logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Fiat Sedici I (FY)

Prima ding, verkoop mislukt

Fiat - Sedici

Wat vindt de Wegenwacht?

Laten we wel wezen: technisch is deze Fiat gewoon een Suzuki. Dat betekent ook ‘Suzuki-kwaliteit’ en daardoor is het niet verwonderlijk dat er bij de wegenwacht niet één klacht of euvel rond de Sedici bekend is. IJzersterke auto’s. Feit is wel, zoals dat geldt voor veel Japanse auto’s, dat àls er eens iets kapot gaat, de onderdelen knap aan de prijs blijken te zijn. Omdat er zo weinig van dergelijke auto’s rondrijdend, zijn er ook geen ‘tweede lijn’ (imitatie-) onderdelen te krijgen, gewoon, omdat er geen vraag naar bestaat.
De Fiat Sedici is als occasion niet zo zeer een witte raaf, want ze zijn er wel, maar er zijn zo weinig mensen die de auto kénnen! Volkomen onterecht is dit model geen succes geworden en ook niet opgevolgd. Toch kan het best een aanrader zijn.

Waar praten we over?

De Fiat Sedici is een schoolvoorbeeld van een model dat voortkomt uit het krachtenspel van enkele grote bedrijven, die tijdelijk nauwe banden hebben en daarna toch weer niet. In het eerste decennium van deze eeuw bestonden er nauwere banden tussen Fiat en General Motors, de eigenaren van onder meer Opel. GM had ook een deel van Suzuki in handen. Zo vonden Suzuki en Fiat elkaar ‘via de achterdeur’. De Sedici is feitelijk identiek aan de eerste generatie Suzuki SX-4. Het ontwerp is Italiaans (ItalDesign), de benzinemotor is van Suzuki, de diesel van Fiat en Suzuki had uiteraard al veel ervaring met vierwielaandrijving. Daaraan dankt de Fiat gek genoeg zijn naam, want ‘sedici’ is Italiaans voor ‘zestien’, het resultaat van de rekensom 4x4! De timing was goed. Diverse merken kwamen juist in dezelfde tijd met wat stoerdere MPV’s en SUV-achtige modellen op de markt. Maar helaas: GM brak met Fiat en verkocht de aandelen in Suzuki. Daarmee was het lot van de Sedici bezegeld en nadat ze het model nog wat jaren hebben geleverd, is er geen vervanging meer gekomen. Toch jammer.

Uitvoeringen en varianten

In eerste instantie leverde Fiat de Sedici met een 1,6 liter benzinemotor (van Suzuki, dus, 88 kW/120 pk) en een 1,9 liter diesel (99 kW/135 pk). De benzineversie had tweewielaandrijving, de diesel was een 4x4. In 2008 bleek dat toch ontoereikend en kwamen er meer uitvoeringen met benzineversie en voorwielaandrijving. Naast de handgeschakelde vijfversnellingsbak werd nu ook een viertraps automaat aangeboden. In 2009 was het al tijd voor de eerste facelift en ‘grote schoonmaak’. De diesels verdwenen helemaal uit het programma. Alleen de topversie beschikte nog over vierwielaandrijving. De benzinemotor hield hetzelfde vermogen, maar door wat ingrepen is het brandstofverbruik wel wat verlaagd. Begin 2012 is er opnieuw een flinke facelift, tot het einde van de productie in 2013. De respectievelijke uitvoeringen heten in eerste instantie Dynamic (benzine) en Emotion (diesel, 4x4). Daar kwamen de versies Young en Experience bij. Bij de tweede facelift werden de benamingen Active, MyLife, Emotion en Experience.

De Fiat Sedici als occasion

Er bestaat echt wel een aanbod aan occasions van de Sedici, maar een eerste blik daarop leert al dat de prijzen enorm variëren. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de onbekendheid van het model. Autobedrijven en dealers van andere merken die een Sedici inruilen, weten er kennelijk niet zo goed raad mee. Dat kan heel interessant zijn voor de occasionkoper. Wie weet hoe goed deze Fiat is, kan rustig afwachten en op het juiste moment zijn slag slaan. Bij Fiat-dealers kom je ‘m hoegenaamd niet meer tegen. Dus is het zoeken naar een mooie, gave Sedici, met een bekende onderhoudshistorie, die al een tijdje ergens de rol van muurbloempje speelt. Via www.rdw.nl is snel te checken hoe lang de auto al in het bedrijf staat. Als dat langer is dan een half jaar, dan zijn ze ‘m aardig beu. Goed kijken, weet wat je koopt en doe een bod. Versies met automatische transmissie zijn vrijwel niet te vinden, de diesels moet je helemaal met een lampje zoeken. Oftewel: vrijwel alles wat te koop staat is gewoon een Suzuki met een Italiaans design en een ander logootje. Voor een bescheiden bedrag kun je hier een heel goede koop mee doen. Er is maar één ding dat je niet moet willen: al te snel weer verkopen. In dat geval keert de onbekendheid van de Sedici zich juist tegen de auto en blijkt er weinig enthousiasme te bestaan om deze Fiat in te ruilen.

De proefrit

Het uiterlijk is niet direct ieders smaak, met name door die ‘knik’ in de zijruitlijn, maar die zorgt wel voor lekker veel uitzicht opzij. De zitpositie is natuurlijk wat hoger dan in een normale auto, maar dat hoort, bij een SUV. Het interieur van de Sedici is behoorlijk ruim. Twee volwassenen kunnen ook achterin prima zitten. De bagageruimte is met 270 liter inhoud wel wat bescheiden. De voorstoelen zitten prima, maar wie bovengemiddeld lange benen heeft, ontdekt al snel dat de stoelen niet zo ver naar achteren kunnen. De afwerking is keurig netjes en dit Italiaans/Japanse product zit gewoon goed in elkaar. De benzinemotor is voor de meeste kopers echt krachtig genoeg. De hele bouw is wat zwaar (1.250 kg rijklaar), dus het is geen sportwagen en dat gewicht speelt ook mee in het verbruik. Niettemin is gemiddeld 1 op 10 á 11 heel goed haalbaar.

Conclusie

De Fiat Sedici is typisch zo’n ‘tip van een kenner’, een auto waar je als particulier niet zo snel aan denkt, maar waaraan je een heel goede koop kunt hebben. Italiaans design met Japanse kwaliteit. Het is gewoon jammer dat die lijn niet verder is doorgezet.
Deze auto is beschikbaar gesteld door nvt.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.