Auto Review Kia Cee D I 1e facelift
Interessant alternatief
Kia - Cee'd
- Pluspunten
- Tot zeven jaar garantie!
- Zeer betrouwbaar
- Minpunten
- Ingetogen uiterlijk
- Geen bijzondere rijervaring
Wat vindt de Wegenwacht?
Zoals alle Kia’s is ook de Cee’d zeer betrouwbaar. Er zijn maar enkele, vrij onschuldige, vaker voorkomende euveltjes bij de Cee’d bekend. Het komt voor dat de motor niet aanslaat, of zelfs de startmotor niet draait, in combinatie met niet-brandende lampjes op het dashboard. Dit is een gevolg van een los of slecht massacontact. Om dezelfde reden kan het ook gebeuren dat de ruitenwisser niet werken. In voorkomende gevallen zal de Wegenwacht het massacontact herstellen, dat is meestal alleen een kwestie van vastzetten. Daarna kan de Cee’d zonder verdere kosten of opvolgende reparaties gewoon zijn weg vervolgen. Een slecht lopende motor kan twee verschillende oorzaken hebben. Als de Wegenwacht constateert dat de nokkenassensor kapot is, kan de Cee’d rustig doorrijden naar de garage en daar een nieuwe sensor laten monteren. De andere mogelijke oorzaak is een openstaande/vastzittende EGR-klep. De Wegenwacht kan die weer tot de orde roepen en in principe is er verder niets aan de hand. Als dit euvel vaker terugkomt, wordt het tijd voor een nieuwe EGR-klep.Waar praten we over?
De Cee’d is een middenklasse model in het formaat van bijvoorbeeld een Opel Astra of Ford Focus. Technisch is de Cee’d nauw verwant aan de Hyundai i30, die uit hetzelfde concern komt. Kia en Hyundai zijn als het ware broer en zus en dat geldt ook voor deze twee modellen. Beide zijn relatief doorsnee-middenklassers die niet uitblinken met een bijzondere rijervaring of vormgeving. Beide moeten het vooral hebben van hun goede ‘value-for-money’ en hoge kwaliteit, die leidt tot een grote betrouwbaarheid.Uitvoeringen en varianten
De Cee’d-serie omvat drie koetswerkvarianten. De normale Cee’d is een vijfdeurs hatchback. De Pro-cee’d is een sportieve driedeurs met een verlaagde, coupé-achtige daklijn en de Sportywagon is een vijfdeurs stationcar. In 2010 heeft de hele serie een facelift gehad, waarbij het front is aangepast aan de stijl van andere modellen. Tegelijk zijn er wat motorische wijzigingen doorgevoerd. Voor de facelift was er een 1,4 liter benzinemotor met 80 kW/108 pk, gevolgd door een 1,6 met 93 kW/126 pk en een 2,0 met 105 kW/143 pk. De Cee’d-serie omvat drie koetswerkvarianten. De normale Cee’d is een vijfdeurs hatchback. De Pro-cee’d is een sportieve driedeurs met een verlaagde, coupé-achtige daklijn en de Sportywagon is een vijfdeurs stationcar. In het voorjaar van 2009 heeft de hele serie een facelift gehad, waarbij het front is aangepast aan de stijl van andere Kia-modellen. Tegelijk zijn er wat motorische wijzigingen doorgevoerd. Vóór de facelift was er een 1,4 liter benzinemotor met 80 kW/108 pk, gevolgd door een 1,6 met 90 kW/122 pk en een 2,0 met 105 kW/143 pk. Vanaf de facelift is de 2,0 niet meer in ons land geleverd. Toen kwam er ook een nieuwe 1,4 maar die is minder sterk: 66 kW/90 pk. Er zijn twee 1,6 liter diesels van 66 kW/90 pk en 85 kW/115 pk, in het laatste half jaar dat dit model te koop was, kwam er nog een 94 kW/128 pk diesel bij. De 2,0 liter diesel met 103 kW/140 pk is geleverd tot begin 2010. De 1,6 liter benzinemotor en de twee sterkste 1,6 liter diesels zijn ook geleverd met een viertraps automatische transmissie. Elk van deze motoren is in elk van de drie koetswerkvarianten geleverd. De normale uitvoeringen van de Cee’d-versies heten op volgorde van compleetheid X-pect, X-tra en X-ecutive. Daarnaast zijn nog actiemodellen gevoerd zoals de All Stars, Fifteen, Business Edition en de Brooklyn. Vanaf 2010 is het normale leveringsprogramma geleidelijk uitgedund, maar ook weer tijdelijk verrijkt met het Comfort Pack, Super Pack en het Navigator Plus Pack.De Kia Cee'd als occasion
De Cee’d is typisch een auto die nieuw particulier is en wordt gekocht. Mede daardoor komen de diesels in ons land vrijwel niet voor: die vormen grofweg tien procent van het aanbod. De kopers van een Cee’d als occasion zijn vooral berekenende mensen, die een goede kwaliteit voor een relatief bescheiden investering wensen. Deze generatie Cee’d’s valt inmiddels buiten de zeer uitgebreide (zeven jaar!) fabrieksgarantie. Dat is geen probleem, want vergeet niet: Kia kan een zo lange garantie gemakkelijk geven, juist omdat het kwaliteitsniveau van de auto’s zeer hoog is. Uiteraard is bij de officiële Kia-dealers nog een goede kans om een Cee’d van dit model te vinden, waarbij de dealer zoveel mogelijk zekerheden zal inbouwen. De Cee’d behoort nog lang niet tot de grote bestsellers in deze klasse, maar geldt nu wel als een soort ‘insiderstip’ voor occasionkopers.De proefrit
Om te rijden is een Cee’d geen bijzondere auto. De bediening is nogal doods en ‘afstandelijk’, het veercomfort is voldoende, de stoelen zijn vrij vlak. De afwerking van het interieur toont wat goedkoop, maar het zit wel goed in elkaar. De Sportywagon is vooral achterin ruimer dan verwacht. De Pro-Cee’d is achterin krap, maar dat accepteer je als je voor dat model kiest. Met die combinatie van eigenschappen is een Cee’d een prima auto voor wie aan het rijden op zich niet zulke hoge eisen stelt. Er is uitstekend mee te leven, maar verwacht geen sterke emoties aan boord. Met een Kia Cee’d 1,4 moet in de praktijk een gemiddeld brandstofverbruik rond 1 op 13 gemakkelijk haalbaar zijn.Conclusie
De Cee’d is als occasion, zéker met die zeven jaar garantie, een verantwoorde en verstandige koop. De hele volksstammen die gewoon een goede gebruiksauto zonder poespas zoeken, doen hiermee een zeer goede koop. Binnen dat kader is de Kia Cee’d beslist een aanrader.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
