liter motor, maar nu met 113 kW/154 pk, standaard gekoppeld aan de zeventraps automaat. Deze versie is begin 2021 komen te vervallen.
  • De TCe 100 Bi-Fuel levert zoals verwacht 74 kW/100 pk, maar deze rijdt op autogas en alleen incidenteel op benzine. Deze versie, uitsluitend handgeschakeld met vijf versnellingen, is er vanaf begin 2020.
  • De Plug-in Hybrid 160 verscheen in de lente van 2020. Deze is voorzien van een 1,6 liter benzinemotor, gekoppeld aan een flinke elektromotor, die samen goed zijn voor 116 kW/158 pk. Beide motoren zijn aan elkaar gekoppeld via een moderne achttraps automaat. De accu voor de elektromotor kan extern worden geladen, aan een oplaadpunt en bij 100% lading kan de Captur rond de 50 kilometer volledig elektrisch rijden.
  • In de zomer van 2021 verscheen er ook nog een Hybrid 145, met dezelfde 1,6 liter benzinemotor plus een elektromotor, samen goed voor 105 kW/143 pk en altijd gekoppeld aan dezelfde achttraps automatische transmissie.
  • De normale uitvoeringen van de Captur heten op volgorde van compleetheid Life, Zen, Business Zen, Intens, RS Line en Initiale Paris. Deze laatste versie was er alleen met de topmotoriseringen en is in 2021 uit het programma verdwenen.
  • De ‘Edition One’ was een tijdelijke introductieversie met verschillende motoriseringen, de laatste daarvan is begin 2021 uit het leveringsprogramma vervallen.

De Renault Captur als occasion

Deze generatie van de Captur heeft in de nieuw-verkoop naadloos het stokje overgenomen van de voorgaande versie. Dit is daarmee ook een van de meest verkochte compacte SUV’s en het is niet meer dan logisch dat er ook een flink aanbod gebruikte exemplaren in het land staat. Zeker zo lang het model nog courant is, zijn de officiële Renault-dealerbedrijven in het land voor de hand liggende plaatsen om een mooie gebruikte Captur te scoren. De dealers gebruiken hiervoor het occasionlabel ‘Renault Top occasion’.

Overigens is het natuurlijk zo, dat juist door dat grote aanbod, het zinloos is om voor een gangbare uitvoering van de Captur naar ‘de andere kant van het land’ te reizen. De dealer in de eigen omgeving heeft die auto ook gewoon staan en een goede relatie met zo’n bedrijf is méér waard dan een net iets lagere prijs. Het overgrote deel van heel het aanbod betreft natuurlijk normale benzine-uitvoeringen. De hybrides zijn in opkomst en maken al gauw zo’n 45% van het hele aanbod uit en zijn dus ook heel goed te vinden.

De proefrit

Deze Captur is liefst elf centimeter langer dan de vorige generatie. Het verschil in lengte komt geheel ten goede aan de bagageruimte met in hoogte verstelbare vloer. Die groeide daardoor ruim 150 liter naar 536 liter. Kijk, dat zijn verschillen èn dat zijn belangrijke zaken in een gezinsauto. Die inhoud geldt als de royaal verschuifbare achterbank zo ver mogelijk naar voren staat. Er is dan nog genoeg ruimte op die bank voor de kleintjes. Gaan opa en oma mee? Bank naar achteren, dan is er nog steeds 422 liter beschikbaar. Die bank verschuiven gaat met één handbeweging, zowel vanaf de voorkant als de achterkant van de bank. Het dashboardkastje is opnieuw een schuifla: handig! Trouwe Captur-rijders zullen verrast zijn door het fraaie interieur, met een mooie afwerking.

Ook handig: het opbergvak onder de middenconsole. Op de weg staat de Captur ook zijn mannetje. Besturing, remmen, zit-, geluids- en veercomfort: allemaal hoge rapportcijfers. Als ‘geheime tip’ geven we graag mee dat de automatische transmissie erg prettig werkt en dat is echt ideaal, ook in een gezinsauto, in de stad in de file of waar dan ook. Met de 1,0 liter motor en gevarieerd gebruik is een gemiddeld verbruik van 1 op 16 á 17 prima haalbaar.

Conclusie

Met de vorige Captur gaf Renault lang de toon aan in de klasse van de compacte gezins-SUV’s, met deze gaat dat onverminderd door. Met zijn hoogwaardige comfort en lekker ruim en variabel interieur is dit een heerlijke auto voor een gezin met een paar kinderen. Echt een aanrader!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Captur.

Deze auto is beschikbaar gesteld door VKV/Van Mossel Renault Rotterdam Noord

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.