Auto Review Skoda Octavia IV
Skoda Octavia Combi is ruim en praktisch; maar ook betaalbaar?
Een nieuwe Skoda Octavia combi is voor veel leaserijders en gezinnen best wel een ding. Ga maar na: Skoda’s zijn ruim, degelijk en betaalbaar. Maar of dat laatste bij deze nieuwste Skoda ook het geval is…
- Pluspunten
- Ruimte
- Gebruiksmogelijkheden
- Zuinig
- Uitrusting (First Edition)
- Minpunten
- Rijstrookassistent 'zwalkt' enigszins
- Prijs First Edition
Conclusie
De Skoda Octavia Combi scoort alleen maar dikke voldoendes. Hij is ruim, praktisch en zuinig. Hij heft korotom alles is zich om je beste reismetgezel te worden, tot in lengte van jaren. Helaas is de auto er vooralsnog maar in één, dure versie. Hopelijk komt daar snel verandering in. Want dan is ie ook nog betaalbaar.
Type auto en prijs
Dat de Skoda Octavia Combi helemaal nieuw is, leidt geen enkele twijfel. Hij ziet er veel robuuster uit dan het vorige model. Strakkere koetswerklijnen, gewoon helemaal bij de tijd. Hij staat trouwens op hetzelfde platform als de nieuwe Golf 8, nieuwe Seat Leon en Audi A3. En van die concerngenoten staat Skoda behalve zijn ruimte, ook bekend om zijn scherpe prijzen. Alleen is er nu een maar... Er is op dit moment maar één versie, de First Edition. Die heeft een krachtige 1,5 liter viercilinder motor, is rijk van uitrusting en kost - hou je vast - 33.515 euro. En das gewoon veel geld voor een gezins-stationwagon. Hij is er overigens ook als hatchback voor duizend euro minder. Ook veel geld. Om het even in perspectief te plaatsen: De duurste versie van het oude model kostte destijds net geen dertig mille. Dus het is te hopen dat de éénliter basisversie weer de echt voordelige versie wordt. Overigens is een vergelijkbaar uitgeruste VW Golf ten opzichte van deze First Edtion nóg duurder, dat dan weer wel. En in het geval van de stationwagon heb je dan geen Golf 8, maar een Golf 7.
Op dit moment is er maar één motor leverbaar: de 1,5 liter viercilinder die we ook uit onder meer de Golf 8 kennen, Die is goed voor 150 pk en 250 Nm. Die 250 Nm trekkracht komt al vrij bij 1.500 toeren per minuut. Oftewel, van onderuit kun je lekker doortrekken in de versnellingen en de auto dus schakellui rijden. De zesbak schakelt precies en licht. Behalve deze 1.5 TSI met handgeschakelde zesbak komt er ook een versie met 7-traps DSG-automaat en mild-hybrid techniek. En er komt naar verluidt een éénliter-versie met 110 pk. Met vierwielaandrijving is er de keuze uit de 190 pk sterke 2.0 TSI. Wil je een diesel dan kun je straks kiezen uit een 150 pk en 200 pk sterke 2.0 TDI, altijd in combinatie met een DSG-automaat.
Hoe rijdt de Skoda Octavia Combi
De besturing is beter dan die van het oude model. Maar de bekrachtiging had iets zwaarder mogen aanvoelen. Hij stuurt wel preciezer dan zijn voorganger. De afstemming van het onderstel is duidelijk afgestemd op comfort. Hij is soepel geveerd en gedempt. Gelukkig niet zo soepel als de vorige versie, maar het is nog steeds niet helemaal perfect. Vooral de achteras voelt week aan. Volgen er meerdere lange oneffenheden dan wil deze Skoda wat gaan deinen. En bij kleine oneffenheden is de koets veel in beweging. Niet storend, maar het valt wel op. Ga je een hoek om dan wil de auto wat gaan hangen, al is ook dat nooit storend. Das nou eenmaal wat je krijgt bij een comfortabel geveerde auto. En het is een smaakkwestie. Zelf een proefrit maken moet wat dat betreft meer duidelijkheid brengen.
De nieuwe Skoda Octavia heeft veel spullen overgenomen van de Golf 8. Bijvoorbeeld zijn digitale instrumentarium. Daarop kun je diverse projecties krijgen. Bovendien denkt de auto met je mee. Klinkt leuk, maar is soms gewoon irritant. In veel gevallen krijg je een 'Tip' van de auto. Rijd je bijvoorbeeld op de snelweg en doe je de ramen open, dan krijg je een melding om de ramen te sluiten voor een betere luchtweerstand. Kom je op een rotonde af - wat de auto weet door de navi - dan meldt hij 'voet van het gaspedaal halen'. Goed bedoeld, maar gelukkig kun je deze functie ook uitzetten.
De Skoda Octavia Combi van binnen
De nieuwe Skoda Octavia Combi is langer, breder en hoger dan zijn voorganger. En dat is vooral de kofferruimte ten goede gekomen. Die is nu 640 liter met de achterbank op zijn plek. Dat was 610 liter. Gek genoeg is de ruimte met alles weggeklapt net ietsje kleiner geworden, al scheelt dat maar tien liter en heb je nogal altijd een zeer forse 1.700 liter bagageruimte. Dat is heel erg groot voor een auto in deze klasse. Een minpuntje: de laadvloer is niet helemaal vlak. De kofferbak is niet alleen heel groot, hij is ook slim. Zo heeft hij een dubbele laadvloer met daarin weggewerkt een diepe bak, waar je veel spullen in kwijt kunt. Deze testauto heeft dan ook nog eens een elektrisch weg te klappen trekhaak - hij mag 1.500 kilo trekken - een extra steun in de vloer (om glijdende spullen klem te leggen) en sjorogen.
Het 10-inch entertainmentscherm is eenvoudig te bedienen en kent heel veel functies. Onhandig is de volumeregeling met schuifknop, al kun je dat in deze testauto gelukkig ook bedienen op het stuurwiel . Verder vind je er de bediening van veel actieve veiligheidssystemen, waaronder adaptieve cruise control en rijstrookassistentie. Die voelt wel behoorlijk dwingend en staat altijd aan. Wil je 'm niet gebruiken dan zal je 'm elke rit opnieuw moeten uitschakelen. De rijstrookassistent zwalkt enigszins. Dat mag nog wel verfijnd worden. Het materiaalgebruik ten slotte is mooi. Veel beter dan in de vorige versie. Zacht, keurig afgewerkt.
Blijft alleen nog over hoe je achterin zit. Nou, eigenlijk hetzelfde als bij de vorige Octavia Combi. De wielbasis is dan ook hetzelfde gebleven, dus dat zat er in. Maar geen zorgen, je hebt veel been- en hoofdruime. Alleen is de middentunnel nogal hoog waardoor je in het midden niet comfortabel kan zitten. Verder heeft deze First Edition maar liefst drie stroompunten achterin, waaronder een gewone stekkeraansluiting. En is er zowel voor als achterin meer dan voldoende ruimte om spullen weg te leggen.
De Skoda Octavia Combi en het milieu
Heel goed is de cilinderuitschakeling. Wordt er weinig van de motor gevraagd dan sluit hij twee van de vier cilinders af. Dat is uiteraard gunstig voor het brandstofverbruik. Zo goed zelfs dat wij het opgegeven gemiddelde fabrieksverbruik haalden van 4,8 liter op 100 km oftewel 1 op 20,8. Chapeau!
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
