Auto Review Mercedes E-Klasse V (W213)
Mercedes E-klasse denkt zelf na
Mercedes-Benz - E-klasse
Conclusie
De Mercedes-Benz E-klasse is een zeer goede auto voor zakelijk gebruik. Tot eind 2016 valt de plug in hybride-versie van de E in de 15 procent bijtellingscategorie. Concurrenten BMW (5-serie) en Audi (A6) kunnen dat niet bieden. De E 220D Lease Edition valt in de 21 procent bijtellingscategorie. Technisch is de E-klasse het neusje van de zalm. Een groot aantal van die technieken kosten overigens wel extra geld. De luchtvering is een aanrader.Type auto en prijs
Mercedes levert al decennia lang de E-klasse. Deze nieuwste E is de tiende generatie. Voor de niet-kenners: de E-klasse is populair gezegd het ‘taxi-model’. Rijders van de E-klasse lopen over het algemeen met de auto weg: eens een Mercedes E, altijd een Mercedes E. Dat schept verplichtingen bij de fabrikant. De nieuwste E moest aan extreem veel technische en comfort-eisen voldoen. Dat is ook met de nieuwste versie van de E weer gelukt. Hij staat bol van de technische snufjes en noviteiten. Het aanbod bestaat voorlopig (april 2016) uit een twee viercilinder motoren: de E 200 benzine (184 pk) en de E 220D (194 pk) diesel. Die laatste valt in de 21 procent bijtellingsklasse. De E350D is uitgerust met een zescilinder dieselmotor (258 pk). Later dit jaar volgt de stationwagon - prijsverschil ten opzichte van een vergelijkbare sedan is ongeveer 3000 euro - en komen zwaardere motoren beschikbaar. De E is standaard uitgerust met keyless start en een negentraps (!) automaat. Waar veel zakelijke rijders naar uit zullen zien is de komst van de plugin-hybride E 350e (279 pk). Deze stekkerhybride valt dankzij een uitstoot van slechts 49 gram CO2 per kilometer in de 15 procent bijtellingsklasse en zal een aanschafprijs krijgen van rond de 70 mille. De auto staat in september in de showroom maar is nu al te bestellen. Om voordeel van de bijtelling te hebben moet de auto voor 31 december 2016 op kenteken zijn gezet. Overigens hebben de concurrenten BMW (5-serie) en Audi (A6) in deze klasse geen auto die in die gunstige bijtellingscategorie valt. Je kunt de E-klasse kiezen in 4 stijlen; basisversie, Avantgarde, Exclusie en als AMG. Daarnaast kun je diverse pakketten waaruit je kunt kiezen om de auto verder op smaak te brengen: Ambition, Prestige en Prestige Plus. En dan is er nog een technologiepakket. Voorts is er een Lease Edition(vanaf € 56.495) kiezen waarop een aantal slimme extra’s zijn gemonteerd. En dan zijn er natuurlijk tal van losse extra’s te bestellen en wil je het echt bont maken dan kun je in het Designo-aanbod duiken, waarin werkelijk alles mogelijk is zolang je de beurs maar trekt.Hoe rijdt de Mercedes-Benz E-klasse
Subliem. Vooral met de optionele luchtvering lijkt het alsof je op een vliegend tapijt zit. Het zogeheten airbody control is instelbaar in diverse rijstanden, waarbij tevens de gasrespons, schakelmomenten en besturing worden aangepast. In de Sport+ stand staat alles op zeer alert, in comfort is alles op een vloeiende rijstijl afgestemd. Het resultaat is dan dat oneffenheden en hobbels maar in zeer geringe mate doordringen in het interieur. Het is trouwens doodstil aan boord. De E-klasse is uit te rusten met een hele waslijst aan hulpsystemen. Onze testauto had die vrijwel allemaal aan boord en dan blijkt bijvoorbeeld dat zodra je de cruise control inschakelt, deze E-klasse in hoge mate in staat is zichzelf te besturen. Hij houdt de auto zelfstandig tussen de lijnen en stuurt dus in flauwe bochten zelf, remt mee met voorgangers en trekt weer op als er ruimte is. Omdat je als bestuurder wel verantwoordelijk blijft voor het rijden, meldt de auto in het head up dusplay (projecteert belangrijke gegevens in de voorruit zodat je je ogen op de weg houdt) – als je het stuur hebt losgelaten na 20 seconden dat je je handen weer even aan het stuur moet houden. Aanraken volstaat, daarna neemt de auto het direct weer over, waarbij hij trouwens ook de snelheid automatisch aanpast aan de ter plekke heersende snelheidslimiet. Mercedes noemt dit Drive Pilot. De E220D die wij reden heeft een prachtige aandrijflijn. De motor is krachtig genoeg en erg soepel, de negentraps automaat doet zijn werk ongemerkt. Dat de auto standaard een automaat heeft, heeft als voordeel dat de E-klasse zichzelf kan inparkeren – ook als je als bestuurder niet in de auto zit maar ernaast staat. Hij kan daarbij ook meermalen 'steken' (wisselend voor- en achteruit rijden) indien nodig. Met behulp van je smartphone kun je de auto opdracht geven zelfstandig in te parkeren. Dat kan niet alleen met fileparkeren, maar ook in parkeervakken. De auto vraagt je zelfs of hij met de neus eerst, of met de achterkant eerst moet inparkeren. Ziet de auto een obstakel dan stopt hij en vraagt of hij verder mag rijden. Als de procedure klaar is zet de E zichzelf uit en vergrendelt hij de portieren. Overigens blijft de bestuurder te allen tijde verantwoordelijk, zo zegt een woordvoerder van Mercedes. ‘Er is geen wet voor autonoom rijdende auto’s’, zo luidt het argument. Dus mocht er onverhoopt toch schade worden gereden terwijl er niemand in de auto zit, dan is de bestuurder verantwoordelijk. Lees: Mercedes zegt dus niet verantwoordelijk te zijn. Dat geldt ook voor het rijden op de cruise control zoals hierboven beschreven. De E-klasse is uitgerust met LED-verlichting in de koplampen. Die is zo intelligent dat je feitelijk altijd met groot licht rijdt, zonder anderen te verblinden. Dat kan dankzij 168 LED-lampjes die individueel aan en uit gaan al naar gelang de omstandigheden. Ziet de E een tegenligger dan gaat een deel van de verlichting uit om zo geen hinderlijk licht te vormen. Verder kan hij een bocht inschijnen nog voordat je aan het stuurwiel draait en is mistverlichting dankzij deze techniek overbodig. De achterlichten zijn ook intelligent. Zo schijnen ze bij vol zonlicht voor 100 procent, maar ’s nachts maar 80 procent – anders zijn ze te fel. Sta je bij een verkeerslicht stil dan dimt het licht tot 60 procent zodat een achterligger geen last van het schijnsel heeft. Een prachtige techniek, al is het nadeel wel dat zelf een lampje verwisselen er niet meer bij is. Mercedes zegt dat de LED’s een autoleven lang meegaan, maar mocht er toch een beschadiging zijn dan zal waarschijnlijk al snel de hele lichtunit moeten worden vervangen. Hoewel men bij Mercedes niet kon zeggen hoe duur zo’n unit is, ligt het voor de hand dat die prijzig zal zijn. Op veiligheidsgebied heeft Mercedes een noviteit. In geval van een harde crash waarbij de airbags ploffen, bestaat de kans op gehoorbeschadiging, zo hard is de knal waarmee de luchtzakken zich opblazen. Om die gehoorbeschadiging te voorkomen heeft Mercedes een ingenieuze oplossing bedacht. Het menselijk oor heeft een zogeheten Strapedius reflex. Dat wil zeggen dat als je oor een keiharde knal waarneemt, een spier in je oor razendsnel ‘je oor dichtdoet’ om beschadiging te voorkomen mocht er nog een knal volgen – je hoort dan alle geluiden even dof. In geval van een naderende aanrijding –die de E-klasse kan met sensoren zien aankomen – zal de Mercedes een aantal maatregelen treffen vlak voor het moment van impact. De auto zet de stoelen razendsnel recht zodat de airbags je optimaal opvangen, de gordels worden zeer strak aangetrokken en de auto gaat zelfstandig keihard remmen. En wat de nieuwe E-klasse nu ook doet is een geluidssignaal (donkere brom) over de luidsprekers weergeven waarop je Strapedius reflex reageert. Dat auto’s tegenwoordig vooruit kijken en eventueel ingrijpen bij een mogelijke aanrijding bestaat al langer. Mercedes-Benz heeft dat systeem nu verder verfijnd doordat het niet alleen bij kruisend verkeer zelfstandig remt mocht er een botsing naderen, hij is ook in staat om juist niet in te grijpen als het nog net goed gaat. Als bestuurder zou je wellicht een noodstop maken en achteropkomend verkeer in je kofferbak krijgen, de Mercedes ‘ziet’ dat die noodstop niet nodig is. Het systeem is tevens in staat om – als het net niet goed dreigt te gaan – geen noodstop te maken maar een korte heftige remactie te geven waarna de auto weer doorrijdt. Maakt de E-klasse een noodstop als je op de snelweg achterop een file dreigt te knallen, dan ziet de auto dat hij wel of geen uitwijkmogelijkheden naast zich heeft.De Mercedes-Benz E-klasse van binnen
Van binnen ademt de E-klasse luxe en verfijning uit. Er zijn mooie materialen gebruikt en alles is perfect afgewerkt. Om de inzittenden in een fris interieur te laten zitten gebruikt Mercedes een ionisatie-techniek die de lucht zuivert. De lucht zou zo fris zijn als berglucht. Deze techniek wordt overigens ook door Volvo gebruikt. Om de ergonomie te optimaliseren bedien je veel functies met een druk-draaiknop en enkele schakelaars. Voorts zitten op het stuurwiel twee kleine touchpads waarmee je diverse functies bedient. Hier is voor gekozen omdat Mercedes tegen het gebruik van een aanraakscherm is. Dat zou teveel afleiden. Tijdens de test waren wij hier niet geheel van overtuigd. De touchpads werken prima, maar een korte tik op een scherm werkt wat ons betreft net zo goed. Behalve met een standaard scherm voor de navigatie is de E-klasse ook uit te rusten met twee schermen die elk liefst 31 centimeter breed zijn. Op het ene worden de instrumenten geprojecteerd, op de andere de navigatie, of naar keuze de airco, de radio en wat dies meer zij. Werkt geweldig en is rustig voor je ogen. Comfortverhogend zijn de massagestoelen die een zogeheten ‘hot stone’ verwarming hebben en is er vlakverwarming. Dat wil zeggen dat zodra je de stoelverwarming aanzet ook het oppervlakte van de middenconsole en van de deurpanelen worden verwarmd. Lekker behaaglijk dus. Omdat smartphones tegenwoordig gemeengoed zijn kun je deze in de E-klasse draadloos opladen met behulp van zogeheten NFC pairing (Near Field Communication). Vergelijk het met je bankpas die je tegen de betaalautomaat aanhoudt in plaats van hem erin te stoppen en een pincode in te toetsen. Overigens is het wel zo dat sommige toestellen niet alle mogelijkheden benutten die Mercedes geeft. Zo schijnt de Apple smartphone bepaalde functies niet toe te laten. Tot slot is er Mercedes Me. Dat is simpel gezegd een interface waarmee je het internet de auto binnenhaalt. Dat open een heel scala aan online mogelijkheden.De Mercedes-Benz E-klasse en het milieu
Mercedes heeft met deze E-klasse een sterke troef in handen voor het jaar 2016. Het biedt immers de E350e aan, een plugin hybride. Deze auto valt in de 15 procent bijtellingscategorie omdat hij maar 49 gram CO2 per kilometer uitstoot. De E220D valt in de 21 procent bijtellngsklasse omdat de motor erg schoon is. Let wel, die 15 proecnt bijtelling geldt alleen voor 2016, in 2017 veranderen de regels. Tevens is het zo dat BMW en Audi, de belangrijkste concurrenten, geen 15-proecnt auto aanbieden.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
