logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Zafira C

Zeer ruim, maar aan de prijs

Opel - Zafira Tourer 2.0 CDTI ecoFLEX (7P)

De Opel Zafira Tourer is een forse MPV die zelfs als zevenzitter is uit te voeren. Opel claimt dat de auto een flexibel interieur heeft en veel ruimte. En dat de motoren bovendien erg schoon zijn. Wij testen de 2.0 CDTI ecoFLEX dieselversie. Die is met een A-label in elk geval keurig schoon.

Conclusie

Wie op zoek is naar veel ruimte en een flexibel interieur zal blij verrast zijn met de Opel Zafira Tourer. Maar met zijn vanafprijs van € 28.695 is hij aan de dure kant. Een vergelijkbare Mercedes-Benz B-klasse is weliswaar iets minder ruim, maar ook goedkoper. Wie had dat gedacht? De motoren zijn erg schoon. De 1.4 Turbo benzine scoort in veel gevallen een A-label en ook de 2.0 CDTI ecoFLEX diesel haalt in de meeste versies een A of een B-label.

Type auto en prijs

De Opel Zafira Tourer is een grote MPV. De instapversie is de 1.4 Turbo Business Edition. Die kost € 28.495. De prijzen lopen vervolgens op tot ruim 35 mille voor de duurste benzineversie. De goedkoopste diesel is de 2.0 CDTI ecoFLEX Business Edition. Die kost € 31.795. De geteste uitvoering is zo’n diesel, maar dan in veel luxere Cosmo-uitvoering. Die komt op 35.895 euro en dat vinden we een behoorlijk stevige prijs. De 1.4 Turbo benzine scoort in bijna alle uitvoeringen een A-label en ook de 2.0 CDTI ecoFLEX diesel haalt in de meeste versies een A- of een B-label. Alleen in combinatie met een automaat haalt hij een C-label. Hij mist dan het standaard aanwezige start/stopsysteem. De Zafira Tourer is er ook in twee CNG (aardgas)-versies. De standaarduitrusting is keurig. Zo heeft de auto altijd ESP, zes airbags, cruise control en (dus bijna altijd) een start/stopsysteem.

Hoe rijdt de Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI ecoFLEX (7P)

De testauto was uitgerust met een verlaagd sportchassis en actieve demping. Het maakt rijden in de Zafira Tourer erg comfortabel maar kost wel een extra 1.295 euro. Hij helt in bochten maar weinig over en reageert keurig direct op bewegingen van het stuurwiel. De auto voelt mooi comfortabel en is keurig stil. Wel zou de 2.0 CDTI dieselmotor die wij testen wat meer trekkracht in de zesde versnelling mogen hebben. Verder ben je met een flinke auto onderweg, dat merk je bijvoorbeeld bij parkeren. Voor 495 euro is een achteruitrijcamera met parkeerhulp en dode-hoek detectie verkrijgbaar. Onze tip: aankruisen als je de auto bestelt!

De Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI ecoFLEX (7P) van binnen

De Opel Zafira Tourer heeft erg veel binnenruimte en een flexibel te gebruiken interieur. Zo kun je de rugleuning van de middelste achterstoel stoel omtoveren tot een luxe armleuning voor de twee buitenste stoelen. Je kunt ook alles platgooien en dan heb je een bagageruimte van liefst 1.860 liter. Voor 895 euro kun je een derde zitrij bestellen. Die biedt plaats aan twee kinderen. Volwassenen kunnen er niet zitten bij gebrek aan been- en hoofdruimte. De toegang tot de derde zitrij is beperkt en de bagageruimte is met die stoelen op hun plaats nihil. Heel handig is dat je alle passagiersstoelen simpel kunt opvouwen door aan een lus te trekken. Dat is echt zeer gebruiksvriendelijk. Verder is de auto uitgerust met heel veel bakjes en vakjes om spullen in op te bergen. Als bestuurder zit je prima in de Zafira Tourer. Het zicht op de instrumenten is goed en stoel en stuurwiel zijn goed verstelbaar. De middenconsole, waar de bedieningen van de kachel, radio en navigatie zijn ondergebracht, komt nogal druk over. Alle knoppen lijken op elkaar en de bediening is soms omslachtig. Aardige gimmick is dat het voorste deel van het plafond beweegbaar is. Je kunt dat zo’n dertig centimeter naar achteren schuiven zodat je nog meer voorruit te zien krijgt – die loopt door tot in het dak. Hierdoor valt er zoveel daglicht naarbinnen dat je voorin het idee hebt dat je in een touringcar zit.

De Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI ecoFLEX (7P) en het milieu

De Zafira scoort in bijna alle uitvoeringen een A- of B-label en is dus keurig schoon. Alle versies hebben – op die met automaat na – een start/stopsysteem en zes versnellingen. Je kunt de Zafira Tourer ook uitruisten met een 1.6-motor die op aardgas (dat is dus geen LPG) loopt.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.