Auto Review Volkswagen Golf VII 1e facelift
Noodgreep
Volkswagen - Golf 1.5 TSI Evo
Conclusie
De Volkswagen Golf stelt zijn positie veilig met een forse uitbreiding van het aantal leverbare hulpsystemen. Nieuwe motoren en een rijkere standaarduitrusting kunnen ook geen kwaad. Maar de compacte middenklasser had het prima zonder het verder gedigitaliseerde instrumentarium kunnen stellen.Type auto en prijs
Eigenlijk was Volkswagen pas van plan om rond 2019 een nieuwe Golf te introduceren. Maar ja: de huidige, zevende generatie loopt alweer sinds 2012 mee en in de tussentijd hebben veel concurrenten hun compacte middenklassers compleet vernieuwd. Toyota kwam met een andere Auris en meer recentelijk voorzagen ook Opel en Renault hun Astra en Mégane van een frisse jas. Zeker die laatste twee modellen troeven de Golf af wanneer het gaat om de infotainment- en veiligheidsuitrusting. Om dat gat te dichten, heeft de Golf een flinke opfrisbeurt gekregen. De uiterlijke wijzigingen zijn bescheiden, maar op de punten waarop het model op achterstand dreigde te raken, maakt Volkswagen een imposante inhaalslag. Bovendien wordt het motorengamma onder handen genomen. Prijzen beginnen bij € 21.990, waarmee de Golf een paar honderd euro voordeliger is dan voorheen. En dat terwijl de standaarduitrusting er alleen maar op vooruit is gegaan. Zo beschikt iedere Golf voortaan over een radio, airconditioning en LED-dagrijverlichting.Hoe rijdt de Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo
De belangrijkste nieuwe krachtbron is een 1,5-liter benzinemotor met turbo en cilinderuitschakeling. De 150 pk sterke viercilinder moet binnen afzienbare tijd de huidige 1.4 TSI vervangen. Wanneer je de motor niet of nauwelijks belast, worden er twee cilinders uitgeschakeld, wat een gunstig effect op het verbruikscijfer moet hebben. Welke motor er ook onder de kap schuilt, rijden in een Golf is als het aantrekken van een oud trainingspak: het voelt meteen vertrouwd. De gezinsauto gedraagt zich onverzettelijk, met een weg- en stuurgedrag dat terecht als de maatstaf in deze klasse geldt. In vergelijking met Franse alternatieven als de Mégane en de Peugeot 308 veert de Volkswagen misschien iets stugger, maar oncomfortabel wordt het nooit. De nieuwe benzinemotor doet in stilte zijn werk, maar in het lage toerenbereik heb je het idee dat hij in slaap is gedommeld. Je moet zorgen dat je de krachtbron boven de 2.000 toeren houdt en dat betekent dat je in de stad of tijdens een steile vakantierit eerder zult moeten schakelen. We kunnen het nauwelijks een probleem noemen, temeer daar de handgeschakelde zesversnellingsbak waaraan de viercilinder in ons geval gekoppeld was, vlekkeloos functioneert. De bescheiden buitenspiegels zijn een schoonheidsfoutje, al hadden we daar zwaarder aan getild wanneer de Golf slecht te overzien was geweest. Dat valt echter alles mee, omdat het glasoppervlak voor een moderne auto betrekkelijk groot is. De veiligheidsuitrusting heeft met deze tussentijdse update een welkome impuls gekregen. Standaard krijgt de beroemde Volkswagen voortaan vermoeidheidsherkenning mee, terwijl een automatisch remsysteem - mét voetgangersdetectie! - vanaf het tweede uitrustingsniveau wordt meegeleverd. Op de optielijst vinden we verder adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en een fileassistent, waardoor de Golf al hard op weg is om een zelfrijdende auto te worden. Wil je van die functionaliteiten profiteren, dan zal je echter een automatische transmissie moeten mee bestellen: in een handgeschakeld exemplaar blijf je in een verkeersopstopping zelf verantwoordelijk voor stuur en pedalen. Nieuw zijn ook twee van de Passat overgenomen hulpsystemen, waardoor zijn kleine broer zichzelf verantwoord tot stilstand brengt wanneer de bestuurder onwel is geworden. Daarnaast kun je dankzij Trailer Assist kinderlijk eenvoudig een aanhanger manoeuvreren. Het trekgewicht van de nieuwe benzinemotor bedraagt 1.500 kilo.De Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo van binnen
Met voldoende been- en hoofdruimte op de achterbank en een kofferbak die minimaal 380- en maximaal 1.270 liter meet, konden de Volkswagen-ingenieurs het interieur van de Golf ongemoeid laten. Hadden ze dat nou ook maar gedaan. Een digitaal dashboard, bekend van luxe concerngenoot Audi, misstaat de Volkswagen niet. Voortaan kun je ook in de Golf het navigatiesysteem tussen de snelheidsmeter en de toerenteller tevoorschijn toveren en die meters desgewenst een maatje kleiner maken. Maar dat het duurste infotainmentsysteem inmiddels volledig 'touch screen' is, zodat zelfs de volumeknop uit het interieur is verdwenen, had van ons niet gehoeven. Wanneer je nu de verkeersinformatie of een leuk liedje op de radio hoort, zal je eerst herhaaldelijk op een onzichtbare knop moeten drukken. Een zwieper aan zo'n 'ouderwetse' volumeknop geeft wat ons betreft een bevredigender resultaat. Wel leuk is de mogelijkheid om voortaan met een handbeweging het volgende nummer of een ander radiostation te kiezen. Je beweegt eenvoudigweg je hand naar links of rechts, waarbij je er op moet letten dat je die hand vlak boven de versnellingspook houdt (daar bevindt zich namelijk de sensor). Ook handig om te weten: beweeg je jouw hand naar rechts, dan selecteert de Volkswagen het vórige nummer (en niet het volgende, zoals je zou verwachten).De Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo en het milieu
De nieuwe 1,5-liter benzinemotor verschijnt later dit jaar ook in een minder krachtige variant. Die motor is goed voor 130 pk en beschikt over een zogenaamde 'zeil-functie', zoals we die van elektrische auto's kennen. Laat je het gas los, dan slaat de motor af en rol je eindeloos uit. Die nieuwe techniek zou tot een liter benzine per 100 kilometer moeten schelen. Wij maakten echter kennis met de 150 pk sterke variant, waarvan Volkswagen een fabrieksverbruik opgeeft van 1 op 19,6. We realiseerden op het grotendeels vlakke Mallorca over een afstand van een kleine 200 kilometer een praktijkverbruik van 1 op 16,1. Daarbij moet wel worden vermeld dat we gedurende onze testrit een video hebben opgenomen, waarvoor er geregeld heen en weer moest worden gereden. Het motorengamma van de nieuwe Golf bestaat verder uit 2 diesels en 5 benzineversies, waarvan de instapmotor eveneens nieuw is. Deze driepitter levert 85 pk. Het overige vermogen loopt uiteen van 110- tot 230 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort tot de standaarduitrusting, ongeacht de gekozen motorisering.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
