Auto Review Toyota C-Hr II
Verrassingseffect
Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
- Pluspunten
- Sportief rijgedrag
- Spaarzaam verbruik
- Onverminderd een blikvanger
- Minpunten
- Weinig praktisch
- Hopeloos zicht naar achteren
- Bescheiden trekgewicht
De eerste Toyota C-HR was baanbrekend, maar van zijn opvolger kijken we niet meer op. Niet dat de Japanner in enen een alledaagse verschijning is, maar de verrassing is er van af. Ondertussen neemt het aantal alternatieven toe: weet de compacte crossover onze aandacht vast te houden?
Conclusie
De nieuwe Toyota C-HR is zijn verrassingseffect kwijt: in de zeven jaar dat zijn voorganger op de Nederlandse markt verkrijgbaar was, zijn we aan zijn afwijkende lijnenspel gewend geraakt. Geen probleem: de Japanners stellen daar klinkende verkoopcijfers tegenover. En dat verklaart weer, waarom de ontwerpers dicht bij het origineel zijn gebleven.
De C-HR voorziet dusdanig in een behoefte, dat het aantal uitvoerigen flink is uitgebreid. Naar boven toe om precies te zijn: de prijslijst loopt door tot 56 mille. Dat is serieus geld voor een auto die weliswaar zuinig, veilig en plezierig om te rijden is, maar de nodige praktische ongemakken kent. Ook het trekgewicht blijft achter bij wat in dit deel van de markt gebruikelijk is. Bovendien kun je rond de 50 mille ook shoppen voor een volledig elektrische semi-terreinwagen. Zo’n motorvariant is van de C-HR dan weer niét verkrijgbaar.
Type auto en prijs
Het was in 2016 niets meer of minder dan een aardverschuiving: de komst van de Toyota C-HR. De compacte crossover stak scherp af tegen de toenmalige andere Toyota-modellen, maar was ook buiten de showroom een vreemde eend in de bijt: qua maatvoering viel de C-HR precies tussen de Renault Captur en Hyundai Tucson in.
Zeven jaar later wemelt het in die ‘sweet spot’ van de bedrijvigheid. Ook in eigen huis, waar Toyota tevens de Corolla Cross verkoopt. Met zijn afwijkende uiterlijk alleen kan de C-HR het verschil niet langer maken. Vandaar dat de Japanners een plug-in hybride variant van de semi-terreinwagen introduceren: daar hebben ze bij Honda en Volkswagen vooralsnog niet van terug!
Ook EV’s voor dit geld
Met een vanafprijs van € 37.295 of een private leasetarief van minimaal 499 euro per maand is het voor de C-HR verlangde bedrag marktconform. Voor dit soort geld kun je inmiddels echter ook terecht voor volledig elektrische crossovers: we noemen bijvoorbeeld de Jeep Avenger - Auto van het Jaar 2023 - of de hagelnieuwe Volvo EX30. Die laatste heeft bovendien een aanmerkelijk hoger trekgewicht.
Daarentegen kan geen enkele concurrent tippen aan de overdraagbare (!) fabrieksgarantie die Toyota op de C-HR verleent: tien jaar of 200.000 kilometer. Voorwaarde is dan wel, dat je jouw semi-terreinwagen al die tijd trouw bij de merkdealer laat onderhouden.
Hoe rijdt de C-HR
Onder de kap van de C-HR gaat inmiddels alweer de vijfde generatie van Toyota’s hybride aandrijflijn schuil. De combinatie van een benzine- en elektromotor is opnieuw fijngeslepen, met meer rust aan boord als belangrijkste winstpunt. De overgang tussen beide krachtbronnen verliep al naadloos, maar bij een invoeg- of inhaalactie zorgt de traploze automaat voor minder rumoer.
De Japanners onderscheiden zich de laatste jaren niet alleen met hun hybride aandrijflijn, maar ook door middel van sportieve rijeigenschappen. De tweede generatie van de C-HR kenmerkt zich door een communicatieve besturing en een onderstelafstemming die mooi het midden houdt tussen stevig en comfortabel.
Bescheiden trekgewicht
Wij maakten onze testkilometers met de eenvoudigste hybride uit het leveringsgamma: de 1.8, met een vermogen van 140 pk en 142 Nm koppel. Het maximale trekgewicht is een bescheiden 725 kilogram. De prestaties worden soepel geleverd en volstaan bij regulier gebruik, maar voor een relatief bescheiden meerprijs kun je bij de Toyota-dealer terecht voor een 2.0-liter variant. In dat geval krijg je er bijna zestig paardenkrachten bij!
De C-HR beschikt al vanaf het eenvoudigste uitrustingsniveau over een uitgebreid pakket aan aanvullende veiligheidsvoorzieningen. Zaken als een 360 graden camera en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de voorzijde van de cross-over horen daar niet bij: die zijn voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau.
Vermanende waarschuwing
Hetzelfde geldt voor de zogenaamde Driver Monitor Camera: een soort agressieve vermoeidheidsherkenning. Als je ook maar even opzij kijkt, heb je al een vermanende waarschuwing te pakken. Omdat je er toch voor moet bijbetalen, kunnen we ons voorstellen dat je dit ‘hulpsysteem’ laat voor wat het is.
Op alle auto’s die sinds de zomer van 2023 nieuw op de markt verschijnen, heeft de Europese Unie een waarschuwingssysteem verplicht gesteld, dat een aantal indringende piepjes laat horen zodra je de geldende maximum snelheid overschrijdt. Bij één kilometer te snel gaat dat alarm al af en die geschiedenis herhaalt zich wanneer je jouw snelheid terug laat zakken maar daarna toch weer in de fout gaat. Het bewuste systeem kan uit, maar die handeling zal je vanwege het verplichte karakter wel iedere rit opnieuw moeten uitvoeren.
De C-HR van binnen
Zoals dat bij het origineel al het geval was, eist het spectaculaire lijnenspel ook bij deze tweede generatie van de C-HR zijn tol. Achter in- of uitstappen is geen eenvoudige opgave en hoewel de been- en hoofdruimte zelfs voor volwassenen toereikend zijn, bekruipt je op de achterbank een claustrofobisch gevoel. Dat krijg je er van, met zoveel plaatstaal en zulke kleine raampjes!
Dankzij een automatisch dimmend panoramadak besparen de Japanners energie, ruimte en gewicht: er hoeft geen aparte rolhoes te worden gemonteerd om de zon buiten te houden. De passagiers achterin moeten een stroompunt delen; daarnaast zoek je vergeefs naar eigen ventilatieroosters.
Grotere kofferbak
De oorspronkelijke C-HR had een oplopende laadvloer. Bij het nieuwe model is de hoogte van de bagagebodem afhankelijk van de gekozen motorvariant. Hetzelfde geldt voor de kofferbakinhoud. De Toyota is drie centimeter korter geworden, maar ook drie centimeter breder: onder de streep is de laadruimte daardoor gegroeid tot maximaal 388 liter. Welke motorisering je ook kiest: de bergruimte loopt taps toe. Daar loop je letterlijk tegenaan, wanneer je grote voorwerpen gaat vervoeren.
De C-HR was er altijd al in verschillende kleurstellingen: je kon de crossover in een en dezelfde kleur bestellen of met een zwart dak. Voortaan kun je echter ook opteren voor een variant met een zwart dak, een zwarte C-stijl én een zwarte kofferklep. En het is dat het van de Europese Unie niet mag, maar anders had je ook nog permanent kunnen rondrijden met een verlichte merk- en typenaam tussen de achterlichten. Nu floepen die alleen aan bij het ontgrendelen van de C-HR.
In het interieur treffen we een flink aanraakscherm - 12,3-inch - maar ook wat traditionele bedieningsknoppen voor de meest gebruikte functies. Dat laat onverlet dat we iets op het infotainmentsysteem aan te merken hebben: Toyota gebruikt het grote scherm namelijk nauwelijks. De priegelige boordcomputer is bijvoorbeeld nog altijd de aangewezen plek om de diverse hulpsystemen te bedienen: zonde!
De C-HR en het milieu
We haalden het eerder al aan: de nieuwe C-HR is leverbaar met verschillende aandrijflijnen. Behalve een 140 pk sterke 1.8-liter hybride kun je ook kiezen voor een 197 pk krachtige 2.0-liter variant of een 223 pk sterke plug-in hybride versie.
Een schone aandrijflijn is anno 2023 niet meer voldoende om als autofabrikant als milieuvriendelijk te worden bestempeld. En dus recyclet Toyota de stoelbekleding en past het gepigmenteerde kunststoffen toe in de bumperpartij: die carrosseriedelen hoeven dan niet te worden geverfd en dat scheelt grondstoffen én energie.
Geen achterruitenwisser
In onze optiek is het weglaten van een achterruitenwisser verspeelde energie. Het zal op het totale leeggewicht hooguit een paar honderd gram schelen en de verklaring die de Japanners geven - namelijk dat een wisser overbodig is, omdat de wind de achterruit wel schoon blaast - is in de praktijk al herhaaldelijk onderuit gehaald.
Het fabrieksverbruik van de door ons gereden instapmotorisering bedraagt 1 op 20,8. In de praktijk bleven we op 1 op 18,2 steken, maar daarbij moet worden aangetekend dat we de C-HR op Ibiza reden en voor de begeleidende video geregeld op en neer moesten rijden. In Nederland moet het vermoedelijk dus zuiniger kunnen.
De Toyota bepaalt zelf wanneer de elektromotor wordt bijgeschakeld - dat kan zelfs op de snelweg nog gebeuren - maar wie wil, kan die elektrische rijondersteuning ook handmatig initiëren. Door de EV-knop op de middenconsole te benutten, rijdt de C-HR korte stukken – met geringe snelheid - volledig elektrisch.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
