Auto Review Fiat 500 L I (1e facelift)
Fiat 500, maar met ruimte voor het gezin
De Fiat 500L heeft als occasion geleidelijk meer waardering gekregen, maar er nog weten steeds te weinig mensen die hoe geslaagd dit model feitelijk was. Deze Fiat is niet de populairste compacte SUV, maar kan zich heel goed meten met de concurrentie.
- Pluspunten
- Zeer ruim interieur
- Best betrouwbaar
- Opvallend hoge zit
- Lekker onderscheidend uiterlijk
- Minpunten
- Ondergewaardeerd
Wat vindt de Wegenwacht?
- De TwinAir-motor, die in dit model veel wordt gebruikt, is zeer gevoelig voor het gebruik van olie in de juiste specificatie. Onjuiste, vaak ‘goedkope’ olie kan tot serieuze motorische klachten en dus dure reparaties leiden.
- Daarnaast is het oliepeil kritisch. Zowel te veel als te weinig olie in het carter ontregelt de motor, die ofwel slecht gaat lopen, of helemaal niet meer start. Regelmatig oliepeilen en indien nodig iets bijvullen is dus zeer aanbevolen. Dezelfde verschijnselen kunnen ook optreden als de auto lang stilstaat.
- Een echt euvel van deze motor is de kans dat de veer van de elektronische gasklep kan breken. De motor loopt dan slecht en gas geven lukt niet meer. Dit is helaas niet ter plekke te verhelpen. De auto moet op transport naar de garage, waar een nieuw gasklephuis gemonteerd moet worden.
Over de Fiat 500L
Met deze 500L haakt Fiat zowel in naam als in uiterlijk in op het aanhoudende succes van de bekende, compacte 500. Na vijf jaar op de markt heeft het model een facelift ondergaan, die vooral het front meer ‘stoer’ heeft gemaakt.
Helaas heeft dat niet geleid tot een enorme opleving in de vraag naar de 500L, met als gevolg dat deze twee jaar later uit het leveringsprogramma is verdwenen. Dat maakt ‘m als occasion niet minder interessant, voor wie ruimte nodig heeft en eens iets ànders wil rijden.
Uitvoeringen en varianten
- Er zijn twee carrosserievarianten van de 500L. Zonder verdere aanduiding is het gewoon een vijfpersoons. Daarnaast is er een veertien centimeter langere versie met zeven zitplaatsen. Die heet na de facelift ‘Wagon’, voorheen was dat ‘Living’.
- Er komen twee benzinemotoren en twee diesels in dit model voor. Veruit het meest populair is de 0,9 liter tweecilinder benzinemotor ‘TwinAir’ met 77 kW/105 pk.
- Daarnaast is er een 1,4 liter viercilinder benzinemotor met 88 kW/120 pk.
- De diesels zijn een 1,3 liter met 70 kW/95 pk of een 1,6 liter met 88 kW/120 pk.
- Er bestaat ook een 59 kW/80 pk sterke versie van de TwinAir die rijdt op aardgas.
- Alle motoren komen voor in de ‘korte’ versie en de Wagon, in het laatste geval alleen in minder uitvoeringen.
- Alleen de 1,3 liter diesel bestaat ook met een vijftraps semi-automatische transmissie. Alle overige versies hebben een handgeschakelde zesbak.
De normale uitvoeringen heten PopStar, Lounge en Cross. Alleen met de TwinAir-benzinemotor is er ook een tijdelijke uitvoering geweest, de Mirror (begin 2018/herfst 2019).
De Fiat 500L als occasion
Het aanbod occasions van deze gefacelifte versie is wat kleiner dan van de eerste versie. Dat heeft alles te maken met de kortere looptijd van het model: twee tegen vijf jaar. In ons land is het aanbod diesels vrijwel te verwaarlozen, dat kan in de ons omringende landen anders liggen. Juist door de koppeling met de dieselmotor is een versie met automaat in ons land niet te vinden.
Een mooie gebruikte 500L is natuurlijk nog wel te vinden bij een autobedrijf met Fiat-agentuur. Die exemplaren zijn gemakkelijk te vinden via www.spoticar.nl, dat is de occasionsite van Stellantis, het concern waartoe ook Fiat behoort. Aan die exemplaren is dan tevens een aantal voorwaarden, zoals een uitgebreide garantie verbonden. Uiteraard zijn gebruikte exemplaren van de 500L ook te vinden bij allerhande andere, al dan niet merk-gebonden autobedrijven.
De proefrit
De 500L is een bijzonder gelijnde auto. Dat is al van een afstand duidelijk. De verwantschap met de populaire 500 is vooral aan de voorzijde overduidelijk, ook ná de facelift, maar ook voor de rest valt de 500L op door zijn proporties.
Wat minder opvalt, eigenlijk pas van dichtbij, is hoe hoog de auto is: 166 cm, dat is bijna manshoog. De zin hiervan is ook direct duidelijk als je instapt. Zelfs met de voorstoel in de laagste stand, is de zitpositie opvallend hoog. In de meeste uitvoeringen is overigens ook de passagiersstoel in hoogte verstelbaar, voor wie dat op prijs stelt.
Achterin lekker ruim
Achterin overtuigt de 500L vooral met zijn ruimte. Volwassenen vinden hier een ruime zitplaats. Dat betekent ook volop ruimte voor babyzitjes, kinderstoeltjes of voor opgroeiende kroost die op de normale achterbank zitten. In een 500L Wagon is de derde zitrij veel minder riant, die is echt alleen voor kleinere kinderen te gebruiken.
Een handig detail vormen de twéé dashboardkastjes. Opbergruimte heb je in een gezinsauto nooit teveel. Handig is ook de mogelijkheid om de vloer van de bagageruimte op drie verschillende niveaus te plaatsen. De inhoud van de bagageruimte (412 l.) zit ergens in de middenmoot van deze klasse.
Geweldig zicht rondom
Kijk rond vanaf de bestuurdersstoel en meteen is nog een belangrijke eigenschap van de 500L duidelijk: het geweldige uitzicht rondom, door de vele ramen. Daarbij is het front ook goed overzichtelijk, wat handig is bij inparkeren. Daarbij is de achterzijde lastig in te schatten, dus is het goed dat daar ‘parkeerpiepers’ zitten.
We reden de 500L met de 0,9 liter TwinAir. Vooral het motorgeluid vraagt gewenning, het is en blijft overduidelijk een tweecilinder, met een karakteristieke roffel. De trekkracht bij lage toerentallen is wat bescheiden, maar wie wat verder doortrekt in de versnellingen ontdekt vanzelf dat die motor voor het gros van de kopers echt sterk genoeg is.
Eenmaal op kruissnelheid is de tweecilinder juist opvallend stil. Hierdoor is dan wel wat meer bandengeluid hoorbaar. De afstemming van het onderstel is vrij stevig, maar oncomfortabel is het zeker niet. De besturing is voldoende nauwkeurig en de zesbak schakelt naar behoren. Bij normaal gebruik haalt ook de tweecilinder een praktijkverbruik rond 1 op 15.
Conclusie
De 500L is niet het verkoopsucces geworden dat Fiat had gehoopt en dat de auto nuchter beschouwd ook had verdiend. Als gezinsauto is er best veel voor deze eigenwijze Fiat te zeggen. Hij is ruim, praktisch en zuinig.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
