logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo XC60 II

Veiligheid voor alles!

Volvo - XC60 D4 AWD GT Inscription

De Volvo XC60 is een ruime gezinsauto met het uiterlijk en gebruiksgemak van een SUV. Maar het belangrijkste is dat hij standaard heel veel actieve veiligheidssystemen heeft, waarvan enkele zelfs alleen bij Volvo verkrijgbaar zijn.

Conclusie

De Volvo XC60 heeft fijne rijeigenschappen en fraaie state-of-the-art veiligheidssystemen. Die zitten bovendien voor een groot deel standaard op de auto. Natuurlijk is de XC60 duur. Maar het goeie van dit soort innovaties is dat dergelijke systemen al snel ook op meer betaalbare versies komen. Binnenkort komt er een XC40 op de markt, het kleine broertje van deze auto – en reken er maar op dat die auto deze veiligheidssystemen ook krijgt.

Type auto en prijs

De Volvo XC60 D4 AWD GT Inscription is een stijlvolle, forse SUV. Onze testauto heeft standaard vierwielaandrijving, een achttraps automaat en een 190 pk sterke dieselmotor. Er zijn ook diverse benzinemotoren leverbaar en een hybrideaandrijving. De motoren zijn trouwens altijd vierpitters. Waarom hebben we deze auto naar de redactie gehaald? Omdat deze Volvo nieuwe maatstaven zet als het gaat om actieve veiligheid, waarover verderop meer. De Volvo XC60 is er vanaf 58 mille. Onze testauto heeft een basisprijs van 66 mille maar door de nodige pakketten en extra’s komt hij op – hou je vast ruim 91.030 euro! Heel veel geld dus, maar je krijgt er flink wat auto voor terug. Hij is prachtig afgewerkt en van binnen weelderig qua uitstraling en materiaalgebruik. Zo zijn we weg van het fraaie leer en de lichte houtinleg.

Hoe rijdt de Volvo XC60 D4 AWD GT Inscription

Voorbeeldig. Dat is het enige juiste woord om het weggedrag van deze twee auto’s te beschrijven. Alleen als je op elke slak zout legt, kun je kritiek hebben op deze auto’s. Zo merk je bij de achttraps automaat van de Volvo XC60 soms dat de reactietijd van de kickdown net wat kwieker zou mogen zijn, hoewel je natuurlijk ook handmatig kan schakelen. Op de Autobahn voelt de Volvo superieur. We hebben minutenlang 190 km/h gereden en dat voelde alsof je 120 gaat. Het is doodstil en zijn weggedrag voelt heel solide. Dan is er een keuze uit vier rijstanden, van Eco tot sportief. In alle standen voelt de auto zeer capabel. De test-Volvo heeft adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistent die actief stuurt. Je kunt dus zo goed als autonoom rijden. Werkt heel goed. De test-Mercedes heeft dit niet maar je kunt het er wel op krijgen. De XC60 heeft dan uiteraard ook nog BLISS die tegenstuurt als je van rijstrook wil wisselen terwijl er iemand naast je zit. Verder heeft hij fikse dode hoeken. Maar de testauto heeft 360 graden camera’s aan boord waardoor je altijd goed ziet wat er gebeurt. De Volvo waarschuwt bovendien voor kruisend verkeer.

De Volvo XC60 D4 AWD GT Inscription van binnen

Volvo heeft de filosofie dat het zo min mogelijk knoppen rond de bestuurder wil hebben om zo rust te creëren. Heel veel zaken bedien je via een aanraakscherm. Wat ons betreft het beste systeem dat momenteel te koop is. Er is een hoofdmenu met keuze uit vier velden. Je kunt vervolgens swipen: één scherm naar links of één rechts. En daarin vind je alle functies. Dus geen gescrol en allerlei menu’s doorlopen. Werkt heel goed. Je blijft de airco trouwens altijd zien, wat handig is. En met één druk op de knop zit je altijd weer in het hoofdmenu. Ook goed: onder de zittingen achterin heb je ruimte voor het opbergen van tablets en boeken. En onder vloermatten vind je veiligheidsvestjes. Je gaat je haast afvragen waarom je de grotere broer XC90 nog zou willen. De Volvo XC60 biedt zowel voor- als achterin een flink wat ruimte. Ook mensen van boven de 1,90 meter zitten er riant. De afstelmogelijkheden zijn groot en je vindt dus altijd een goede zitpositie. Er is genoeg bergruimte voor kleine spullen. Met de achterbank op zijn plek is de bagageruimte 505 liter groot en met alles naar beneden 1.430 liter groot. Dat is flink, maar een Mercedes-Benz GLC bijvoorbeeld is nog groter.

De Volvo XC60 D4 AWD GT Inscription en het milieu

De benzinemotoren van de Volvo XC60 hebben vrijwel allemaal een D-label, de T6 zelfs een E-label. Wie echt schoon wil rondrijden moet de hybrideversie nemen, die heeft een A-label. De geteste D4 diesel heeft dus ook een D-label. We haalden een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14,2 (de fabriek belooft trouwens een gemiddelde van 1 op 19,2) wat helemaal niet verkeerd is voor een auto met een eigen gewicht van 1.736 kilo.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.