Auto Review Ford Focus C-Max I (DM2)
Praktisch, ruim en tijdloos
De eerste generatie van de Ford (Focus) C-Max is als occasion al langere tijd een aanrader. Om onduidelijke redenen is de Ford niet zo geliefd als de bestsellers onder de middenklasse MPV’s. Daardoor zijn de prijzen lager, terwijl de Ford heel veel goede eigenschappen heeft.
- Pluspunten
- Praktisch en variabel interieur
- De best rijdende van zijn klasse?
- Uiterlijk vrijwel tijdloos
- Minder geliefd dan de bestsellers, dus scherper geprijsd
- Minpunten
- Enkele vrij onschuldige storingen bekend
Wat vindt de Wegenwacht?
- Er zijn alleen de nodige elektronische euvels bekend, maar die zijn vrijwel altijd heel onschuldig. Voorbeeld is een losse massaverbinding, waardoor sommige functies niet werken. De Wegenwacht verhelpt dat ter plaatse.
- De centrale computer kan door een verstopte waterafvoer vocht binnenkrijgen. Dat kan ook tot verschillende storingen leiden, maar het is een kwestie van droogmaken en de afvoer doorprikken.
- Er komen diverse storingen voor in het instrumentenpaneel. Als de motor niet start, in combinatie het indicatielampjes op het dashboard die niet juist werken of de tellers vallen soms weg. Dit kan twee oorzaken hebben. Het kan komen doordat de stekker achterop het instrumentenpaneel een slechte verbinding heeft. De Wegenwacht kan dit oplossen door de stekker te reinigen en goed te fixeren. De andere oorzaak is een defect instrumentenpaneel. Dit moet dan worden vervangen of gerepareerd.
- Het komt voor dat een diesel stilvalt door kortsluiting bij de EGR-klep.
Bij de 1.6 TDCi zijn bij hoge kilometerstanden kostbare reparaties te verwachten aan verstuivers en aan de turbo.
Over de Ford Focus C-Max
Dit model was Fords entree in deze klasse. In eerste instantie werd dit model nog ‘gekoppeld’ aan de Focus, later was C-Max meer een op zichzelf staand model. Ford was niet het eerste merk met een middenklasse MPV. Dat had het voordeel dat het merk goed kon kijken naar de concurrentie en juist iets ànders doen dan de andere merken.
Uitvoeringen en varianten
- In de loop der jaren is het leveringsprogramma van de C-Max aardig verruimd. In 2007 verviel de naam ‘Focus’ voor dit model, tegelijk is toen het programma wat ‘opgeruimd’.
- Zowel voor als na die wijziging zien we als benzinemotoren een 1,6 (74 kW/100 pk) en 2,0 liter (107 kW/145 pk).
- Als diesels kennen we de 1,6 (66 kW/90 pk, 80 kW/108 pk) en de 2,0 (100 kW/136 pk).
- Tot aan die modelwijziging was er ook een 1,6 liter benzine aangeduid met Ti-VCT die 84 kW/113 pk leverde en een 1,8 met 88 kW/120 pk.
- Tevens was er een 1,8 liter diesel met 85 kW/115 pk. Die is bij de type-wijziging vervangen door de 2,0 diesel met 81 kW/110 pk.
- Vanaf 2006 is er een speciale 1,8 met 92 kW/125 pk, eerst aangeduid als bi-fuel, later flexi-fuel, die kan rijden op E85.
- Elke (Focus) C-Max is standaard geleverd met een vijfversnellingsbak. Alleen de 1.8-16V en de latere 2.0-16V, plus de 1.6 TDCi (80 kW) en 2.0 TDCi zijn als optie ook geleverd met automatische transmissie.
- Er zijn diverse uitvoeringen van de C-Max geweest. Aanvankelijk was dat de Trend, Futura, Titanium en Ghia, plus in het introductiejaar de First Edition en tijdelijk de Ambiente.
- Na 2007 hield Ford het bij Trend, Ghia en Titanium, waarbij de twee laatstgenoemde identiek geprijsd, maar verschillend uitgerust zijn.
De Ford C-Max als occasion
De (Focus) C-Max heeft altijd best goed verkocht, maar kwam nooit helemaal aan de aantallen van bestsellers als de Zafira, Touran en Scénic. Dat is nooit terecht geweest. Als occasion geldt ongeveer hetzelfde beeld. Er is volop aanbod en vraag van en naar gebruikte exemplaren, maar niet in dezelfde mate als voor de genoemde concurrenten.
Dat is goed nieuws voor occasionkopers die net even verder kijken dan hun neus lang is. De C-Max heeft veel te bieden en overtreft die merken op verschillende vlakken. Juist omdat de markt voor de Ford minder overspannen is, zijn de prijzen vaak net iets vriendelijker. Zelfs nu de auto’s wat op leeftijd geraken, is er nog steeds een groot aanbod gebruikte exemplaren. Zowel diesels als exemplaren met automatische transmissie zijn schaars.
De proefrit
Het knappe van de (Focus) C-Max is dat het model er nog steeds strak en vrijwel tijdloos uitziet. In het interieur valt op hoe keurig de Ford is afgewerkt, het zit gewoon goed in elkaar en ergonomisch is ook deze Ford heel goed doordacht. Gek minpuntje is bij veel exemplaren het kleurverschil tussen de carrosserie en de bumpers. De Focus C-Max is géén zevenzitter. De middelste van de drie stoelen op de tweede zitrij is uit de auto te nemen en de twee buitenste kunnen wat verder naar binnen worden geplaatst. In die vorm biedt de Focus C-Max ‘achterin’ verrassend veel ruimte voor twee volwassenen.
Lastig detail is wel dat die stoelen op de tweede rij alleen zijn uit te nemen als je ze precies 45 graden voorover kantelt. Fords rijden erg goed en de C-Max is daarop beslist geen uitzondering. Hij zit minder hoog dan veel concurrenten, maar los daarvan stuurt de C-Max ook beter. Vering en schokdemping zijn prachtig in balans, dat komt zowel wegligging als comfort ten goede. Gewoon een erg goed rijdende middenklasse MPV!
Conclusie
Laat deze Ford maar in de schaduw van de bestsellers in zijn klasse. Wie kiest voor deze Ford heeft waarschijnlijk de betere auto te pakken, zowel in rijkwaliteiten als bouwkwaliteit. Zeker met de prijzen die net even scherper liggen dan bij de grootste concurrenten, is de C-Max ook als occasion een prima koop.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford C-Max.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
