Auto Review BMW I3 I (I01) 1e facelift
Gauw verdiend
BMW - i3s
Conclusie
De BMW i3s smoelt goed, maar rijdt niet veel beter dan een reguliere uitvoering van de elektrische gezinsauto. Dat je voor die rijkwaliteiten stevig in de buidel moet tasten - zelfs wanneer je niet voor deze sportuitvoering kiest - is tot daar aan toe. Maar dat je voor zulke bedragen de voor dit type auto zo wenselijke snellaadmogelijkheid uit de optielijst moet kiezen, valt niet goed te praten.Type auto en prijs
BMW keek eerst de kat uit de boom, voordat ze met een elektrische auto kwamen. Dat was in 2013; drie jaar na de Nissan Leaf, die als aanstichter van de hedendaagse opleving van de alternatieve aandrijflijn wordt gezien. De i3 stak echter dusdanig ingenieus in elkaar, dat de nieuwste Nissan Leaf een belangrijke eigenschap van de Duitse EV heeft overgenomen. Namelijk de mogelijkheid om de auto met één pedaal te rijden. De mate waarin je het stroompedaal loslaat, bepaalt hoeveel snelheid de i3 mindert. Dat vraagt enige gewenning, maar al gauw wil je niet anders meer: de speciale techniek helpt je stroom te besparen en maakt elektrisch rijden extra leuk. Plezier beleven staat bij de BMW-ingenieurs dan ook centraal. De bescheiden facelift die de i3 eind 2017 onderging, was niet bedoeld om extra kilometers uit het batterijpakket te peuteren, maar om een tweede modelvariant te introduceren: de i3s, een sportieve versie van de EV. De BMW wordt er in die uitdossing niet voordeliger op: prijzen beginnen bij € 44.081. Alternatieven als de Volkswagen e-Golf en de eerder aangehaalde Nissan Leaf zijn niet alleen goedkoper, maar ook een stuk praktischer in gebruik.Hoe rijdt de BMW i3s
Een sportiéve elektrische auto: wat moet ik mij daar bij voorstellen? BMW heeft natuurlijk de nodige ervaring met het omturnen van straatauto’s tot sportwagens (denk maar aan hun M-modellen), dus om te beginnen heeft de i3s een afwijkend uiterlijk. Nog grotere lichtmetalen wielen bijvoorbeeld (20-inch!), uitgebouwde wielkasten en een zwart dak. De belangrijkste wijzigingen vonden echter onderhuids plaats: zo werd er een speciaal sportonderstel gemonteerd, compleet met stuggere dempers. Daarnaast werd de besturing scherper afgesteld en kreeg de EV 14 pk vermogen extra, wat het totaal op 184 stuks brengt. Het maximale koppel bedraagt 270 Nm (20 Nm meer dan normaal) al zal je dat niet nodig hebben om een aanhanger te trekken: die kan er namelijk niet achter. Wanneer je zulke specificaties leest, stap je toch met enige verwachting achter het stuur. Op een wat wonderlijk typeplaatje op de vloermat na, wijkt het interieur van de i3s daarentegen nauwelijks af van het reguliere model. En eigenlijk geldt hetzelfde voor de rijeigenschappen: de elektrische BMW is van oorsprong namelijk al als een sportwagen ontwikkeld. Denk aan de ‘één pedaal’-techniek, waarover we in de inleiding al spraken, maar bijvoorbeeld ook aan de manier waarop de auto in elkaar steekt. De i3 wordt namelijk gemaakt van lichtgewicht materialen als koolstofvezel en aluminium, zodat hij standaard al honderden kilo’s lichter is dan de concurrentie. In de aan de i3s voorbehouden ‘Sport’-stand voel je weliswaar dat de BMW zwaarder stuurt en minder overhelt, maar zulke eigenschappen zijn bij het reguliere model ook al in orde. In plaats daarvan lever je vanwege de grotere maar ook fractioneel bredere wielen van de i3s juist rijcomfort in! En dan te bedenken dat de EV vanwege zijn relatief korte wielbasis toch al vrij ‘stuiterig’ aandoet. De aanvullende veiligheidsuitrusting, die bestaat uit een noodremassistent, actieve rijstrookassistentie en adaptieve cruise control, moet van de optielijst komen. Overigens zijn dergelijke hulpsystemen niet louter voorbehouden aan deze sportieve uitvoering; ook op de standaard versie kun je ze bijbestellen. Ze zitten samen in een pakket tegen een meerprijs van € 1.007. Beter zicht rondom is helaas niet optioneel verkrijgbaar: het glasoppervlak van de i3 is klein, terwijl de raamstijlen juist fors zijn. Achter de omlijsting van de voorruit kunnen complete voetgangers schuilgaan!De BMW i3s van binnen
We schreven het al eerder: het binnenste van de i3s lijkt als twee druppels water op dat van de reguliere EV. Geen sportstoelen of een ander stuur, alleen een typeaanduiding in het midden van de vloermat. Tegen meerprijs kun je de elektrische BMW laten uitrusten met een extra groot infotainmentscherm, dat van alle multimedia-gemakken is voorzien. Hoewel dergelijke systemen in de 5- en 7 Serie al door middel van handgebaren te bedienen zijn, moet je in de i3 nog gewoon met een volumeknop de radio harder of zachter zetten. Het uit gerecyclede materialen vervaardigde interieur van de EV blijft fraai om te zien en oogt onverminderd modern, ook al is de BMW in de basis alweer 5 jaar oud. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat er een keurige, vlakke laadvloer. Helaas zal je daar al snel gebruik van moeten maken, want met een inhoud van minimaal 220- en maximaal 1.100 liter is de kofferbak van bescheiden afmetingen. Hetzelfde geldt voor de been- en hoofdruimte op de achterbank, die dankzij de achterwaarts openende achterdeuren moeizaam toegankelijk is. Om de auto weer te verlaten, moeten de voorste passagiers eerst zijn uitgestapt. Daarnaast fungeert het vergrendelingsmechanisme van het achterportier als een soort weerhaak, waar jij je lelijk aan kunt bezeren. Tot slot is de zitting van de achterbank vlak, zodat je passagiers weinig lol beleven aan het rijplezier dat de i3s biedt: zij schuiven in een stevig genomen bocht alle kanten op.De BMW i3s en het milieu
Hoewel de i3s sneller is dan zijn reguliere evenknie, maken beide modelvarianten gebruik van dezelfde aandrijflijn en hetzelfde batterijpakket. Dat is 33 kWh groot, goed voor een theoretische actieradius van tussen de 280 en de 300 kilometer op één lading stroom (afhankelijk van de gekozen uitvoering). Uiteraard hebben we de elektrische BMW aan onze actieradiusproef onderworpen, ditmaal bij een buitentemperatuur van 5,5 graad. Over een gevarieerd traject reden we met de i3s én een standaard uitvoering van Den Haag naar Lelystad Airport. Daar bleek dat we met de reguliere i3 vijftien kilometer meer konden afleggen dan in de sportieve versie: 223- in plaats van 208 kilometer. Opladen kan aan ieder mogelijk laadpunt, al moet de snellaadmogelijkheid los worden bijbesteld. Schandalig eigenlijk, wanneer je bedenkt dat het achterwege laten van die peperdure optie (€ 1.617 meerprijs!) de inzetbaarheid van de BMW ernstig beperkt. En dat terwijl de EV al zo’n stevige vanafprijs heeft! Als doekje voor het bloeden zitten er wel twee verschillende types laadkabels bij de verkooprijs inbegrepen. Wie wil, kan de i3s ook met een zogenaamde ‘range extender’ aanschaffen: een van een motorfiets afkomstige benzinemotor, waarvan de brandstof wordt gebruikt om het batterijpakket bij te laden. Die uitvoering komt echter niet in aanmerking voor een gunstige bijtelling. Over het toch al niet misselijke prijskaartje van minimaal € 45.432 wordt bij de klant 21 procent belasting geheven.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
