Auto Review Ford Fiesta VIII 1e facelift
Opgelegde spaarzaamheid
Ford Fiesta ST-Line X 1.0 EcoBoost Hybrid
- Pluspunten
- Speels rijgedrag
- Rijke veiligheidsuitrusting
- Standaard als mild hybride
- Minpunten
- Beperkte binnenruimte
- Matig zicht rondom
- Stevig in prijs gestegen
Ford maakt zijn gefacelifte Fiesta in een klap duizenden euro’s duurder, door de populaire kleine gezinsauto vrijwel uitsluitend nog als mild hybride te koop aan te bieden. Wat schiet je als consument op met deze opgelegde vorm van spaarzaamheid?
Conclusie
De vernieuwde Ford Fiesta is dankzij het uitgeklede motoraanbod bepaald geen prijspakker meer. Zo’n mild hybride krachtbron heeft echter de nodige voordelen, al was het alleen maar omdat de motorisering bij Ford uitsluitend wordt geleverd vanaf een hoger – en dus luxueuzer – uitrustingsniveau. Tel daar zijn sportieve rijeigenschappen, slimme vondsten en uitgebreide veiligheidsuitrusting bij op en de Fiesta kan in dit deel van de markt nog jaren mee. Totdat de kinderen te groot worden althans!
Type auto en prijs
We zijn inmiddels aanbeland bij de zevende generatie van de Fiesta en dat model loopt alweer sinds 2017 mee. Hoog tijd dus om ‘m een beetje bij te punten en dat heeft Ford onder andere gedaan door de neuspartij op te frissen. Het logo zit voortaan bijvoorbeeld ín de grille. Aan de binnenzijde valt een nieuw, digitaal instrumentarium op. Met het oog op de steeds strengere Europese milieuregels én het feit dat de autowereld nog altijd kampt met een tekort aan computerchips, schrapt Ford alle Fiesta’s met een traditionele verbrandingsmotor op het sportieve topmodel na. Instappen doe je voortaan in een mild hybride variant. De B-segmenter kost daarmee minstens € 24.825, maar beschikt dan wel over een rijke standaarduitrusting. Denk bijvoorbeeld aan klimaatcontrole, parkeersensoren en verwarmde buitenspiegels. Je mag slechts 2 jaar biuj Ford aankloppen met eventuele onvolkomenheden; zo lang kom je in aanmerking voor fabrieksgarantie.
Hoe rijdt de vernieuwde Fiesta
Onze testauto had de nieuwe instapmotor aan boord: een 1.0-liter driecilinder met turbo, goed voor 125 pk, 210 Nm koppel en een trekgewicht van 1.000 kilogram. Tussen de 2.000- en 3.000 toeren kun je merken dat de Ford er zin in heeft. Hij stuurt ook lekker ‘vlezig’. De aanwezige schakelindicator kun je maar beter negeren. Voor je het weet, rijd je anders 70 kilometer per uur in de zesde versnelling. Daar gaat de Fiesta dusdanig van ‘brommen’, dat er een vervelende resonantie door de auto gaat. Adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning, een achteruitrijcamera: het is bijna onwerkelijk wat er tegenwoordig allemaal voor hulpsystemen op zo’n B-segmenter zitten. Desondanks heeft Ford kans gezien om de Fiesta bij diens recente opfrisbeurt nóg veiliger te maken. Het merk biedt bijvoorbeeld verschillende soorten LED-verlichting aan. De eenvoudigste variant zit bij de prijs in, maar hoe geavanceerder de lamp, hoe duurder de uitvoering die je moet kiezen. Voor het spreekwoordelijke neusje van de zalm moet je sowieso bijbetalen, maar dan kijkt de Ford ook voor jou om het hoekje en raken medeweggebruikers nooit verblind wanneer jij met groot licht rijdt. De kleine gezinsauto waarschuwt je voortaan ook wanneer je onverhoopt tegen de rijrichting in gaat: een vernuftige combinatie van de GPS-gegevens en een camera achter de voorruit. Het systeem behoort nog tot de standaarduitrusting ook! Dat geldt alleen niet voor een achteruitrijcamera. Juist die zul je hard nodig hebben, vanwege de kleine ramen – en zijspiegels! – van de Ford.
De vernieuwde Fiesta van binnen
De Fiesta is in dit deel van de markt niet de grootste gezinsauto die je kunt kopen. Op de achterbank komen kinderen nog weg, maar volwassenen die langer zijn dan gemiddeld, schaven met kop en knieën langs het interieur. De kofferbak heeft een inhoud van minimaal 311- en maximaal 1.093 liter. Een variabele bagagebodem ontbreekt, waardoor je met een fikse tildrempel zit. Bovendien moet je het zonder vlakke laadvloer stellen. Achter het stuur kun je alleen aan het digitale instrumentarium zien dat je in de gefacelifte versie zit: voor de rest bleef alles bij het oude. Zoals het systeem dat Ford heeft ontwikkeld, zodat je nooit meer de verkeerde brandstof kunt tanken. My Key is ook zo’n oude bekende: een programmeerbare reservesleutel, die maakt dat je de Fiesta met een gerust hart aan de kinderen mee geeft. Je kunt vooraf de topsnelheid beperken, of het volume van de radio. De testauto is verder nog voorzien van deurbeschermers, maar die behoren niet tot de standaarduitrusting.
De vernieuwde Fiesta en het milieu
Instappen doe je bij Ford voortaan in een mild hybride variant. Dat wil zeggen dat de Fiesta een extra grote startmotor heeft, die af en toe een welkom duwtje in de rug kan geven. De energie die vrijkomt tijdens het remmen, wordt opgeslagen in een klein batterijpakketje onder de bijrijdersstoel. Meer motorvarianten zijn er niet, op de gepeperde ST na. Daar geldt echter een stevige meerprijs voor van 12.000 euro. Voor de door ons gereden mild hybride prijkt in de folder een verbruikscijfer van 1 op 20: in de praktijk wisten we daar met een score van 1 op 17,8 redelijk bij in de buurt te komen.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
