Auto Review Audi Q3 I (8U) 1e facelift
Bokser met boodschappentas
Audi - RS Q3
Conclusie
Naast snel is de Audi RS Q3 ook verrassend praktisch. Je kunt veel lol aan de heetgebakerde gezinsauto beleven, maar vanwege zijn gepeperde prijskaartje is dat plezier maar voor weinig mensen weggelegd.Type auto en prijs
De Audi Q3 is de kleinste crossover die de Duitsers aanbieden. De kruising tussen een stationwagen en een terreinauto zag in 2011 het levenslicht en onderging begin 2015 een opfrisbeurt. Zo kreeg de Q3 een nieuw getekende grille en beschikken alle leverbare motoren over meer vermogen. Dat geldt ook voor de RS Q3, de sportieveling van de reeks. Dat model kreeg er 30 pk bij, zodat de geweldenaar nu 340 pk levert. Heetgebakerde crossovers, daarvan zijn er niet veel. Nissan biedt er eentje aan in de vorm van de Juke Nismo en Mercedes heeft een AMG-versie van de GLA in de showroom staan. De Audi is veruit het duurste met een vanafprijs van € 76.900. Das Haus rekent 8 mille minder, terwijl de Mercedes meer vermogen levert (381 pk). De Nissan is met zijn 218 pk als laatste weg bij het verkeerslicht, maar voor het geld van de RS Q3 heb je er wel mooi twéé. Je houdt nog geld over voor een mooie vakantie ook, als je kiest voor een Juke met voorwielaandrijving. De Audi is er alleen met vierwielaandrijving, net als de Mercedes.Hoe rijdt de Audi RS Q3
De Q3 is niet persé klein maar zo oogt hij wel, met zijn schuine achterruit en uit de kluiten gewassen lichtmetalen wielen. In het bloedrood van onze testuitvoering dringt zich al gauw de vergelijking op met een bokshandschoen. Vanaf het moment dat je de zeventraps automaat in ‘drive’ zet, deelt de Audi namelijk een pak slaag uit. Aanvankelijk zijn het nog plaagstootjes. Tenminste; zolang je beheerst probeert op te trekken. De RS Q3 laat er geen misverstand over bestaan dat hij graag wil, maar de gezinsauto is nog beheersbaar. Schakel je echter de sportstand in, dan geeft hij je de volle laag. De crossover is voorzien van een automaat met dubbele koppeling, waardoor hij van de ene naar de andere versnelling vliegt. Opschakelen gaat met droge, harde klappen; rem je af, dan geeft de Audi dotjes tussengas. Dat gegorgel in de uitlaat is een verslavend gehoor, net als de oorlogskreet die de vijfcilinder benzinemotor slaakt wanneer je het gaspedaal tot het schutbord trapt. De SUV kent meerdere rijstanden. In de rijmodus ‘comfort’ komt al dat geweld minder hard binnen, zoals je beter een klap kunt krijgen van een bokshandschoen dan met de blote vuist. De Q3 dreunt niet langer over verkeersdrempels, maar blijkt ook prima geschikt om de wekelijkse boodschappen mee te doen. De hoge zitpositie, toch een tikkeltje vreemd voor een sportwagen, komt dan ook beter tot zijn recht. Sturen doet de crossover hoe dan ook precies. Helaas laat het zicht rondom te wensen over; de ramen zijn klein, de raamstijlen juist fors. Een optionele achteruitrijcamera is een doekje voor het bloeden. De veiligheidsuitrusting moet grotendeels van dezelfde optielijst komen. Zo kun je de Audi uitrusten met dode hoek signalering, een rijstrookassistent (de Q3 stuurt zelf terug wanneer je onbedoeld van rijbaan wisselt), verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning.De Audi RS Q3 van binnen
Bij de facelift van begin 2015 is het interieur van de Q3 ongemoeid gelaten. Het steekt nog altijd voortreffelijk in elkaar, maar oogt wat gedateerd. Zo bevindt het scherm van het infotainmentsysteem zich bovenop het dashboard en moet je dat handmatig tevoorschijn toveren. Verder zien de knoppen van de airconditioning er uit alsof ze eind jaren ’90 al in een Audi zaten. De bagageruimte is met minimaal 460- en maximaal 1.365 liter gemiddeld: die van de BMW X1 is groter, maar de kofferbak van de Mercedes GLA slikt tientallen liters minder. Wel is de bagageruimte wat ondiep. De Q3 is weliswaar voorzien van een dubbele laadvloer, maar onder de bodem is er hoofdzakelijk ruimte voor het reservewiel; de laadruimte die overblijft, mag geen naam hebben. Een aangename verrassing is de forse binnenruimte voor de achterpassagiers. Zelfs wanneer je langer bent dan 1.90 meter, zit je met hoofd en benen vrij. Om achterin te komen, moet je wel over de wielkuip heen stappen. Omdat je ook achterin hoog zit, valt het ongemak mee.De Audi RS Q3 en het milieu
Het milieulabel van de RS Q3 heeft dezelfde kleur als onze testauto: bloedrood. Audi geeft voor de sportieveling een verbruik op van 1 op 11,6. Wij kwamen uit op 1 op 9,6, maar daarbij moet worden aangetekend dat de RS Q3 wel érg veel vraagt van je zelfbeheersing. Dat fabrieksverbruik lijkt ons dus vooral onrealistisch, omdat maar weinig bestuurders weerstand zullen kunnen bieden aan de opvliegerige crossover. Voor wie zo’n heethoofd niet hoeft, heeft Audi drie andere benzinemotoren in de aanbieding. Dieselen kan ook en wel in twee smaken. Het vermogen loopt uiteen van 150- tot 220 pk. Geen enkele Q3 komt in aanmerking voor een gunstige bijtelling. Een start/stop-systeem is wel standaard.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
