Auto Review Seat Ateca I 1e facelift
Slimme Spaanse SUV
De Seat Ateca is als occasion een auto die meer aandacht verdient. Modellen in deze SUV-middenklasse zijn in het algemeen heel populair, maar er zijn merken die veel populairder zijn dan deze Seat. Dat is niet terecht, de Ateca heeft veel te bieden.
- Pluspunten
- Zeer betrouwbaar
- Goede rijeigenschappen
- Lekker ruim interieur
- Strak en vrijwel tijdloos model
- Minpunten
Wat vindt de Wegenwacht?
Het gebeurt wel eens dat de 1,0 liter benzinemotor niet meer reageert op het gaspedaal. Dat wordt veroorzaakt door een kapot gasklephuis. Dat moet zo snel mogelijk worden vervangen, maar daarvoor moet de Seat wel naar de garage. Inmiddels kent de Wegenwacht wel een trucje waardoor de auto weer rijdbaar is daar inderdaad naartoe kan rijden. Bij de 1,5 liter benzinemotor komt het wel eens voor dat de motor plotseling vermogen verliest. Tegelijk is een raar geluid onder de motorkap hoorbaar en op het dashboard brandt het motorstoringslampje. Dat lijkt dramatisch, maar valt enorm mee. Er is een slang van de turbo losgeschoten, waardoor die geen effect meer heeft. De Wegenwacht zet die weer goed vast en de Seat kan zonder verdere kosten zijn weg vervolgen.
Over de Seat Ateca
De Ateca was destijds Seats allereerste SUV, in de tijd dat verschillende andere merken hun modellen in deze klasse al volop verkochten. De achterstand die Seat hierdoor had in belangstelling is nooit helemaal ingehaald. In 2020 heeft de Ateca een kleine facelift gehad, hier beperken we ons tot de versies ná die wijzigingen.
Uitvoeringen en varianten
Bij de facelift heeft Seat het aantal varianten op de Ateca teruggeschroefd. Er zijn hierna nog vier motoren beschikbaar, drie benzinemotoren en één diesel. De 1,0 liter driecilinder basismotor levert 81 kW/110 pk en is uitsluitend beschikbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De 1,5 liter benzinemotor is een viercilinder, met standaard eveneens een ‘zesbak’ en als optie is een zeventraps automatische DSG-transmissie beschikbaar. De 2,0 liter benzinemotor levert 140 kW/190 pk, die in alle gevallen is gekoppeld aan dezelfde automatische transmissie èn vierwielaandrijving. Tot slot is er een 2,0 liter dieselmotor, handgeschakeld met 85 kW/115 pk en met automaat met 110 kW/150 pk.
De normale uitvoeringen van de Ateca heten op volgorde van compleetheid Reference (alleen 1.0), Style, FR en Xperience (niet als 1.0). Extra uitvoeringen zijn de Business Intense toevoegingen op de Style, FR en Xperience. In het voorjaar van 2021 zijn de 1.5 Style, Xperience en FR zonder die toevoeging geschrapt.
De Seat Ateca als occasion
Als SUV is de Ateca natuurlijk bij uitstek een gezinsauto. ‘Nieuw’ is deze zowel aan particuliere als zakelijke autobezitters verkocht. Dit betekent in de praktijk dat er in het occasionaanbod een mooie spreiding is, tussen exemplaren die wat meer kilometers (zakelijk) hebben gereden, bijvoorbeeld op een leasecontract, als auto’s die privé in de regel wat minder hebben gereden. Er staat een aardig aanbod gebruikte Ateca’s in het land, maar daarbij is wel een bijzondere verdeling aan te geven. Zo is een diesel vrijwel onvindbaar. De 2,0 liter motor is niet dik gezaaid, het aanbod met de 1,5 liter motor is het grootst, vrijwel het dubbele van het aantal exemplaren met de 1,0 liter motor. Opvallend, maar wel verklaarbaar, is ook dat liefst 80% van alle Ateca’s is voorzien van de automatische transmissie. Het aanbod vrij jonge, gebruikte Ateca’s is vooral te vinden bij de officiële Seat-dealers. Die hanteren, net als de Volkswagen-collega’s, het occasionlabel ‘Das Welt Auto’.
De proefrit
Het is vrij logisch dat Seat binnen de strakke, vrijwel tijdloze vormgeving van de Ateca een mooi ruim interieur heeft geschapen. Bestuurder en voorpassagier zitten prima op heel fijne voorstoelen, uiteraard wat hoger dan in bijvoorbeeld een Ibiza of Leon. Achterin is de Ateca ook lekker ruim, twee volwassenen zitten er prima, desnoods ook op langere ritten. De bagageruimte is met een inhoud van 510 liter niet de àllergrootste in deze klasse, maar behelpen is anders! Het dashboard is gedeeltelijk nog analoog. Het is wel goed overzichtelijk, de hele bediening is logisch en de afwerking is prima.
De Ateca rijdt prima. De afstemming van het onderstel is nogal stevig, kleine oneffenheden in de ondergrond zijn duidelijk voelbaar. Mede door de hogere zit zijn zijdelingse bewegingen vrij nadrukkelijk voelbaar, ongeacht of dat stuurbewegingen zijn, of bijvoorbeeld een stevige zijwind. De veel voorkomende 1,5 liter motor is de beste keuze binnen het leveringsprogramma. Die is voldoende sterk, mooi soepel en vrij stil. Vooral de combinatie met de automatische transmissie is fijn, dat is wel een aanrader. De DSG-automaat schakelt heel fijn, nauwelijks voelbaar en haalt het beste uit de 1,5 liter motor, bijvoorbeeld door bij geringe belasting veel eerder te schakelen dan we dat zelf zouden doen. Een gemiddeld verbruik van 1 op 15 is met die motor/transmissie-combinatie gemakkelijk haalbaar.
Conclusie
De Seat Ateca is als occasion een beetje ondergewaardeerd. Blijkbaar zijn er te weinig mensen ervan overtuigd dat Seat met dit model een heel serieuze, lekker ruime, voldoende comfortabele en met de populaire motor/transmissie-combinatie mooi zuinige middenklasse SUV neer zet. Wie in deze klasse ‘winkelt’ doet zichzelf te kort door niet naar deze Seat te kijken.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Seat Ateca.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
