logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Modus I

Praktisch en comfortabel

De Renault Modus is als occasion nooit echt populair geweest. Nieuw was hij dat evenmin en feitelijk bestaat daarvoor geen logische verklaring. Nu de jaren beginnen te tellen, geldt de Modus als een slimme tip voor wie een handige, compacte gezinsauto zoekt.

Pluspunten
  • Rijdt best comfortabel
  • Ruim en praktisch
  • Eigenwijs uiterlijk
Minpunten
  • Elektronische euvels, soms kostbaar

Wat vindt de Wegenwacht?

De elektronica speelt ook de Renault Modus parten. Bij de benzinemotoren laten de individuele bobines het nogal eens afweten. De motor gaat dan op drie cilinders lopen, z.s.m. stoppen is geboden. Als er snel aan zo’n bobine is te komen, kan de Wegenwacht de Modus in korte tijd weer mobiel maken. De elektronische stuurbekrachtiging is een zwak punt. Als die ermee stopt, veroorzaakt de melding op het dashboard voldoende paniek om direct te stoppen. Met een noodreparatie kan de Wegenwacht de auto weer even verder helpen, maar in de garage moet er een complete nieuwe stuurkolom in. Dat is een kostbare reparatie. Typisch Modus is een elektrisch bediende zijruit die niet meer omhoog gaat. Daar is ook alleen even een noodmaatregel op te bedenken, de echte reparatie volgt in de garage. Opmerkelijk is dat voor vervanging van een koplamp het complete front moet worden gedemonteerd. Meteen alle twee de koplampen vervangen is wel zo slim, gezien de arbeidskosten die hiermee gemoeid zijn. Renault zag ook in hoe onhandig dit is. Bij de facelift in 2008 is de constructie gewijzigd. Het komt ook voor dat de dimlichten niet meer uit gaan. De Wegenwacht vervangt dan een relais in de zekeringkast in de motorruimte en daarmee is het probleem verholpen.

Het gebeurt niet vaak dat Renault een model lanceert dat niet door het grote publiek in de armen wordt gesloten en waarvan de verkoop dus nogal achterblijft bij de verwachtingen. Dat is het geval bij de Modus en een echte reden voor het gebrek aan acceptatie is niet te geven.

Over de Renault Modus

De Modus is een compacte MPV. Die klasse kwam nooit helemaal uit de verf en bovendien is er één model (Opel Meriva) dat in de betreffende jaren een heel dominante verkooppositie heeft ingenomen. Verschillende andere merken hebben het geprobeerd, een aantal is er snel op terug gekomen. De Modus wordt door potentiële kopers in deze klasse wellicht te klein gevonden, maar ja, wie echt groter wil, kan bij de Scénic terecht. Net als de Scénic biedt de Modus nogal wat mogelijkheden om het interieur anders in te delen en een keur aan opbergvakjes. Praktisch is de Modus zeker. De occasionkoper die hier doorheen prikt, kan juist met die Modus wel eens een heel goede koop doen, voor een bescheiden budget.

Uitvoeringen en varianten

Zesenzestig: zoveel varianten van de Modus stonden er bij de introductie al op de prijslijst. Dat is bijna niet te overzien. In 2007 kreeg de Modus een nieuw front en wat detailwijzigingen en het programma werd nog verder uitgebreid met de zestien centimeter langere Grand Modus. De 1,2 liter basismotor is er in twee varianten, met 48 kW/65 pk en 55 kW/75 pk. Daarnaast zijn er een 1,4 met 72 kW/97 pk en een 1,6 met 82 kW/112 pk. In 2008 is de 1,4 vervangen door de 1,2 TCE met 74 kW/100 pk. De 1,5 liter diesel is er in liefst vier vermogensvarianten: 48 kW/65 pk, 60 kW/82 pk (alleen 2005/6), 63 kW/86 pk en 78 kW/106 pk. Renault hanteert ook voor dit model tot 2007 de combinatie van ‘ambiances’ (Authentique, Dynamique, Expression, Privilége, Initiale) en uitvoeringen: Basis, Comfort en Luxe. Bij de facelift verviel dit en werden de namen van de ambiances de uitvoeringen. Naast al die mogelijkheden is er ook nog een keur aan tijdelijke versies geweest, zoals de Air, Alizé, Tech, Tech Road, Team Spirit. De naam Quickshift slaat op een halfautomatische transmissie. De Grand Modus is er in minder versies.

De Renault Modus als occasion

De enorme variatie in uitvoeringen speelt de Modus als occasion ook parten. Je kunt vrijwel geen twee vergelijkbare exemplaren vinden. Bij inruil bij een dealer van een ander merk leidt vaak tot een bescheiden inruilwaarde, bij gebrek aan duidelijkheid. Mede daardoor is als occasion het prijsverschil tussen een basisversie en een heel rijk aangeklede vaak ‘peanuts’. Daardoor blijven die basismodellen relatief lang staan en dat kan als occasionkoper weer de basis vormen voor een flinke korting, als zo’n Modus bij een ander merk wortel staat te schieten. Diesels komen bij ons vrijwel niet voor. Wel iets om te weten: naast de opmerkingen in het kader van de Wegenwacht staat de Modus berucht om kleine reparaties die duur kunnen uitvallen. Een complete onderhoudshistorie is een absolute voorwaarde. Bestudeer deze en kijk of er een nieuwe stuurkolom in staat. Dat kan de auto maar vast gehad hebben, al kan dat euvel altijd opnieuw optreden.

De proefrit

Binnen de beperkte buitenmaten biedt de Modus enkele slimmigheden, om de beschikbare ruimte optimaal te gebruiken. Die ruimte is ook flexibel in te delen. Het geheim zit ‘m bij de Modus in de achterbank, die in vier posities is te plaatsen. Bovendien kan die bank in de twee voorste posities in de breedte worden uitgeschoven tot een driezitsbank. Voor de middelste zitplaats is in het dak een derde veiligheidsgordel aangebracht. Drie kleine kinderen of twee volwassenen, het kan dus alle twee. De Modus heeft een achterklep ìn de achterklep. Die kan apart achterover openen, waardoor je een paraplu of iets anders direct in de bagageruimte kunt gooien. De hoge zit en instap wordt door de doelgroep waarvoor de Modus bij uitstek is bestemd als een voordeel ervaren. De keerzijde is dat zijdelingse bewegingen wat sterker worden gevoeld dan in bijvoorbeeld een Clio en dat is juist niet comfortabel. De 55 kW 1,2 liter is voor veel Modus-kopers al krachtig genoeg. De Modus is beslist geen sportwagen om te rijden, maar hij veert prettig en is redelijk stabiel in rechte lijn en lange bochten. Een gemiddeld verbruik rond 1 op 15 moet met een 1,2 zijn te halen, mits niet alleen maar stadsverkeer wordt gereden.

Conclusie

De Modus blijft een beetje een zorgenkindje. In de basis is er niets echt mis mee, maar er zijn te veel randvoorwaarden die dit model tegenwerken. Als die bij kopers bekend zijn, worden ze al gauw in de richting van andere merken gestuurd. Jammer, want op zich is de Modus best een prettig rijdende, praktische en leuk gelijnde auto.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Renault Modus.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.