Auto Review Mazda 3 III (BM)
Alternatief voor veel grote merken
De Mazda 3 geldt als occasion als een welgemeende tip van en voor insiders. Het is onbegrijpelijk en onterecht dat ‘het grote publiek’ niet schijnt in te zien hoe goed deze Mazda is. Zoek precies de versie die je wenst en er wacht je vele jaren ongestoord rijplezier.
- Pluspunten
- Zeer betrouwbaar
- Tamelijk sportieve rijeigenschappen
- Verstandige keuze
- Scherp gelijnd, bijna ‘tijdloos’
- Minpunten
- Helaas nogal ondergewaardeerd
Wat vindt de Wegenwacht?
- In navolging van de vorige modellen, behoort ook deze generatie van de Mazda 3 weer tot de betrouwbaarste auto’s die voor geld te koop zijn.
- Bij Mazda’s die zijn voorzien van ‘keyless entry’ kan het batterijtje in de sleutel leeg raken. De startknop werkt dan niet meer. Dat kun je nauwelijks pech noemen, want als je de sleutel tegen de startknop aanhoudt en ‘m dan indrukt, doet-ie het weer gewoon. Wel even een nieuw batterijtje laten plaatsen.
- Bij de 2,2 liter dieselmotor kan het voorkomen dat de verstuivers gaan lekken. Door de constructie komen de verbrandingsgassen dan in de motor zelf terecht. Hierdoor kan de motor intern dichtslibben. Het oliefilter gaat vol zitten en er de smering wordt sterk verminderd. Als dit probleem te laat wordt geconstateerd, kan er motorschade ontstaan. Een verstuiverring zal vervangen moeten worden om het probleem van lekkende verstuivers op te lossen. Ter plekke is dit uiteraard niet op te lossen, de auto moet op transport naar de garage.
Over de Mazda 3
Dit is de derde generatie van de Mazda 3. Wereldwijd gezien is de 3 een groot succes, maar bij de Nederlandse autokopers willen de kwaliteiten van deze Mazda maar niet doordringen. Deze generatie was bij zijn komst een volledig nieuw en heel modern ontwerp.
In dit model past Mazda ook zijn intussen geprezen ‘SkyActiv’-motoren toe. Dat is Mazda’s antwoord op de ‘downsizing’-trend van andere merken. Mazda kiest niet voor een kleine motor met een turbo en veel vermogen, maar juist voor een heel efficiënte, relatief grote motor, die zelden hard hoeft te werken. Op die manier bereikt Mazda hetzelfde effect -een bescheiden verbruik-als die andere merken met hun hoog opgepepte kleine drie- en viercilinders.
Uitvoeringen en varianten
- Bijna alle uitvoeringen van de 3 zijn leverbaar als hatchback en als sedan.
- Er zijn drie benzineversies en twee diesels beschikbaar.
- Veruit de belangrijkste benzinemotor is de 2,0 liter ‘SkyActiv’ met 88 kW/120 pk.
- Er is één uitvoering met een sterkere versie van die motor, die dan 121 kW/165 pk levert (alleen hatchback).
- In 2014 is er een basis-benzinemotor bij gekomen, een 1,5 liter met 74 kW/100 pk.
- De 2,2 liter diesel beschikt over 110 kW/150 pk aan vermogen.
- In 2016 zijn twee uitvoeringen met die motor vervangen door een nieuwe 1,5 liter dieselmotor met 77 kW/105 pk.
- De 2,0 liter benzinemotor en de 2,2 liter diesel zijn ook geleverd met zestraps automatische transmissie.
- De absolute basisversie (alleen 1,5 benzine) heet S, vervolgens kennen we de TS, TS+, GT-M Line en GT-M.
- Speciaal voor zakelijke rijders waren er de Skylease, Skylease+ en Skylease GT.
De Mazda 3 als occasion
Aangezien de nieuw-verkopen van de Mazda 3 alsmaar niet uit de schaduw kwamen van de grote bestsellers in deze klasse, is ook het occasionaanbod wat bescheiden. Ze zijn er wel, maar je vindt ze niet op elke straathoek. Het is opvallend dat het aanbod diesels echt minimaal is, wat ook aangeeft dat de zakelijke markt deze Mazda nooit heeft ontdekt. De Sedan is ook niet dik gezaaid, die maakt slechts ongeveer 10% van het hele aanbod uit. De later toegevoegde 1,5 is ook al een witte raaf.
Dit betekent omgekeerd dat het overgrote deel van het hele aanbod dus exemplaren zijn met de 2,0 liter SkyActiv-benzinemotor en dan ook met de handbak, want automaten, het wordt saai, zijn ook lastig te vinden. Het kan best dat er nog een heel nette 3 van dit model bij een Mazda-dealer staat. Daaraan is dan wellicht nog het occasionlabel ‘Kroon-occasions’ gekoppeld. Uiteraard staat er ook wel een aantal Mazda’s bij dealers van andere merken en bij andere occasionaanbieders.
De proefrit
Opnieuw achter het stuur van deze generatie Mazda 3 begrijpen we het helemáál niet meer. Dit is een heel goede en fijne auto, met een goede prijs en een mooie uitrusting: waarom is dit geen enorme bestseller geworden? De keuze voor die relatief grote motor, geheel afwijkend van andere merken, is tamelijk eigenwijs, maar er is erg veel voor te zeggen.
De 2,0 liter is mooi stil en soepel, heeft lekker veel trekkracht onderin en kan ‘op z’n sloffen’ de 3 in het verkeer laten meerijden. Mazda heeft óók al een heel eigen techniek (‘i-stop’) ontwikkeld als stop-/startsysteem en ook dat werkt sneller en fijner dan in bijna alle andere merken. Dit hele motorkarakter schrééuwt bijna om een automatische transmissie, dat maakt ‘m nog comfortabeler en relaxter om te rijden.
De 3 is tamelijk stevig, ‘sportief’ afgeveerd, maar dat stoort nooit echt en het past wel bij de stijl van de auto. De 3 stuurt als het bekende scheermes. In het interieur is het niet de ruimste in zijn klasse, maar ach, met vier normaal geschapen volwassenen kun je er best in zitten. Schuin naar achteren heeft vooral de hatchback wel een aanzienlijke dode hoek.
De voorstoelen zitten uitstekend voor wie een normaal postuur heeft. Door de vrij sterke kuipvorm zitten breed uitgevallen mensen er minder lekker in. Er blijken verschillende indelingen van het instrumentarium te bestaan. De versie met de digitale snelheidsmeter is nogal druk en niet ideaal afleesbaar. Een 3 met de 2,0 liter motor en handgeschakelde versnellingsbak rijdt met gemak 1 op 14.
Conclusie
Deze generatie van de Mazda 3 behoort tot de meest miskende auto’s van zijn tijd. Er is geen logische reden te bedenken voor die bescheiden populariteit en die is dus ook niet terecht. Dit is kwalitatief een topproduct, hij ziet er strak uit, rijdt uitstekend, is relatief zuinig, ènzovoorts. Wie in deze klasse ‘winkelt’ zou de Mazda 3 tenminste moeten bekijken.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mazda 3.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
