Auto Review Byd Atto 3 I
Onderschatte gezinsauto
De BYD Atto 3 is een Chinese EV. Als occasion wordt deze gezinsauto onderschat. Hij is ruim, comfortabel en heeft een flinke actieradius van meer dan 400 km.
- Pluspunten
- Actieradius
- Comfort
- Betrouwbaar
- Minpunten
- Bediening infotainmentscherm
Wat vindt de Wegenwacht?
De Atto 3 is een betrouwbare en probleemloze EV. Er zijn een paar euvels bekend maar die dat zijn kleine zaken die goed zijn op te lossen.
- Bij vroege exemplaren waren er problemen met de 12 volt accuspanning. De accu loopt dan na verloop van tijd leeg als de auto niet wordt gebruikt. Na een software-update is dit probleem opgelost.
- De afstandsbediening reageert soms niet meer nadat er een software-update is geweest. De auto is dan nog wel te openen met de BYD-app. Een accu-reset is de oplossing.
- Bij de nieuwere versie van de Atto 3 met 12 Volt Li-ion accu komt het wel eens voor dat de auto niet op de afstandsbediening reageert. Als je de knop op het linker-handvat 5 seconden ingedrukt houdt, komt de auto weer tot leven.
Over de BYD Atto 3
Het Chinese BYD is inmiddels al ruim drie jaar in Nederland aanwezig. En met succes, want de diverse modellen van Build Your Dreams, zoals het merk voluit heet, kom je onderweg geregeld tegen. Het betekent ook dat er inmiddels een occasionaanbod. Het eerste model dat eind 2022 in Nederland op de markt kwam, was de Atto 3. Dat is een middenklas SUV, geschikt voor vijf inzittenden.
De Atto 3 is een elektrisch aangedreven auto met een forse actieradius. Hij kan volgens de fabriek 460 kilometer ver komen op een lading stroom. Verder heb je altijd een warmtepomp, verwarmde stoelen, een 360 graden camera en een schuif-kanteldak. Er zijn twee versies, de Comfort en de Design. De Design heeft een extra groot infotainmentscherm, een elektrisch bedienbare achterklep en Vehicle to Load.
Iets om rekening mee te houden: de auto weegt 1725 kg met alle gevolgen va dien voor de wegenbelasting.
Uitvoeringen en varianten
Het aanbod van de BYD Atto 3 is heel overzichtelijk.
- Hij heeft altijd een 150 kW / 204 pk krachtige elektromotor en een batterijpakket van 60 kWh.
- Hij is er in twee uitvoeringen: Comfort en Design.
- Goed om te weten: er mag geen trekhaak onder de Atto 3.
De BYD Atto 3 als occasion
Bij de grote officiële dealer Louwman BYD Eindhoven maakten wij een proefrit met een Atto 3 Design van bouwjaar 2023. Hij heeft 31.203 kilometer gelopen en kent een vraagprijs van € 28.950. Een redelijke prijs gezien de kilometerstand en hoe de auto eruitziet. Hij is echt om door een ringetje te halen.
Bovendien zit de auto nog in de fabrieksgarantie: de algemene garantie is immers 4 jaar of 120.000 km. Op de batterij krijg je 8 jaar en 200.000 km en op de aandrijflijn 8 jaar en 150.000 km. Kortom, dat wekt vertrouwen.
Wat altijd is aan te raden, is om bij gebruikte EV’s de capaciteit (SOH: state of health) van de batterij te laten doormeten. Als die onder de 80 procent is, moet je je afvragen of dit wel de juiste auto is. En bij een jong exemplaar met weinig km’s, zoals onze proefrit-auto, moet het echt nog boven de 95 procent zitten.
Beperkt aanbod, lage km-standen
Het aanbod van tweedehands Atto’s 3 is niet heel groot. En als er een exemplaar te koop staat is hij vaak ook zo weer weg. Dus als je er eentje naar jouw wensen hebt gevonden, aarzel dan niet te lang maar ga tot actie over, anders is ie al weer weg. De occasionprijzen beginnen bij 25 mille waarbij het opvalt dat de kilometerstanden best laag zijn. Vaak ligt die ergens tussen de tussen de 14.000 en 40.000 km. Het gros van het aanbod staat bij officiële merkdealers. Een enkel exemplaar treffen we aan bij een Vakgarage.
De proefrit
Rijden met de elektrisch aangedreven Atto 3 is een prettige, comfortabele ervaring. De auto absorbeert keurig oneffenheden in het wegdek en dankzij het lage zwaartepunt helt hij in bochten maar weinig over. Wel is de besturing erg gevoelloos. Er zijn twee standen voor de besturing maar zelfs in de sportstand voelt het allemaal doods en niet communicatief. De bediening van het infotainmentscherm is behoorlijk wennen. Sommige zaken zitten wat onlogisch in menu's verstopt. Ergonomisch is dit voor verbetering vatbaar.
Met 204 pk en 310 Nm komt de auto prima van z’n plek. Alleen is van een one-pedal-bediening geen sprake. Je kunt dankzij een druk op de knop weliswaar iets sterker regenereren maar je hebt uiteindelijk ook altijd het rempedaal nodig. Verder hoorden we opvallend veel windgeruis rond de spiegels.
Deze crossover biedt 440 liter bagageruimte. Klap je de achterbankleuning weg dan heb je een keurige 1.438 liter tot je beschikking. De ruimte op de achterbank is in orde. Er is meer dan voldoende beenruimte en voor mensen tot 1 meter 85 is er ook voldoende hoofdruimte.
Eerder bleek uit een praktijkmeting dat de Atto 3 heeft een gemiddeld stroomverbruik heeft 18,9 kWh per 100 kilometer. Daarbij was de échte actieradius maar liefst 420 kilometer – waar de fabriek zelfs 460 km belooft. Laden van 30 naar 80 procent duurt 29 minuten bij een snellader en hij laadt dan met max 88 kW. Aan een reguliere laadpaal laadt hij met 3 fasen 11 kW en dan gaat het van 20 naar 80 procent in 3,5 uur.
Conclusie
De Atto 3 is een elektrisch aangedreven auto met een forse actieradius. Het is als occasion een onderschatte auto. Hij is best ruim en rijdt comfortabel. Ergonomisch is de auto op wat punten voor verbetering vatbaar.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de BYD Atto 3.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
