logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda 6 II (GH)

Onterecht in de schaduw

Mazda - 6

Wat vindt de Wegenwacht?

Betrouwbaarheid is ook bij deze generatie van de Mazda 6 weer een doorslaggevend aankoopargument. Er zijn slechts enkele kleine technische onvolkomenheden te melden. Zo komen er wel eens krakende geluiden uit de wielophanging. Dat klinkt niet fijn, maar kwaad kan het niet, er gebeurt niets mee. De achterbanden hebben de neiging tot ‘cuppen’ en maken dan nodeloos veel lawaai. Dat is te voorkomen door de voor- en achterbanden regelmatig te wisselen. Het komt voor dat de achterste remklauwen gaan vastzitten. Bij een rustige rijstijl merk je dat eigenlijk niet, maar het is terecht wel een afkeurpunt bij de APK. Onderlangs de deuren en aan de achterklep kan een beetje roestvorming optreden. Dat geeft op zich niks, maar je verwacht het niet bij zo’n auto. De CiTD-diesel komt bij een rustige rijstijl of veel korte stukken niet toe aan regeneratie van het roetfilter. Dat gaat lang goed, maar op een kwade dag gaat het dichtzitten en moet dan gedwongen regenereren in de garage. Wie gewoon veel langere ritten maakt, waarbij de motor door en door warm wordt, heeft er geen last van. Daar is-ie tenslotte voor gemaakt!
Wie een beetje thuis is in autoland en objectief, begrijpt er niets van. Waarom is deze tweede generatie van de Mazda 6 geen commercieel succes geworden? Het is een moderne verschijning en hij heeft alle kwaliteiten die er echt toe doen. Occasionkoper: sla je slag!

Waar praten we over?

Net als zijn voorganger was deze 6 ‘nieuw’ vooral gericht op de zakelijke rijder, de klasse die bij uitstek een auto van de zaak mag leasen. Je verwacht dan nuchtere rekenaars die bepalen wat de beste koop is, maar de praktijk is heel anders. In navolging van zijn voorganger heeft ook deze Mazda 6 ‘de boot gemist’.

Uitvoeringen en varianten

De Mazda 6 is er met drie koetswerkvarianten: vierdeurs sedan, vijfdeurs Hatchback en vijfdeurs stationcar die ‘SportBreak’ heet. In het voorjaar van 2010 is er een uiterlijk vrij minimale facelift geweest, maar daarbij is het leveringsprogramma flink onder handen genomen. Tot die facelift zijn er drie benzinemotoren en drie diesels. De 1,8 levert 88 kW/120 pk en is daarmee voor veel gebruikers al krachtig genoeg. De 2,0 liter heeft 108 kW/147 pk en de 2,5 liter 125 kW/170 pk. Er is een 2,0 liter diesel met 103 kW/140 pk en de 2,2 liter heeft 120 kW/163 pk of 136 kW/185 pk. De basisversie heet Exclusive, gevolgd door de Touring en als topversies zijn er de extra luxueuze Executive, of de sportievere GT-M. Als instapversie is er vanaf 2009 de S en tussen de Touring en de topversies komt de TS. Na de facelift kennen we de S, TS en GT-M. De 1,8 liter en de 2,5 blijven ongewijzigd, de 2,0 liter krijgt directe inspuiting en gaat daarmee naar 114 kW/155 pk. Bij de diesels vervalt de 2,0, de 2,2 is er nu in drie specificaties: 95 kW/125 pk, 120 kW/163 pk en 132 kW/180 pk. De Sedan is er vanaf de facelift alleen nog met de twee basismotoren.

De Mazda 6 als occasion

De meeste Mazda’s 6 zijn nieuw ingezet als zakenauto, gekocht of geleased. Dat verklaart waarom er nogal wat te koop staan met aanzienlijke kilometerstanden. Een bezwaar is dat niet. Als de Mazda normaal onderhoud heeft gekregen, maakt ‘m dat niet uit, zeker wanneer je er als particulier veel bescheidener kilometrages mee wilt rijden. De sterkste en meest onderscheidende eigenschap van deze Mazda’s is het zeer hoge kwaliteitsniveau. Dat zorgt niet alleen voor een lange levensduur, maar de kans om tussentijds tegen pech of een onverwachte reparatie buiten het normale onderhoud aan te lopen, is ook minimaal. Dat is heel prettig, want los van de rompslomp is de kans dus ook klein dat je extra kosten moet maken. Een kleine kanttekening is wel dat Mazda onderdelen relatief duur zijn. Dat is ook logisch, want het heeft er alles mee te maken dat je ze gewoon zelden nodig hebt, er is gewoon weinig vraag naar. Je vindt deze Mazda’s relatief vaak bij dealers van het merk. Dat komt voor een deel omdat Mazda nogal wat trouwe klanten kent, die ‘m hebben ingeruild op een nieuwe. Kopen bij die dealer geeft zo nog wat extra zekerheid, maar gezien de kwaliteit van de auto is dat niet noodzakelijk. Slechts zo’n 15% van het hele aanbod zijn diesels.

De proefrit

De Mazda 6 is een heel prettig en comfortabel rijdende auto. Dat hoort ook wel bij de klasse waarin hij valt, maar hij scoort ook goed in vergelijking met zijn concurrenten. De 6 heeft een aangenaam veercomfort: stevig, maar zeker niet onnodig hard. De elektrische stuurbekrachtiging is soms een beetje doods, de versnellingsbak laat zich bijzonder plezierig bedienen. De zitruimte achterin is heel ruim, zonder dat dit ten koste gaat van de bagageruimte, want die is met een inhoud van 500 liter (sedan) ook al heel royaal. De SportBreak heeft een achterbank die ook neerklapbaar is wanneer je àchter de auto staat. Dat is vaak handig als je grotere stukken wilt inladen. De 1,8 liter is mooi stil en sterk genoeg voor doorsnee gebruik. Onder meer door de uitstekende stroomlijn rijdt een 1,8 in de praktijk 1 op 12 á 13. Dat is keurig voor een auto van dit formaat. De 2,0 liter heeft standaard zes versnellingen. Zeker wanneer veel snelweg wordt gereden en dus die zesde versnelling wordt gebruikt, zal een 2,0 niet noemenswaardig meer verbruiken.

Conclusie

Deze Mazda 6 is een heuse aanrader voor wie een grotere middenklasser zoekt. Sterker: voor wie gewend is kleiner te rijden, is er veel voor te zeggen iets verder te kijken en met een auto als deze Mazda 6 een klasse rijker te rijden, zonder dat het veel meer kost. De Mazda 6 heeft nooit het verdiende succes gekend, daar kun je als occasionkoper prima gebruik van maken.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Hartgerink & Klomp, Hoofddorp

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.