logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Skoda Octavia III

Erkenning voor Skoda

De Skoda Octavia is als occasion behoorlijk populair. En terecht! Niet alleen ‘nieuw’, maar ook gebruikt biedt deze Skoda heel veel ‘auto voor z’n geld’. De tijd dat meewarig naar Skoda werd gekeken ligt intussen achter ons. Een Skoda is vrijwel altijd een slimme koop.

Pluspunten
  • Veel auto voor het geld
  • Rijdt best comfortabel
  • Tijdloos, strak model
  • Lekker ruim, vooral bagageruimte
Minpunten
  • Enkele kleine storingen bekend

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Technisch komt de Octavia overeen met Volkswagen-modellen. De euvels die wel eens vaker voorkomen, zijn dus ook bekend van andere modellen. Eén opmerkelijk feit is wel bekend van de Octavia. Het kan voorkomen dat een benzinemotor met turbo ineens geen vermogen meer levert. De boosdoener is dan een vacuüm-slangetje tussen de laaddruksensor en het motormanagementsysteem, dat is geknikt en niets meer doorlaat. Dat lost de Wegenwacht ter plaatse kosteloos op.
  • Bij de 1,2 liter TSI-motoren gebeurt het dat de motor normaal stationair loopt, maar zodra het gaspedaal wordt ingedrukt, gaat de motor op drie cilinders lopen. De bougiekabel of –kap van één cilinder slaat dan door op het metaal van de cilinderkop. De Wegenwacht kan dit verhelpen door isolatie, of desnoods een nieuwe bougiekabel.
  • Bij dezelfde motoren komt het ook voor dat het motorlampje op het dashboard brandt en de motor levert geen vermogen. Mogelijke oorzaak is dan een vastzittende wastegate op de turbo. Meestal volstaat het als er een tikje met een hamer tegenaan wordt gegeven.
  • Als de motortemperatuur tot in het rood oploopt en de (1.2 TSI) motor gaat inhouden, dan kàn de motor oververhit zijn. Het kan ook gebeuren dat de temperatuursensor los of kapot is. Als de motor inderdaad niet te heet is, haalt de Wegenwacht tijdelijk de stekker van de sensor los. De auto rijdt dan weer normaal, maar er moet wel z.s.m. een nieuwe sensor in.
  • De 1,8 TSI-motor heeft de reputatie bij hoge kilometerstanden meer dan gemiddeld olie te verbruiken. Dat kan per exemplaar nogal verschillen. Gewoon regelmatig olie peilen en bijvullen, dan kan dit geen kwaad.
  • De pook van de DSG-transmissie wil soms niet meer uit de P-stand. Dat kan in de blokkering zelf zitten, maar ook worden veroorzaakt door een storing in het remlichtcircuit. In beide gevallen is dat ter plaatse op te lossen.
  • Bij de 1,6 liter TDI’s kan het gebeuren dat de schoepen van de waterpomp afbreken. Daardoor wordt de circulatie van koelvloeistof steeds minder en uiteindelijk loopt de motor heet. De enige oplossing daarvoor is montage van een nieuwe waterpomp.
  • De diesels die voldoen aan Euro 6 hebben regelmatig behoefte aan de vloeistof AdBlue. Als wordt doorgereden tot deze vloeistof helemaal op is, zal de motor niet meer aanslaan. Feitelijk is dat geen pech, maar onoplettendheid van de bestuurder.

Over de Skoda Octavia

Juist deze generatie Octavia staat voor alles wat Skoda tot zo’n sterk merk maakt. In zekere zin zijn het no-nonsense auto’s, maar tegelijk bewijst het merk oog te hebben voor de kleine ‘noden’ van de moderne automobilist. Dat blijkt uit het hele concept van een flink bemeten auto voor een scherpe prijs aan de ene kant en doordachte details aan de andere kant. Wie nu nog neerbuigend doet over het merk Skoda –en zo bewijst minstens vijfentwintig jaar achter te lopen in de beoordeling van het merk- moet maar eens gewoon een proefrit maken.

Uitvoeringen en varianten

  • De Octavia is er in twee carrosserievormen. De normale uitvoering lijkt een vierdeurs sedan, maar het blijkt een hatchback met een enorme achterklep. De andere versie is de populaire Combi.
  • De Combi is er in alle varianten, met uitzondering van de 1,2 basisversie.
  • De 1,2 TSI-benzinemotor is er in een eenvoudige basisuitvoering (Active) met 63 kW/86 pk, wat wel een beetje krap aan is voor een auto van dit formaat.
  • Veel interessanter en populairder is de 1,2 TSI met 77 kW/105 pk, die met ingang van de zomer van 2015 naar 81 kW/110 pk is gegroeid.
  • Daarnaast is er de eveneens gewilde 1,4 TSI met 103 kW/140 pk en de 1,8 TSI met 132 kW/180 pk.
  • De Octavia RS met een 2,0 liter turbomotor en 162 kW/220 pk is een uitzondering die bij ons vrijwel niet voorkomt.
  • De 1,6 liter TDI-diesel is eveneens zeer gewild. Hij komt voor met 77 kW/105 pk (‘Greentech’) en vanaf zomer 2105 is dat met 81 kW/110 pk (‘Greenline’), een verschil dat in geval van een occasion nauwelijks van belang is.
  • Wie echt meer dieselkracht wenst, zoekt naar een 2,0 TDI met 110 kW/150 pk.
  • De diesellijn wordt ook afgesloten met een RS-versie, daarin levert de 2,0 TDI 135 kW/184 pk, maar ook dat is een zeldzaamheid.
  • Behalve de minder sterke 1,2 TSI en de 1,6 TDI met 81 kW zijn alle motoren ook geleverd met de automatische DSG-transmissie. Met uitzondering van de 2,0 TDI (6 versn.) hebben die allemaal zeven versnellingen.
  • De normale uitvoeringen van de Octavia heten Active, Ambition en Elegance.
  • Er zijn aanvullende uitvoeringen bekend met de namen Businessline en Edition.

De 1.8 TSI en 2,0 TDI zijn er ook als zeer luxueuze L&K. Dezelfde motoren zitten ook in de Octavia Scout, dat is een Combi met vierwielaandrijving, die ook iets hoger op de wielen staat (alleen 2015/16).

De Skoda Octavia als occasion

Er is een flink aanbod gebruikte Octavia’s beschikbaar. De Combi is daarbij heel populair, die neemt ruim driekwart van het aanbod voor zijn rekening. Zo’n 20% van alle Octavia’s is een diesel. De restwaarde van de Octavia wordt mede bevorderd door de tijdloze vormgeving, waardoor de auto niet snel ‘veroudert’ en de gemiddeld wat langere looptijd die Skoda voor zijn modellen aanhoudt. Het occasionaanbod van deze generatie Octavia’s is met name te vinden bij niet-merkgebonden autobedrijven.

De proefrit

De Skoda Octavia is een ‘no-nonsense’-auto, maar hij bewijst tevens dat Skoda precies weet wat de moderne automobilist wenst. Typisch Skoda zijn enkele praktische details die je bij andere merken nooit ziet. Voorbeelden? Een speciale houder voor een smartphone die past in de bekerhouders, of een ijskrabber ìn de tankklep, zodat die bij vorst altijd beschikbaar is.

Een andere, heel sterke eigenschap van elke Skoda, met de Octavia voorop, is de indrukwekkende ruimte. De Octavia is royaal ruim genoeg voor vier volwassenen, desnoods vijf. Het is een flinke auto, maar dan nog is de ruimte verbazend. Dat geldt ook voor de bagageruimte, die in de HB al minimaal 590 liter groot is, in de Combi al 610 liter.

Met ‘alles plat’ is dat in de Combi zelfs 1.740 liter. Daarbij is de bagageruimte ook voorzien van slimme details, zoals verschillende mogelijkheden om bagage vast te zetten, een omkeerbare mat en je kunt de achterbankleuning ook omklappen als je achter de auto staat.

Eenmaal op de weg laat de Octavia ook geen steken vallen. De besturing is wat gevoelloos, maar het onderstel is goed afgestemd op ‘stevig comfort’. De afwerking van het dashboard is met veel zwarte kunststof wat eenvoudig. De voorstoelen zitten prima, de achterbank is wel wat plat en vlak. Een sterk punt is ook het relatief lage gewicht van de auto.

Een 1,2 Combi weegt bijvoorbeeld op kenteken 1.147 kilo, wat ook precies gunstig is voor de Houderschapsbelasting. Dat lage gewicht helpt ook in het verbruik. Met een 1,2 TSI (77 kW) is een doorsnee-verbruik van 1 op 16 prima haalbaar en dat is voor een auto van dit formaat opmerkelijk zuinig. Met een 1,6 TDI moet 1 op 20 goed te doen zijn.

Conclusie

Auto’s van dit formaat zijn minder gewild dan een aantal jaren geleden. ‘Men’ denkt dat ze te duur zijn. De Skoda Octavia is juist een auto die dat weerlegt. Tegenover zijn bescheiden rijkosten stelt de Octavia als occasion heel veel ruimte en comfort en biedt zo dus erg veel waar voor zijn geld.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Skoda Octavia.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Automobielbedrijf Rijnwoud, Rotterdam

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.