logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 1-Serie II (F20)

Scherp gelijnd en ruimer

BMW - 1-Serie

De tweede generatie van de BMW 1-Serie is een stuk scherper gelijnd. Ook is hij ruimer van binnen geworden. Verder kun je op bepaalde versies het onderstel afstemmen op het humeur waarin je verkeert. Dan kies je voor standje normaal, sportief of ultra-sportief. Wij maken de eerste kilometers met deze nieuweling.

Conclusie

De nieuwe BMW 1-Serie is 'n stuk ruimer dan zijn voorganger. Zo heeft hij nu voldoende bagageruimte. En achterin is er nu ook voldoende ruimte voor de benen. Verder is hij is voorzien van een fraai en sportief aanvoelend onderstel. Optioneel kan worden gekozen voor een systeem dat hem nog sportiever maakt. Verder heeft de toegenomen spoorbreedte een gunstig effect op de wegligging. Van binnen ziet hij er uiterst verzorgd uit. Alle belangrijke bedieningsorganen zitten goed binnen handbereik. De verbeteringen zullen er ongetwijfeld toe bijdragen dat het succes van de 1-Serie (van de vorige zijn er al 1,2 miljoen verkocht) wordt geprolongeerd.

Type auto en prijs

De BMW 1-Serie zit in dezelfde klasse waar we succesnummers tegenkomen als de Volkswagen Golf, Opel Astra en Audi A3. Met dit verschil dat de 1-Serie de enige achterwielaangedreven auto is in dit segment. De eerste generatie van deze 'Einer' heeft al een grote schare liefhebbers gevonden. Of moeten we ‘liefhebsters’ zeggen. Want vooral onder leaseauto rijdende vrouwen is de 1-Serie bijzonder populair. Toch hadden de gebruikers nogal wat kritiek op met name de binnenruimte. BMW heeft deze kritiek ter harte genomen en zegt in de nieuwe 1 flinke ruimtewinst te hebben geboekt. Daardoor zijn de buitenmaten gegroeid. Ten opzichte van de vorige 1-Serie is de nieuwe ruim 8 centimeter langer. De wielbasis groeide met 30 millimeter die deels ten goede komt aan de beenruimte voor de achterinzittenden. Ook is de spoorbreedte voor en achter toegenomen. Er komen vooralsnog drie uitvoeringen, een basis, Urban Line en Sport Line. De Sport Line heeft allerlei sportieve accenten in het interieur. Waarbij de kleur rood de overhand voert. Zo vind je daar rode stiksels in het stuurwiel, een met rode cirkels bewerkt instrumentarium en hij smoelt aan de buitenzijde anders. Zo hebben die kenmerkende ‘nieren’ in het front een zwarte achtergrond. De Urban Line is ingetogener, maar wel heel fris en hip in zijn voorkomen. Waarbij veel gebruik wordt gemaakt van witte paneeltjes. De essentie van deze ‘Lines’ is in elk geval dat er zo ontzettend veel kleurencombinaties mogelijk zijn (meer dan 6.000) dat iedereen een 1-Serie naar eigen smaak en wens kan bestellen. ‘Personalization’, noemen ze dat bij BMW. Er komen vijf motoren in de aanbieding, twee benzineversies en drie diesels. Het zijn allemaal turbogeblazen viercilinders. De basisversie is de 116i met de 1.6 l benzinemotor. Die staat in de prijslijst voor € 27.950. Wij rijden de 100 kw (136 pk) 116i vijfdeurs. Met alle opties die erop zitten zoals het Urban Line pakket, business pakket, bluetooth telefoonvoorbereiding, speciale lichtmetalen wielen en aparte lak komt de prijs van dit exemplaar uit op € 38.523.

Hoe rijdt de BMW 1-Serie

De viercilinder turbogeblazen 1.6 l benzinemotor doet zijn werk naar behoren. Hij pakt mooi op. En de zesbak schakelt prima. Alsof je in de spreekwoordelijke boter roert. Ook het start/stopsysteem werkt goed. Over de wegligging kunnen we niets anders dan de loftrompet blazen. In snel genomen bochten blijft hij lang neutraal. Natuurlijk komt er op een gegeven ogenblik een duidelijk overstuur inzetten. Maar dan grijpt de tractiecontrole in en blijkt deze BMW heel voorspelbaar en gemakkelijk te herstellen. Op een gladde ondergrond wordt er meteen vermogen afgeknepen als er een onverhoedse slip dreigt te ontstaan. De besturing is direct en precies. Wie voor active steering kiest, heeft een nog directere besturing. De directheid neemt dan af naarmate de snelheid toeneemt. Heel handig voor in de stad. BMW staat er om bekend sportieve onderstellen te maken. Bij deze 1-Serie is er een mooi compromis gevonden tussen sportiviteit en comfort. Het onderstel is comfortabel genoeg om lange afstanden te maken zonder het gevoel te hebben er continu uit te stuiteren.

De BMW 1-Serie van binnen

De forsere buitenmaten hebben een gunstige invloed gehad op de binnenruimte. Nu kun je tenminste ook achterin heel behoorlijk zitten. De kofferruimte is groter geworden (plus 30 liter) en heeft nu een inhoud van 360 liter. Door de achterbank weg te klappen, kun je de bagageruimte nog fors vergroten. BMW roept veel aandacht te hebben besteed aan kleine praktische zaken. Zo vind je inderdaad twee bekerhouders. Maar het dashboardkastje blijft aan de krappe kant. En de kaartenbakken in de voorportieren zijn opgedeeld in drie compartimentjes. Daar heb je dus niet zoveel aan. Of zijn wegenkaarten helemaal uit dankzij de huidige navigatiesystemen? Het navi-systeem in deze BMW doet in elk geval zijn werk prima. Het dashboard ziet er goed uit. Er zijn mooie materialen gebruikt. Het instrumentarium is compleet en goed afleesbaar. Alleen maken die rode accenten in de snelheidsmeter en toerenteller in de Sport Line versie de zaak er niet leesbaarder op. Verder is alles om de bestuurder heen gebouwd. Ergonomisch is dat prima voor elkaar.

De BMW 1-Serie en het milieu

De goedkoopste BMW 116i heeft een B- label. De CO2-uitstoot bedraagt 129 g/km. Voor de leaserijders geldt een bijtelling van 20 procent.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.