logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai I10 I

Betrouwbaar basisvervoer

De Hyundai i10 is als occasion beslist niet de populairste in deze compacte klasse. Toch is er veel voor deze kleinste Hyundai te zeggen. Hij is even handig en compact als andere auto’s in deze klasse, maar wint het vrijwel in alle gevallen op kwaliteit en betrouwbaarheid.

Pluspunten
  • Compacte no-nonsense auto
  • Standaard vijf deuren
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Beetje bedaagd model

Wat vindt de Wegenwacht?

De i10 is zeer betrouwbaar, zoals we van Hyundai’s intussen gewend zijn. Er zijn bij de Wegenwacht wel twee euveltjes bekend, die nog wel eens voorkomen, maar vaak niet tot kosten leiden. Het gebeurt dat de motor niet wil aanslaan, zonder dat er een concreet aanwijsbare oorzaak is. In de praktijk is gebleken dat na een reset van de Wegenwacht de i10 het weer gewoon doet. Het gebeurt ook dat de contactsleutel niet wordt herkend. Vaak blijkt dat het helpt om de i10 te verslepen naar een andere plek, dan ziet het systeem de sleutel weer wel. Op de eerste locatie stond de auto waarschijnlijk onder invloed van de straling van bijvoorbeeld een telefoonmast, een sterk alarmsysteem of iets dergelijks. In enkele gevallen bleek de sleutel kapot en was de reservesleutel nodig.

Over de Hyundai i10:

Met zijn vrij ingetogen uiterlijk was de i10 nooit de meest modieuze auto in zijn klasse. Gelukkig zijn er volop autokopers die kwaliteit en ‘value for money’ veel hoger waarderen dan een flitsend, modern en daarmee vergankelijk uiterlijk. Het klopt dat de gemiddelde leeftijd van de i10-rijders daarmee wat hoger ligt dan bij sommige andere merken, maar niemand heeft ooit gezegd dat daar ook maar iets mis mee is. Sterk punt: de i10 heeft standaard vijf deuren. Ook al zit er nooit iemand achterin, is dat toch vaak handig.

Uitvoeringen en varianten:

Vanaf de start is de i10 geleverd met keuze uit twee motoren. Dat waren een 1,1 en een 1,2, beide viercilinders, met respectievelijk 49 kW/66 pk en 57 kW/78 pk. Begin 2011 kreeg de i10 een facelift. Het front is daarbij gewijzigd, maar belangrijker was de ‘modernisering’ op motorengebied. Er kwam een nieuwe, zuinige 1,0 liter driecilinder met 51 kW/69 pk. De 1,2 liter bleef, maar door enkele kleine technische ingrepen steeg het vermogen naar 63 kW/85 pk. Alle motoren zijn ook geleverd in combinatie met een viertraps automatische transmissie. Vóór de facelift werden de normale uitvoeringen aangeduid als Pure, ActiveVersion, DynamicVersion en i-Catcher. Na de facelift is de Pure er alleen nog met de kleinste motor, de normale versies heten verder i-Drive en i-Vision. De extra aanduiding ‘Cool’ betekent dat de auto is voorzien van airconditioning.

De Hyundai i10 als occasion:

Sommige modellen in deze kleine klasse zijn bijzonder gewild. De i10 behoort daar niet echt bij. Dat is mooi, want wie wat verder kijkt en de kwaliteiten van de i10 waardeert, heeft keuze te over. Er is volop aanbod, het leveringsprogramma is vrij smal, dus het is eenvoudig precies de i10 te vinden die aan alle wensen voldoet en die hoeft niet eens ver weg te staan. De onderlinge prijsverschillen zijn niet groot, dus waarom zou je verder van huis gaan dan nodig? Informeer gerust bij de lokale Hyundai-dealer. In het algemeen zijn zij zodanig overtuigd van de kwaliteiten van een mooie i10 op leeftijd, dat ze die graag leveren en vaak is dat aan voor het merk nieuwe klanten.

De proefrit:

Er mag geen misverstand over bestaan dat de i10 een kleine auto is, daarvan ben je je achter het stuur steeds bewust. Het goede daarvan is zijn wendbaarheid, maar je voelt je ook gauw kwetsbaar, vooral tussen zwaar verkeer in. De i10 rijdt verder supergemakkelijk, hij stuurt fijn, schakelt keurig en het valt gewoon op hoe goed oneffenheden worden verwerkt, ondanks het kleine formaat. Achterin zitten kan nèt, op korte afstanden is het te doen om volwassenen mee te nemen. De oude 1,1 liter motor komt heel veel voor, maar is de minst wenselijke De 1,2 is veel soepeler en in de praktijk ook zuiniger. Dat laatste gaat zeker ook op voor de 1,0 liter driecilinder. Met de 1,1 reden we destijds 1 op 14,5, wat voor een auto van dit formaat niet indrukwekkend weinig is. De andere motoren brengen het er beter vanaf en zijn kwalitatief even sterk.

Conclusie

De i10 is een kwaliteitsproduct. Het mag dan niet de meest flitsende in deze compacte klasse zijn, maar het is ook een zeer te prijzen eigenschap dat hij zijn bestuurder (m en vooral ook v) nooit in de steek laat. Er zijn exemplaren met flinke kilometerstanden te koop, dus tot in lengte van jaren doorrijden is ook absoluut geen bezwaar.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Noteboom Rotterdam B.V.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.