Auto Review Cupra Born I
Cupra Born is speelse EV
Cupra Born
- Pluspunten
- Rijeigenschappen
- Zitpositie
- Prestaties
- Minpunten
Cupra – een exclusief submerk van Seat – claimt dat hun elektrisch aangedreven Born sportief is. De auto is gebaseerd op de gezapige VW ID.3. Heeft Cupra die auto echt weten om te toveren in een speelse EV?
Conclusie
De Cupra Born is een hot hatch EV-stijl. Qua looks schiet de Cupra Born in de roos. En wat betreft prestaties en rijgedrag maakt hij dat stoere uiterlijk waar. Ja, hij is duurder dan een ID.3 en ja, hij is stugger geveerd. Maar deze auto bekent tenminste kleur! Het is met recht het rebelse broertje van de VW ID.3. Toch grappig hoe een dochter van VW een mooiere en leukere auto bouwt dan het moederbedrijf zelf!
Type auto en prijzen
In de basis is deze Cupra Born een Volkswagen ID.3. Maar zo braaf en keurig als die Volkswagen eruit ziet, zo uitgesproken ziet deze Born eruit. De auto begon zijn leven trouwens als El Born – genoemd naar een hippe wijk in Barcelona – maar heet inmiddels gewoon Born. De Cupra Born kost serieus geld. Voor de instapversie betaal je € 37.990. Ter vergelijking: een instap-Volkswagen ID.3 kost 31 mille. Alleen krijg je in de Cupra wel meteen 204 pk tegen 150 pk in de ID.3. Zou je datzelfde vermogen in de Volkswagen willen dan kom je terecht bij de dikste ID.3 Pro S en die kost 42 mille! Maar als je dan ook weer eenzelfde uitrustingsniveau wilt, zou je de duurste Cupra Copper Edition moeten hebben en die is dan weer € 46.990. Dit is dus gewoon een dure auto. In Nederland is de Cupra trouwens alleen leverbaar met deze allersterkste motor. O, en nog een minpuntje: er mag geen trekhaak onder de auto. En omdat het ook een auto voor alledaags gebruik is, is dat toch een beetje jammer. De mountainbikes zullen op het dak moeten. Ga je de Cupra Born private leasen dan moet je rekening houden met een maandelijks bedrag van 530 euro.
Hoe rijdt de Cupra Born
Oké, we hebben dus 204 pk onder de rechtervoet en 310 Nm. Kies je voor een versie met e-Boost dan stijgt het maximumvermogen naar 231 pk en accelereer je niet in 7,1 maar in 6,6 seconden van 0-naar 100 km/h. Geen Tesla-tijden natuurlijk, maar wel heel vermakelijk. En bedenk je dat een EV van nature last heeft van obesitas. Dat komt door het fikse batterijpakket dat hij meezeult. Deze Cupra Born weegt 1.836 kilogram, wat gewoon veel is voor een middenklasse hatchback met een buitenlengte van 4 meter 32. Omdat het zwaartepunt laag ligt door datzelfde batterijpakket, kun je wel heel hard met deze auto een hoek om. Mede daarom heeft hij standaard standaardkuipstoelen. Waar je in de Cupra Born tegenaan loopt, is dat je je brein moet her-calibreren op het thema ‘sportieve rijeigenschappen’. Die zijn er maar het voelt significant anders dan bij een conventionele, benzinegestookte GTI. Het zijn nieuwe tijden! Enfin, het middendeel is hetzelfde als dat van de ID.3 maar juist die wat brave neus en de achterkant zijn op de Born helemaal anders. Vooral de voorkant van de Born ziet er echt fantastisch uit. Agressief, GTi-achtig. Bij EV’s ontbreekt een grille – die heb je immers niet nodig om een motor te koelen – en vaak levert dat vervolgens een blote-billen-gezicht op. Maar de Cupra-technici hebben kans gezien deze neus toch tot een harmonieus, boos kijkend geheel te maken. Wat wielen betreft is er keuze uit 18 tot liefst 20 inch. En wat het qua sportief weggedrag natuurlijk afmaakt is de geringere grondspeling. Deze Cupra Born staat vóór anderhalve centimeter lager bij de weg dan een ID.3, achter zelfs twee centimeter. Het fijne is dat je dankzij Dynamic Chassis Control de setting van de dempers kunt aanpassen. In de sportstand heb je maar weinig body roll en veel grip. De beleving is alleen heel anders dan je wellicht gewend bent: er is geen motorlawaai en oplopende toeren en je voelt dat de dempers veel meer gewicht in toom moeten houden. Nu is dit behalve een sportieve rakker ook een gezinsauto voor alledaags gebruik. Zet je de rijstandenknop in comfort dan voelt de auto opvallend beschaafd en soepel.
De Cupra Born van binnen
Het stuurwiel kennen we ook uit andere Cupra’s, met de twee satellietknoppen waarmee je de rijstanden kiest. Net als veel andere VAG-producten heeft ook de Born touchpads op het stuur. Helaas bedient dat helemaal niet fijn. Voor je neus vind je een scherm met de instrumenten. Ook die is voor verbetering vatbaar. Het ziet er weliswaar mooi uit maar is eigenlijk gewoon te klein om goed afleesbaar te zijn. Gelukkig krijg je in sommige versies een head up display. Waar een EV niet noodzakelijkerwijs een middentunnel heeft (waar in een brandstofauto de versnellingsbak vaak deels onder schuilgaat) maar een vlakke vloer – heeft de Born juist wél een middenconsole. Die geeft je in snelle bochten volgens de bouwers extra steun. En je kunt er natuurlijk spullen in kwijt. Het 12 inch grote aanraakscherm laat zich eenvoudig bedienen maar er zitten wel heel veel functies onder menu’s in. Dat kennen we van andere VAG producten en komt de veiligheid niet ten goede. Je moet erg veel je blik van de weg halen om door menu's te navigeren. En de fysieke knopjes die er wél zijn bedienen vervelend. Neem bijvoorbeeld de schuifknop voor bedienen van radiovolume. Dat werkt tijdens het rijden gewoon niet! De Cupra Born mag dan duur zijn, je krijgt in elk geval wel veel zaken standaard. Zo heeft elke versie altijd adaptieve cruise control, full led verlichting, draadloos opladen en draadloos integreren van je smartphone, een achteruitrijcamera, navigatie en parkeersensoren. Zaken als een 360 graden camera, dode-hoek-signalering en wielen tot en met 20 inch zijn afhankelijk van de versie als extra verkrijgbaar. We hadden het net al, even over het head up display. Dat heeft tevens augmented reality en toont dus in de vooruit instructies. De pijlen lijken dan op het wegdek geprojecteerd. Een voordeel van EV’s is dat zij over het algemeen ook achterin veel ruimte bieden omdat de vloer vlak is. Ook bij deze Born is dat het geval. Zelfs als je 1 meter 90 bent zit je hier nog ruim. De bank is in ongelijke delen weg te klappen. Rechtop is er 385 liter aan bagageruimte, met alles weggeklapt 1.267 liter. Das prima voor een auto in deze klasse maar ook niet meer dan dat.
De Cupra Born en het milieu
Dat er aan het milieu is gedacht toont Cupra bijvoorbeeld met de bekleding. Het voelt een beetje aan als het spul waarvan een wetsuit is gemaakt die windsurfers dragen. Het is opgetrokken uit gerecycled plastic dat uit de oceanen is gevist. Vooruit, we geloven Cupra op zijn woord dat dat echt zo is. De actieradius van de instapversie bedraagt volgens Cupra 421 kilometer. Voor de versie met e-boost is dat 405 kilometer. Klinkt oké maar is zeker niet baanbrekend. De Cupra kan tot 125 kW snelladen en is dan van 5 naar 80 procent vol in een half uurtje. Aan het stopcontact thuis ben je 9,54 uur kwijt, aan een 11 kW laadpaal 6,5 uur. Verder wordt de Cupra volgens de fabrikant geheel CO2-neutraal geproduceerd.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
