logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Alfa Romeo Giulietta II (940)

Een échte Alfa Romeo

De Alfa Romeo Giulietta is als occasion best gewild, bij een bepaalde groep kopers. Het knappe van dit model is dat hij na vele jaren nog steeds niet lijkt te verouderen. Hij staat los van mode en zo. Wat blijft, is echt een liefhebbersauto is, geen allemansvriend.

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De krukassensor van de benzinemotoren is gevoelig voor vervuiling. Als dat te erg wordt, loopt of start de motor niet meer. Gelukkig kan de Wegenwacht dit ter plekke en zonder verdere kosten verhelpen.
  • De Multi-Air-motor beschermt zichzelf ook tegen rijden met een te laag oliepeil. Hij start dan gewoon niet meer. Hoogste tijd om een litertje bij te vullen, dan doet alles het gewoon weer, maar de auto geeft zo wel aan dat het verstandiger is af en toe de olie te peilen. Het is ook belangrijk alleen olie van exact de juiste specificatie te gebruiken. Met verkeerde (goedkope?) olie gaat juist de Multi-Air onregelmatig lopen en uiteindelijk gaat hij op drie of nog minder cilinders lopen. De kans is groot dat er dan een nieuwe Multi-Air unit moet worden ingebouwd, waarmee het eventuele voordeel van die goedkope olie meteen is verdwenen.
  • Het gebeurt dat de achterklep niet meer open wil, de achterruitwisser niet meer werkt, evenals eventueel het derde remlicht. Dat is allemaal te herleiden tot de bedrading in de doorvoer van de carrosserie naar de achterklep. Een noodreparatie is mogelijk, in de garage moet dit definitief in orde worden gemaakt. Er zijn hiervoor ook speciale bedradingsets te koop.
  • Bij versies met automatische transmissie kan deze in storing raken. De automaat wil dan niet meer schakelen. De Wegenwacht beschikt over de juiste diagnose-apparatuur om zo’n storing met een reset ongedaan te maken.

Over de Alfa Romeo Giulietta

De middenklasser van Alfa Romeo verscheen al in 2010. Hier hebben we het over de versies van ná de milde facelift, die in 2016 is doorgevoerd. Hierbij werd de Giulietta op een aantal punten ‘gelijkgetrokken’ met de grotere Giulia, die even later verscheen. Hoe belangrijk dat nou helemaal is, valt lastig in te schatten, want de verschillen met de vorige versie zijn niet zo indrukwekkend. Dat moet ook niet, want juist de liefhebbers van dit model vinden dat de Giulietta vooral zichzelf moet blijven.

Uitvoeringen en varianten

  • In deze serie van de Giulietta komen vier benzinemotoren en twee diesels voor.
  • De 1,4 liter viercilinder turbo-benzinemotor is er in drie specificaties. De basisversie is met 88 kW/120 pk al niet slecht bedeeld.
  • De tweede versie wordt ‘MultiAir’ genoemd en levert 110 kW/150 pk.
  • De derde (ook ‘MultiAir’) brengt het zelfs tot 125 kW/170 pk.
  • De snelste Giulietta is de 1750 TBi Veloce, met inderdaad een 1.750 cm3 motor (1.742, om precies te zijn), met een turbo en intercooler is die goed voor 177 kW/240 pk.
  • De krachtigste 1,4 èn de 1750 TBi zijn beide alleen geleverd met een zestraps automatische transmissie, een type met twee koppelingen. Alle overige versies hebben een handgeschakelde zesbak.
  • Er zijn twee verschillende ‘JTDm’ dieselmotoren. De 1,6 liter levert 88 kW/120 pk en de 2,0 110 kW/150 pk.
  • De 1,6 is als optie ook geleverd met een soortgelijke zestraps automaat als hiervoor aangeduid.
  • De normale uitvoeringen van de Giulietta waren achtereenvolgens een naamloze basisversie en een Super.
  • In 2017 waren er in enkele motorisaties ook tijdelijke versies, de Business en de Business Super. De TBi staat geheel op zichzelf.

In het voorjaar van 2019 is flink de bezem door het programma gehaald. De twee sterkste 1,4’s, de 1750 TBi en de 2,0 JTDm zijn daarbij komen te vervallen. Resteert de 1,4 met 88 kW en de even sterke diesel, beide in een normale versie en als ‘Sport’.

De Alfa Romeo Giulietta als occasion

‘Nieuw’ is de Giulietta destijds voornamelijk verkocht aan particuliere kopers, de zakelijke markt was echt heel bescheiden. Mede daardoor zijn de diesels altijd zwaar in de minderheid geweest en inmiddels moet je die ‘met een lampje zoeken’. In het overzicht ‘Uitvoeringen en varianten’ is al duidelijk dat de automatische transmissies de overhand hebben. In het occasionaanbod nemen die ongeveer driekwart voor hun rekening. Jonge, mooie Giulietta’s zijn nog wel te vinden bij de officiële Alfa Romeo-agenten. Dat aanbod en de voorwaarden waaronder die worden geleverd, is snel te bekijken op www.spoticar.nl, de occasionsite van het Stellantis-concern, waarvan ook Alfa Romeo onderdeel uitmaakt. Als liefhebbersmerk kent Alfa Romeo in het land ook de nodige specialisten die zich vrijwel uitsluitend op dit merk richten. Uiteraard weten die àlles over Giulietta’s! Het komt ook wel voor dat er mooie exemplaren uit de ons omringende landen worden geïmporteerd. Dat kàn een heel goede keuze zijn, mits er een overtuigende, complete onderhoudshistorie beschikbaar is.

De proefrit

We beginnen met het slechte nieuws: de Giulietta is bepaald niet de ruimste in zijn klasse. De vier portieren bieden toegang tot een interieur dat nèt groot genoeg is voor vier volwassenen. De eenvoudige bagageruimte meet minimaal 350 liter, maar dat is ook duidelijk minder dan alle belangrijke concurrenten in deze klasse. Maar… dat zijn geen Alfa’s! Eigenlijk ongeacht de gekozen motor is de Giulietta een heerlijk rijdende auto, met een mooie balans tussen comfort en sportiviteit. Het onderstel is stevig afgeveerd, dat past bij het karakter, maar niet ‘te hard’. Daarbij beschikt elke Giulietta op de middenconsole over een ‘DNA-schakelaar’. Daarbij staat D voor Dynamic, N voor Normal en A voor ‘All-wheater’, oftewel sneeuw en ijs. In de praktijk kiezen veel èchte Alfa-rijders voor de D, waarmee de motor alerter reageert op het gaspedaal en de besturing wat nauwkeuriger wordt. Eén van de goede wijzigingen tussen deze facelift-versie en zijn voorganger, is dat de gekozen stand ook gehandhaafd blijft als de auto wordt gestopt en opnieuw gestart. Wij reden de Giulietta zowel met de heerlijk vlotte 1,4 met 170 pk en de prettige zestraps automaat, als met de 2,0 liter diesel met handbak. Die handgeschakelde versnellingsbak past wellicht beter bij het karakter van de Giulietta en schakelt ook heel mooi nauwkeurig. Met de 1,4 met automaat reden we ongeveer 1 op 11 gemiddeld, de diesel kwam ondanks intensief gebruik aan zo’n 1 op 18 á 19.

Conclusie

Een echte Alfa Romeo behoort geen allemansvriend te zijn. De Giulietta is dat ook niet. De verfijnde smaak van het merk, met een duidelijke sportieve inslag passen bij je als koper. Zo niet: koop iets anders. Is dit wel het geval, dan zijn er weinig alternatieven die je zelfs zou willen overwegen. Los van dat alles is de Giulietta ook kwalitatief een prima auto.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Alfa Romeo Giuiletta.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Otten, Breda

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.