logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Passat VII (B7)

Ruim en comfortabel voor het hele gezin

Volkswagen - Passat

Pluspunten
  • Verstandige keuze
  • Rijdt heel behoorlijk
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Beetje bedaagd model

Wat vindt de Wegenwacht?

VVergeleken met de vorige generatie Passat heeft dit model kwalitatief duidelijk een stap in de goede richting gezet. Het komt nog wel voor dat de EGR-klep blijft kleven, maar dat is meestal een kwestie van een gerichte tik en eventueel schoonmaken. De DSG-transmissie kan inwendig sluiting veroorzaken, waardoor de zekering doorbrandt en de transmissie niet meer schakelt. Alleen de zekering vervangen is geen oplossing, want die brandt direct weer door. Helaas is dit euvel ter plekke niet op te lossen, de auto moet op transport naar de garage. Het komt voor dat de elektrisch bediende handrem niet wil ‘lossen’. De wegenwacht roept deze tot de orde, in het ergste geval demonteert hij de elektromotortjes en moet de definitieve reparatie in de garage plaatsvinden. In elk geval kan de pechklant weer rijden. Zowel de 1,6 als 2,0 TDI-diesels hebben een elektrisch inschakelende waterpomp. Hierin kan een defect voorkomen, waardoor de motor te heet loopt. Hoe groot de schade is, hangt sterk af van het moment waarop de bestuurde dit constateert. Dit kan dus variëren van vervanging van die ‘schakelaar’ tot een compleet nieuwe motor. Diesels die slecht lopen of in het geheel niet aanslaan, dat kan worden veroorzaakt door een doorgeschuurde kabelboom ter hoogte van de startmotor. De wegenwacht zal de kabelboom iets verleggen en opnieuw isoleren, maar de definitieve reparatie moet in de garage gebeuren.

De Volkswagen Passat is als occasion interessanter dan veel mensen denken. Er is een groot aanbod van. Na een zakelijke loopbaan is een Passat een fijne, ruime auto voor het gezin, zeker als variant. Wat groter dan gemiddeld, maar in het gebruik ook niet zó veel duurder!

Waar praten we over?

Deze generatie van de Volkswagen Passat, de zevende, was geen compleet nieuwe auto, maar wel zo ingrijpend gewijzigd dat er sprake was van een nieuw model. Volkswagen deed destijds ook iets dergelijks met de Golf V/VI. Onderhuids zijn veel technische details gewijzigd.

Uitvoeringen en varianten

De Passat is er op de eerste plaats als vierdeurs sedan, maar de vijfdeurs stationcar aangeduid met Variant heeft zoals altijd een heel prominente positie. Er zijn vier benzinemotoren in de normale serie beschikbaar, plus drie diesels. De 1,4 TSI is er met 90 kW/122 pk of 110 kW/150 pk, in beide gevallen heel populair. Dan is er de 1,8 TSI (118 kW/160 pk) en de 2.0 TSI (155 kW/210 pk). De 1,6 liter TDi levert 77 kW/105 pk, de 2,0 TDI is er met 103 kW/140 pk of 125 kW170 pk. De 103 kW-diesel is er ook met vierwielaandrijving. De minst sterke 1.4 TSI is de enige die niet leverbaar is met de 6- of 7-traps DSG halfautomaat. De normale basisuitvoering, alleen in combinatie met de minst sterke benzine- en dieselmotor, heet Easyline, daarna volgt de Passat ook de gebruikelijke uitvoeringen Trendline, Comfortline en Highline. De toevoeging ‘Bluemotion Technology’ (of: BMT) slaat op een aantal details die bijdragen aan een lager brandstofverbruik, zoals aangepaste transmissieverhoudingen, banden met lage rolweerstand en kleine aerodynamische ingrepen.

De Volkswagen Passat als occasion

Het aanbod gebruikte Passats van dit model is aanzienlijk. Daarvan is ongeveer 80% een Variant en de diesels maken twee derde van het aanbod uit. Veel exemplaren hebben er in hun eerste jaren als zakenauto al aanzienlijke kilometrages op zitten. Een Passat diesel is typisch zo’n auto voor de kilometervreters die 75.000 kilometer per jaar rijden, soms nog meer. Als dat vrijwel uitsluitend snelwegkilometers zijn, hoeft dat op zich geen bezwaar te zijn. Niettemin komen bepaalde mankementen wel na een flinke kilometrage aan het licht (zie kader Wegenwacht). Als die volgens de onderhoudshistorie (checken!!!) al geweest zijn, kan hij er weer een hele tijd tegen. Punt is alleen dat er van particulieren steeds minder vraag is naar diesels, zeker niet ‘met een boodschap’, dus veel van die Passats verdwijnen over onze landsgrenzen. De vraag naar occasions van dit formaat is in het algemeen niet zo overdadig. Dat alles drukt de prijzen en dat is dan weer mooi voor wie door heeft dat een auto van dit formaat als zeer comfortabele gezinsauto helemaal niet zoveel meer kost dan een maatje kleiner. Alleen heel mooie exemplaren van deze generatie kom je nog wel eens tegen bij de officiële Volkswagen-dealers. De auto’s van dit model die daar worden aangeboden onder het label ‘Das Welt Auto’ behoren tot de mooiste en beste exemplaren die op de markt beschikbaar zijn. Het zijn ook de duurste, maar ja, wat wil je? Verder vind je deze Passats volop bij de niet-merkgebonden occasionaanbieders en ook nog wel als inruilauto’s bij dealers van andere merken.

De proefrit

De ruimte en het comfort in de Passat –en zeker in een Variant!- hoort natuurlijk bij een auto in deze klasse, maar dat neemt niet weg dat het wel heel lekker is. Zo vervoer je je gezin in stijl en bijna in pure luxe. De bagageruimte van de Sedan meet al 565 liter, in de Variant zelfs ruim 600 liter! Dan hoef je voor je vakantie niet meer te passen en meten, ook de poppenwagen van dochterlief kan gewoon mee naar de camping. Het is niet uniek, maar wel heel handig dat de achterbankleuning ook ‘op afstand’ is om te klappen als je zelf achter de auto staat. Even handig is de automatisch te openen bagageruimte, door even je voet onder de achterbumper te bewegen, maar dat is een optie, ze hebben het niet allemaal. Als je vooral alleen of met twee volwassenen bent, heb je die ruimte minder nodig, maar ook dan is het rijcomfort nog steeds heel erg lekker. Toch is een flinke proefrit wel zinvol, voordat je een Passat als occasion koopt. Let op de wielmaat onder je occasion. Giga-lichtmetalen wielen staan wel stoer, maar gaan juist bij zo’n auto flink ten koste van het afrolcomfort en kleine oneffenheden worden dan hard aan het interieur doorgegeven. Dat wil je niet, in zo’n auto. De 1,4 motor is krachtig genoeg, als je vooral in ons vlakke land rondrijdt. Je staat er soms verbaast over hoe snel de DSG-bak naar de hoogste versnelling schakelt. Dat is mede de oorzaak van het aangenaam lage verbruik. Met deze aandrijflijn kun je gewoon gemiddeld 1 op 12 rijden. Valt mee hè? Met een normale handbak ga je dat niet redden en met sterkere motoren kom je ook iets ongunstiger uit, dat spreekt voor zich.

Conclusie

Kies je voor een zeer populaire en daardoor relatief te dure Golf, of voor hetzelfde geld een ruime en comfortabele Passat, die maar ietsje duurder rijdt? Die vraag mag je jezelf gerust stellen. De laatste optie is wel zo prettig, maar kies wel met zorg precies doe goeie. Dat geldt voor de grote variatie in versies èn voor de technische historie van een exemplaar.

Concurrenten

Ford Mondeo (2007 / 2014)

Opel Insignia (2008 / 2017)

Audi A4 (2008/2016)

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasions, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.