logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW X1 II (F48) 1e facelift

Moderne SUV in de BMW-stijl

De BMW X1 is als occasion zeer geliefd. SUV’s van dit formaat zijn zeer populair en daarbij is de X1 ook nog eens een onmiskenbare BMW. Die merknaam heeft voor veel kopers beslist een meerwaarde.

Pluspunten
  • Goede rijeigenschappen
  • Zeer betrouwbaar
  • Onderscheidend model, typisch BMW
Minpunten
  • Minder ruim dan verwacht
  • Zeer gewaardeerd, daardoor relatief duur

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Bij de 1,5 liter driecilinder benzinemotor komt het voor dat de aandrijving van onder meer de dynamo en waterpomp niet werkt. Dat komt doordat de vulcanisatie van de rubber ring rond de krukas loslaat, waardoor de krukas wel draait, maar de aandrijving van die riem dus niet. Dit zal een oplettende bestuurder direct opvallen, want als de dynamo niet laadt, gaat er een rood waarschuwingslampje op het dashboard branden. Die waarschuwing moet serieus worden genomen, want daarmee worden oververhitting van de motor en uitputting van de accu voorkomen. Het jammere is alleen dat dit niet ter plekke door de Wegenwacht is te verhelpen. De BMW moet op transport naar de garage.
  • Wat ook voorkomt, is dat door een storing of een bedieningsfout het achteraf ingebouwde alarm niet goed werkt. De Wegenwacht lost dit op met een reset. Uiteraard kunnen we dat BMW niet kwalijk nemen.

Over de BMW X1

Hier hebben we het over de evolutie-facelift van de X1 zoals die in 2015 is verschenen. In de basis is de opzet hetzelfde gebleven, maar BMW benut zo’n facelift om de auto weer helemaal technisch ‘up to date’ te brengen en het uiterlijk is ook weer net even aangescherpt. Dus… geen revolutie (dat was het in 2015 wel!), maar een evolutie.

Uitvoeringen en varianten

Uitvoeringen en varianten:

  • Er komen in deze serie vier benzinevarianten en vier diesels voor.
  • De basisversie heet sDrive18i. Deze is voorzien van de 1,5 liter driecilinder benzinemotor met 103 kW/140 pk die de voorwielen aandrijft.
  • Een stap hoger staat de sDrive20i, die heeft een 2,0 liter viercilinder benzinemotor met 141 kW/192 pk.
  • De xDrive25i heeft dezelfde 2,0 liter motor, maar nu met 170 kW/231 pk en zoals de naam al aangeeft, vierwielaandrijving.
  • We kennen ook de xDrive25e. Dat is een plug-in hybride, waarin de 1,5 liter driecilinder 100 kW/136 pk levert, met daarnaast een 70 kW elektromotor. Deze versie heeft eveneens vierwielaandrijving.
  • De lijn met diesels start bij de sDrive16d met een 1,5 liter driecilinder diesel die 85 kW/116 pk levert.
  • De sDrive18d heeft een 2,0 liter viercilinder dieselmotor met 110 kW/150 pk.
  • Dezelfde motor wordt ook geleverd in de xDrive18d, met vierwielaandrijving.
  • De xDrive20d heeft eveneens de 2,0 liter motor, maar nu met 140 kW/190 pk.
  • De topversie xDrive25d levert 170 kW/231 pk uit dezelfde aandrijflijn.
  • De sDrive18i, -16d en -18d beschikken standaard over een handgeschakelde zesversnellingsbak. Alle andere versie hebben een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppelingen, die ook voor de genoemde drie motoren als optie beschikbaar is. Uitzondering is alleen de xDrive25e, die heeft een zestraps automaat.

BMW kent voor dit model geen uitrustingsniveaus, maar wel een rijk aanbod optiepakketten, waarmee elke (nieuw) koper de X1 individueel kan samenstellen. In 2019/’20 is er wel een tijdelijke ‘VDL NedCar Edition’ geweest en in de loop van 2021/’22 was er een ‘Orange Edition’, beide op basis van de sDrive20i.

De BMW X1 als occasion

De X1 is typische een auto die nieuw in hoge mate wordt gekocht door zakelijke automobilisten. Dat verklaart mede het grote aandeel van de hybride versies, die bijna de helft van het totale aanbod uitmaken. Diesels moeten met een lampje worden gezocht, net als trouwens handgeschakelde versies. De grootste groep, iets meer dan de helft, zijn nog steeds benzineversies met BMW’s uitstekende automatische transmissie.

De officiële BMW-dealers in het land zijn bij uitstek de ‘vindplaatsen’ voor gave en goede exemplaren van de X1 als occasion. BMW heeft een zeer solide occasionlabel, genaamd ‘Premium Selection’, dat wordt gehanteerd voor jonge gebruikte exemplaren, met een gegarandeerde historie, kilometerstand enzovoorts.

Juist omdat veel X1’s zakelijk worden ingezet, kunnen deze ook opduiken op de outlets van grote leasemaatschappijen, waar ex-leaseauto’s aan het einde van het betreffende contract worden aangeboden. Dat kàn prijstechnisch interessant zijn, maar de voorwaarden en condities van de overeenkomst zijn dan uiteraard anders dan bij de dealers.

De proefrit

Het spreekt voor zich dat de X1, als typische BMW, een aansprekend en nogal uitgesproken uiterlijk heeft. Niemand zal ooit twijfelen aan de identiteit van een BMW, dus ook niet bij een X1. Dit is natuurlijk wel een typische middenklasse-SUV, met een wat hogere zitpositie. De ruimte in het interieur is zeker niet de grootste in deze klasse, vier volwassenen passen er net goed in.

Bijzonder is dat de rugleuning van de achterbank links/rechts afzonderlijk verstelbaar is. De bagageruimte meet ruim 500 liter en dat is wel in overeenstemming met de verwachtingen. Het interieur is sfeervol en uitstekend afgewerkt. Het instrumentarium ziet er vrij klassiek uit en is niet volledig digitaal. De voorstoelen zitten uitstekend en zijn ruimschoots verstelbaar in elke gewenste richting.

Op de weg ontpopt de X1 zich als een heuse BMW, al heeft deze niet meer de karakteristieke achterwielaandrijving. De afstemming van het onderstel is wat hard op kleine oneffenheden, waardoor de waardering van het rijcomfort net niet tot ‘uitstekend’ komt. De X1 stuurt prettig en mooi precies.

Af en toe is in de door ons gereden xDrive25e hoorbaar dat de benzinemotor een driecilinder is. Een echt bezwaar is dat niet. Dit is een plug-in en het is heel eenvoudig om de auto te dwingen, bijvoorbeeld in stadsverkeer, om volledig elektrisch te rijden. Een belangrijke rol op de achtergrond speelt de erg fijn werkende automatische transmissie, die ook het samenspel tussen de twee motoren regelt.

Conclusie

Na de grote verandering in 2015 evolueert de BMW X1 met deze versie lekker door. Als middenklasse-SUV is de X1 zeer bij de tijd. Hij voldoet aan zeer hoge eisen en ook op dat vlak verloochent hij zijn merknaam BMW bepaald niet. Kwalitatief is er voorlopig ook bijzonder weinig op de X1 aan te merken. Prima auto!

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de BMW X1.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Dusseldorp BMW

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.