logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Jeep Compass I (PK) 1e facelift

Kleine Grand Cherokee

Jeep - Compass

De kleine SUV van Jeep heeft een stevige opfrisbeurt gehad. De neus is veel chiquer en doet denken aan die van de Grand Cherokee. En, voor het eerst is ie ook als tweewielaangedreven versie te koop.

Conclusie

Met de facelift heeft de Jeep Compass een veel volwassener uitstraling gekregen. ’t Is van voren net een Grand Cherokee en dat zal veel potentiële kopers aanspreken. Natuurlijk biedt hij niet de ruimte, de prestaties en offroad-eigenschappen van die grote broer, maar hij kost ook minder dan de helft in aanschaf. Voor liefhebbers van een niet alledaags uitziende auto, die niet het onderste uit de kan willen halen op het gebied van prestaties en stuurscherpte, is de Jeep Compass een te overwegen alternatief.

Type auto en prijs

De Compass is een compacte SUV die moet concurreren met gevestigde types als de Ford Kuga, de Toyota RAV4 en de Volkswagen Tiguan. In zijn vormgeving blijft het een echte Amerikaan, met een grille en koplampen à la Grand Cherokee. Ook de kenmerkende trapeziumvormige uitgebouwde wielkasten zijn gebleven. Voor een kleine 28.000 euro koop je een 2,0 liter benzine met voorwielaandrijving. Bij de vierwielaangedreven versie hoort een 2,4 liter en die zit al boven de 30.000 euro. Diesels zijn een stuk prijziger: de 2.1 CRDi met tweewielaandrijving komt op ruim 35.000 euro, vierwielaandrijving in combinatie met dezelfde motor is bijna zeven mille duurder. Vierwielaandrijvers staan nu in de showroom, de voorwielaangedreven modellen volgen in juni.

Hoe rijdt de Jeep Compass

De verse Compass heeft een vernieuwd onderstel met dikkere stabilisatorstang. Vering en demping zijn strakker afgesteld dan vroeger. Daarmee zijn de rijeigenschappen er onbetwist op vooruitgegaan. Maar zo strak als zijn Europese concurrenten stuurt de Compass toch nog niet. De gemiddelde bestuurder zal bij normaal gebruik echter weinig tekort komen. Daarbij is het veerkarakter nog redelijk comfortabel. De 2,0 liter met handgeschakelde vijfbak biedt voldoende power, maar ook niet meer dan dat. Hij levert 115 kW/156 pk en dat is voor een 1.500 kg zware auto (inzittenden en bagage niet meegerekend) net aan. De door ons nu ook gereden 2.4 Limited doet het wat makkelijker, met 125 kW/170 pk. En een hoger koppel, dus meer trekkracht. Maar ook voor deze versie geldt dat de besturing niet bijster precies is. Verder hebben wij een versie die is voorzien van een CVT. Die werkt prima maar omdat deze motor/bakcombinatie bij het optrekken eerst het toerental pakt en dan de bijbehorende snelheid erbij zoekt, is die wel wat lawaaiig. Overigens kun je deze CVT ook zelf schakelen. Er zit een modus op met zes gefixeerde verzetten. Deze 2.4 Limited met CVT kost overigens € 37.090.

De Jeep Compass van binnen

Het interieur ziet er minder hoekig uit dan dat van zijn voorganger. Dat zal de Europese koper meer aanspreken. De gebruikte materialen ogen ook minder goedkoop en de afwerking is duidelijk verbeterd. Maar nog niet helemaal naar Europese maatstaven want als je de knoppen voor de ventilatie in de middenconsole iets te hard beetpakt, voel je dat ze niet helemaal goed vast zitten. In het leren stuurwiel zitten bedieningsknoppen voor audio, cruise control en mobiele telefoon. De Sport-versie heeft kuipstoelen met stoffen bekleding, de Limited lederen bekleding en stoelverwarming. De standaard uitrusting is netjes met onder meer ABS, ESP, airco, radio/CD-speler, Isofix en lichtmetalen velgen. Voor- en achterin hebben inzittenden voldoende hoofd- en beenruimte; de bagageruimte meet 328 liter. Niet overdreven veel, maar dat komt door de nogal hoog liggende vloer. Natuurlijk kun je hem bij gedeeltelijke bezetting uitbreiden door de achterbank in delen om te klappen.

De Jeep Compass en het milieu

De 'schoonste' Jeep Compass (de 2.0) krijgt milieulabel D mee. De 2.4 l zestienklepper zit al op E, net als de tweewielaangedreven diesel. Met vierwielaandrijving komt die op F. De bijtelling in de lease bedraagt 25 procent.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.