logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Multivan VII

Geslaagd experiment

Volkswagen Multivan 1.4 e-Hybrid Energetic

Pluspunten
  • Rijgedrag
  • Praktisch gebruiksgemak
  • Spaarzaam verbruik
Minpunten
  • Onhandige afmetingen
  • Stevig prijskaartje

Bij een crossover denk je onwillekeurig aan de kruising tussen een personenauto en een terreinwagen. Volkswagen is echter aan het experimenteren geslagen met een MPV en een personenbus. En het resultaat - de nieuwe Multivan - mag er wezen! De vanafprijs helaas ook.

Conclusie

Of de nieuwe Volkswagen Multivan nu een busje of een personenwagen is: je mag blij zijn wanneer je er eentje kunt rijden. Het is een comfortabele en uitermate praktische reiswagen, die voor dit formaat auto bovendien verbluffend zuinig is. Nu de autowereld van de crossovers aan elkaar hangt, kan deze er ook nog wel bij. Het blijft alleen zonde dat onze belastingregels zo’n ideale gezinsauto zo vreselijk duur maken. In Duitsland kost deze potentiële allemansvriend buiten de BTW nog geen 38 mille. In Nederland bijna het dubbele!

Type auto en prijs

Zevenzitters heb je tegenwoordig in alle soorten en maten, van de Dacia Jogger tot de Volvo XC90. Voorheen waren zoveel zitplaatsen voorbehouden aan personenbussen of ruimtewagens. Voor de Multivan heeft Volkswagen die autotypes met elkaar gekruist. Voorheen was de personenbus gebaseerd op de Transporter, maar vanaf nu staat het model op eigen benen. Hij heeft een afwijkend uiterlijk en een ander onderstel gekregen: dezelfde bodemgroep die ook aan de Passat en Tiguan ten grondslag ligt. Personenauto’s dus en dat brengt een tweetal belangrijke voordelen met zich mee. Dat zogenaamde MQB-platform is namelijk bemeten op een semi-elektrische aandrijflijn. En dus kan deze bus - deels - elektrisch rijden! Dat doet niet alleen wonderen voor de prestaties, maar drukt ook de prijs. Was je voor een Multivan voorheen minimaal 75 mille kwijt, tegenwoordig rijd je dit type Volkswagen al vanaf € 54.500. Buiten de BTW, dat dan weer wel. Voor particulieren is de auto daarmee vermoedelijk alsnog onbereikbaar. Ook voor taxibedrijven is de Multivan aan de prijs: bij Opel koop je in de vorm van de Zafira Life een veel voordeliger alternatief. Keerzijde is wel, dat Opel hun personenbus uitsluitend nog met een elektromotor aanbiedt. In de Volkswagen komen je passagiers ook op de plaats van bestemming wanneer de stroom eenmaal op is. Volkswagen verstrekt 4 jaar garantie op de complete Multivan en 8 jaar - of 160.000 kilometer - op het voor de plug-in hybride variant benodigde batterijpakket.

Hoe rijdt de Multivan e-Hybrid

Welke draai de Duitsers er ook aan proberen te geven: om te zien, is de Multivan toch echt een bus. Die afmetingen heeft de Volkswagen ook: hij is leverbaar in verschillende maatvoeringen en het kortste exemplaar is al 4.97 meter lang en 1.90 meter hoog. Het kán dus even duren eer je voor deze jongen een parkeerplek hebt gevonden! De aandrijflijn van de plug-in hybride Multivan is overgenomen uit de Passat GTE. Dat betekent dat er een 1.4-liter benzinemotor voor de aandrijving zorgt, gecombineerd met een elektromotor. Samen zijn beide krachtbronnen goed voor 218 pk en 350 Nm, wat overigens 50 Nm minder is dan in Volkswagens middenklasser. Met 1.600 kilogram komt het trekgewicht wel overeen. Het mag voor zich spreken dat de Multivan heel anders rijdt, al beperken de belangrijkste verschillen zich tot de zitpositie, de demping en de hoeveelheid rijwind. Volkswagen is er mede dankzij het extra gewicht van de aanwezige batterijen in geslaagd om koetsbewegingen tot een minimum te beperken, waardoor de bus daadwerkelijk rijdt als een personenauto. Er zit ook voldoende gang in: ten opzichte van zijn voorganger, die uitsluitend met traditionele verbrandingsmotoren leverbaar was, ga je er een kleine 70 (!) pk op vooruit. De veiligheidsuitrusting van de Volkswagen doet eerder aan die van een personenwagen dan een busje denken. Vermoeidheidsherkenning, dode hoek bescherming, adaptieve cruise control en een noodremsysteem met voetgangers- en fietsersherkenning: het is slechts een greep uit de lijst aanvullende rijhulpsystemen, die weliswaar niet allemaal standaard worden meegeleverd, maar wel op de Multivan verkrijgbaar zijn. Het grote glasoppervlak draagt bij aan een goed zicht rondom. En voor wat je niet ziet, bieden de Duitsers optioneel een 360 graden camera aan.

De Multivan e-Hybrid van binnen

Met een prijskaartje van 55 mille kun je er over twisten hoeveel toegankelijker de Multivan nu werkelijk is geworden, maar in de letterlijke zin van het woord kost het geen enkele moeite om aan boord te komen. Daarvoor heb je twee uit de kluiten gewassen schuifdeuren tot je beschikking, die bij onze testuitvoering elektrisch konden worden bediend. Goed nieuws voor de achterpassagiers, maar net zo goed voor wie voorin wil plaatsnemen. Dankzij een verschuifbare middenconsole en een automaat zonder mechanische verbinding met de keuzehendel op het dashboard creëert Volkswagen voldoende ruimte, zodat ook de bestuurder de Multivan via een van de schuifdeuren kan verlaten. De Duitsers hebben het interieur letterlijk op de rails gezet, want je kunt niet alleen met de middenconsole schuiven, maar ook met beide zitrijen. Dat zijn voortaan afzonderlijke stoelen, die je ook nog eens kunt uitnemen. De achterste drie zitplaatsen moeten weliswaar van de optielijst komen, maar dat geld verdien je gauw terug wanneer je inderdaad van plan bent veel met het interieur te variëren: de stoelen wegen namelijk iets meer dan 20 kilogram per stuk, dus je sportschoolabonnement kun je opzeggen! Het mag duidelijk zijn dat je in zo’n grote bus voldoende zitgelegenheid hebt. De handigheidjes aan boord doen dan weer denken aan een ruimtewagen. In de verschuifbare middenconsole gaat namelijk ook een tafel schuil en onder deze stoelen kun je nog wat extra bagage kwijt: dat verborgen compartiment is toegankelijk door de zitting op te tillen of - wanneer je helemaal achterin zit - een lade uit te schuiven. Als volwassene met een bovengemiddelde lengte heb je op de derde zitrij weinig te zoeken, maar tegen meerprijs kun je iedere zitrij wel uitrusten met eigen stroompunten. Goed om te weten: twee daarvan zitten ín de schuifdeur!

De Multivan e-Hybrid en het milieu

Het accupakket van de Multivan e-Hybrid is 13 kWh groot, goed voor een theoretisch rijbereik van 50 kilometer. In de praktijk moet je rekening houden met 10 stuks minder. Om optimaal gebruik te maken van de meegebrachte stroom, beschikt de Volkswagen over diverse rijmodi. Standaard rijdt de bus eerst zijn accu’s leeg, maar met een druk op de knop kun je de elektro- en benzinemotor laten samenwerken. Ook is het mogelijk om wat stroom voor later te bewaren. Invloed uitoefenen op de mate waarin er remenergie wordt teruggewonnen, behoort dan weer niet tot de mogelijkheden. De Multivan bepaalt op basis van GPS-gegevens en de camera achter de voorruit of hij uitrolt of regenereert. Maar zit je in jouw eentje achter het stuur, dan verspilt de vriendelijke reus tenminste geen energie door de leeggebleven compartimenten te koelen of verwarmen. Volkswagen geeft voor de Multivan een bijzonder rooskleurig verbruikscijfer op van 1 op 58,8. Wij kwamen - door in het dagelijks leven trouw te stekkeren -tot een voor zo'n gigantische auto onverminderd fraaie score van 1 op 21,2.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.