logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Kadjar I 1e facelift

Minder bekend SUV-alternatief

De Renault Kadjar verdient als occasion meer aandacht dan het model krijgt. Dit is niet de meest populaire Renault en ook niet de meest populaire SUV. Hij zit natuurlijk ook wel in een heel fel bevochten klasse.

Pluspunten
  • Lekker ruim en praktisch
  • Erg fijne reisauto
  • Best betrouwbaar
  • Stoer model, maar niet overdreven
Minpunten
  • Niet de meest geliefde in zijn klasse

Wat vindt de Wegenwacht?

Deze Kadjar heeft technisch overeenkomsten met de Nissan Qashqai uit de betreffende bouwjaren, tot 2021. Er kan een storing voorkomen in de zekeringkast, waardoor de opvoerpomp van de brandstof niet werkt. De motor start dan niet. De Wegenwacht kent hiervoor een noodgreep. Wat ook voorkomt is een motor die afslaat juist omdat die tevéél brandstof krijgt. Dat zit ‘m in de druksensoren van het inspuitsysteem. Ook in dit geval kent de Wegenwacht een noodgreep, waardoor de auto verder kan, maar de definitieve reparatie (nieuwe sensoren) moet in de garage gebeuren.

Over de Renault Kadjar

Deze tweede generatie van de Kadjar profiteert onderhuids sterk van de nauwe banden tussen de merken Renault en Nissan. De onderhuidse techniek van deze SUV komt in tamelijk hoge mate overeen met de Nissan Qashqai uit ongeveer dezelfde bouwjaren, althans bij de introductie. Daar is helemaal niks mis mee. Het kwaliteitsniveau van Nissan staat vrijwel buiten kijf en door z’n vormgeving en aankleding is de Kadjar toch juist een onmiskenbare Renault. Kortom: in verschillende opzichten is dit een heel knap ontwerp.

Uitvoeringen en varianten

Het leveringsprogramma van de Kadjar is heerlijk overzichtelijk. Er zijn twee benzine-versies en één diesel. Die tweebenzinemotoren zijn in feite identiek. Dat wil zeggen, uit hetzelfde 1,3 liter viercilinder motorblok wordt ofwel 103 kW/140 pk (TCe 140) of 117 kW/160 pk (TCe 160) gehaald. De diesel is een 1,5 liter viercilinder, goed voor 85 kW/116 pk (dCi 115). In de basis zijn ze allemaal voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak. Alle drie de motoren zijn als optie ook te combineren met een moderne zeventraps automatische transmissie met twee koppelingen. Alleen de basisuitvoering kent die optie niet. Sinds begin 2021 is de TCe 160 er nog uitsluitend met de automatische transmissie.

Die basisuitvoering heet Life en die wordt op volgorde van compleetheid gevolgd door de Zen, Limited, Intens en Black Edition. De Limited en de Black Edition zijn er pas sinds begin 2021.

De Renault Kadjar als occasion

Al is de Kadjar niet de meest verkochte Renault, bestaat er toch een heel behoorlijk aanbod occasions. Renault is nu eenmaal een groot merk, dus alles is relatief. In de verdeling van het aanbod vallen twee factoren op. Precies als in het leveringsprogramma is vrijwel de helft van alle exemplaren voorzien van automatische transmissie. Relatief bezien is dat best een hoog percentage. Wat we ook zien is dat de diesel vrijwel onvindbaar is, als gevolg van het feit dat die ook nieuw vrijwel niet wordt verkocht. Dit aanbod kàn nog iets toenemen, als er een groter aanbod ex-leaseauto’s vrijkomt. De meest voor de hand liggende plek om een mooie Kadjar te ‘scoren’, is uiteraard de plaatselijke Renault-dealer of een collega-dealer in de omgeving. Juist doordat het hele aanbod vrij homogeen is, staat een zeer geschikte Kadjar als occasion vrijwel altijd ergens in de buurt. De officiële Renault-dealers hanteren het occasionlabel ‘Top occasions’. Hieraan is een aantal interessante voorwaarden en condities verbonden, wat de aankoop alleen maar meer vertrouwen en zekerheid geeft.

De proefrit

De Kadjar is een echte SUV, met alles wat we daarvan inmiddels verwachten. Dat is op de eerste plaats een fraai, beetje stoer uiterlijk, maar Renault overdrijft het niet. Dit is geen ruige terreinauto die je eerder in de woestijn zou verwachten dan in de binnenstad. Een andere belangrijke eigenschap in de interieurruimte. Op dat vlak scoort de Kadjar ook heel goed, zowel voor- als achterin, maar ook in de bagageruimte. Die bedraagt tenminste 472 liter. Heel handig zijn de delen van de vloer van de bagageruimte, die ook gemakkelijk verticaal kunnen worden gezet, waardoor losse bagage veel minder heen en weer slingert. De delen van de rugleuning van de achterbank kunnen worden omgeklapt als je zelf àchter de auto staat. Dat is niet uniek, maar wel heel handig. Het volledig digitale instrumentarium vraagt wellicht wat gewenning, maar daarna werkt het heel fijn en het is zeer duidelijk afleesbaar.

Waar de Kadjar vooral een heel dikke voldoende mee scoort, is het rijcomfort. Hij is erg goed afgeveerd, zeker niet te hard, heeft prima voorstoelen en een mooi laag geluidsniveau. Daaraan draagt ook de automatische transmissie bij, dat is zeker een aanrader. Voor veeleisende SUV-kopers is het wellicht ook belangrijk om te weten dat de Kadjar met de benzinemotor 1.500 kg mag trekken, maar met de benzinemotor slechts 1.350 kg.

Conclusie

De tweede generatie van de Kadjar is een heel fijne SUV in de grotere middenklasse. In deze felbevochten klasse is het niet de meest verkochte, maar wie ‘winkelt’ in de klasse (jong) gebruikte SUV’s van dit formaat, doet er goed aan de Kadjar tenminste in overweging te nemen. Maak een serieuze proefrit en de Kadjar overtuigt velen van zijn fijne rijkwaliteiten.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Kadjar.

Deze auto is beschikbaar gesteld door VKV/Van Mossel Renault Rotterdam Noord

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.