logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Mokka A

Niet verfijnd, wel ruim

Opel - Mokka

Opel biedt in bijna alle populaire klassen een model aan, maar in één klasse was dat nog niet het geval; die van de compacte SUV. Met de Mokka is Opel nu ook in dat deel van de markt vertegenwoordigd. De Mokka is niet verfijnd, zo blijkt tijdens een uitgebreide test, maar wel ruim en heeft een scherpe vanafprijs en een hoge instap. En da's ook wat waard.

Conclusie

Ben je op zoek naar een auto met een verfijnd weg- en stuurgedrag dan kun je de Mokka beter aan je voorbij laten gaan. Liggen je prioriteiten daarentegen bij ruimte, een hoge instap en een scherpe prijs dan is het een interessant alternatief voor bijvoorbeeld een Nissan Juke of een Kia Sportage.

Type auto en prijs

De Opel Mokka is een compacte SUV. En dat betekent dus bescheiden buitenmaten en hoog op de pootjes. Door de hoge koets is er ondanks die kleine buitenmaten toch behoorlijk wat ruimte. En vooral de wat ouderen onder ons zullen de hoge instap waarderen. De Mokka is er met twee- en vierwielaandrijving. Die laatste versie is een flink stuk duurder dan de tweewiel aangedreven versies. En hoewel vierwielaadrijving natuurlijk voor extra grip zorgt in slecht weer – en als er iets aan de trekhaak hangt – kun je je ook afvragen hoe vaak je het nou echt nodig hebt. Zeg eens eerlijk: hoe vaak ga je nou werkelijk het asfalt af en de blubber in? De tweewielaangedreven versie is een stuk goedkoper. Hij is er in combinatie met een 1,6 liter benzinemotor of een 1,7 liter diesel. De 4x4 is er met een 1.4 turbomotor of een 1,7 liter diesel. Tip: koop je de instapversie bestel er dan in elk geval een airco bij. Daarmee is de Mokka na een jaar of wat weer veel gemakkelijker in te ruilen of te verkopen.

Hoe rijdt de Opel Mokka

Het weg- en stuurgedrag van de Mokka haalt een magere voldoende. Grootste probleem is dat de koets constant in beweging is. Zelfs op strak asfalt beweegt de Mokka continu. Oneffenheden worden dus niet goed door het onderstel weggefilterd. De besturing is rond de middenstand nogal gevoelloos en indirect. Wat flink wat gewenning vraagt is de lange loze slag van het rempedaal. Eerst gebeurt er even niks en dan grijpen de remmen plots aan – precies doseren is daarom lastig. ESP, en een automatische hellingrem zijn op alle versies standaard. De testauto is een 4x4 met een 1,4 liter turbomotor. Deze benzinekrachtbron is goed voor 140 pk. Klinkt best goed, maar in de praktijk valt de kracht tegen. Tot 2.000 toeren per minuut zit er maar weinig leven in de motor. Je moet de krachtbron aardig op toeren houden om vlot te kunnen rijden. En dan is ie best rumoerig. De handgeschakelde zesbak in de testauto schakelde hakerig. Het start-stopsysteem werkt naar behoren.

De Opel Mokka van binnen

Waar de Mokka op scoort is zijn fikse binnenruimte. Zowel voor- als achterin is daarvan meer dan genoeg. Ook het laadruim mag er wezen. Met alle banken neer ontstaat een laadvloer die liefst anderhalve meter diep is. Het dashboard ziet er indrukwekkend uit, maat blijkt in de praktijk niet zo handig. De grote hoeveelheid knoppen doen je geregeld misgrijpen. Alle bedieningen voor radio, navigatie en airco zitten erg dicht bij elkaar en lijken op elkaar. Lastig dus als je je ogen op de weg gericht wilt houden en intuïtief de knoppen wil bedienen.

De Opel Mokka en het milieu

De Opel Mokka scoort heel gemiddeld als het gaat om energielabels. De1,6 en 1,4 liter benzinemotoren hebben een C-label. De diesels een D of E-label.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.