Auto Review Honda Jazz IV 1e facelift
Overwegend ruim
Honda - Jazz 1.5 Dynamic
Conclusie
Zijn praktische gebruiksgemak is onverminderd het grootste aankoopargument van de vernieuwde Honda Jazz. Zijn sterkere krachtbron heeft de gezinsauto er niet interessanter op gemaakt, temeer daar de optionele CVT-transmissie de pret drukt. Maar zelfs wanneer je voor de standaard vijfbak kiest, vallen er nog een stel drempels te nemen: aan zijn gebruiksmogelijkheden hangt namelijk een stevig prijskaartje. Bovendien blijft de veiligheidsuitrusting achter bij die van menig alternatief.Type auto en prijs
De Jazz is de kameleon uit het Honda-modellengamma. De typenaam werd begin jaren ’80 aan een stadsauto meegegeven, maar dook in 2002 achterop een kleine ruimtewagen op. Hoewel de Japanners drie modelgeneraties op dat concept voortborduurden, moet de personenwagen nu worden gezien als een compacte gezinsauto. Daarmee geldt de Jazz opeens als alternatief voor modellen als de Toyota Yaris en Ford Fiesta, die duizenden euro’s voordeliger in aanschaf zijn. De prijslijst van de Honda begint namelijk bij een stevige € 20.080, hoewel de importeur voor dat bedrag niet lullig doet over de uitrusting. Zaken als cruise control, (handmatige) airconditioning, een Bluetooth-koppeling en de fameuze ‘Magic Seats’ zijn standaard aan boord. Eind 2017 onderging de Jazz een bescheiden facelift, die vooral noemenswaardig is omdat Honda dat moment heeft aangegrepen om een sterkere benzinemotor te introduceren.Hoe rijdt de Honda Jazz 1.5 Dynamic
Onderweg met de Jazz begrijp je opeens de logica achter alle segmentwisselingen uit diens verleden: de Honda is namelijk zo wendbaar als een stadsauto, terwijl hij de hoge zit biedt van een MPV (plus de binnenruimte, maar daarover later meer). Ondertussen vormt een krappe parkeerplaats dankzij z’n compacte buitenmaten geen enkel probleem. Eenmaal op de snelweg zakt de Jazz echter als ‘allrounder’ door het ijs. Korte oneffenheden worden ongefilterd aan de inzittenden doorgegeven en vanwege de hoge koets is de Honda gevoelig voor zijwind. Voel je die niet in je stuur, dan hoor je het wel aan het gesuis rond de buitenspiegels. Verder zijn de zittingen van de voorstoelen vlak en bieden ze weinig zijdelingse steun. De nieuwe benzinemotor, een viercilinder met 130 pk, 155 Nm koppel en een trekgewicht van 1.000 kilogram, was in het geval van onze testauto gekoppeld aan een zogenaamde CVT-transmissie. Een ‘continu variabele transmissie’ kent geen traditionele versnellingen, maar gaat op basis van jouw gasvoet op zoek naar een geschikt toerental. Als je niet met beleid optrekt, zet de Honda het op een loeien. Een rotgehoor, temeer daar de Jazz meer geluid maakt dan dat hij vooruit komt. Gelukkig kun je met een tweetal flippers aan het stuur nog kunstmatig van verzet wisselen. De mate van versnellen of vertragen wordt daardoor nauwelijks beïnvloed, maar wel het toerental en daarmee de geluidsproductie. De prestaties van de nieuwe motor zijn in orde, maar niet in overeenstemming met het visuele trainingspak dat de Jazz bij de keuze voor deze krachtbron automatisch aangemeten krijgt: rode sierlijsten, zijskirts in de carrosseriekleur en zwarte wielen plus spiegelkappen. De mate waarin de gezinswagen uitrolt, is wel weer van Olympisch niveau: wanneer je daar niet op bedacht bent, moet je aan het einde van een afrit stevig in de remmen. De besturing is communicatief: je voelt precies wat de voorwielen doen. Ook het zicht rondom krijgt een dikke voldoende: op de dode hoek over je schouder na, kun je de Honda goed overzien. De A-stijl staat daartoe verder weg en is licht gebogen; op een rotonde vallen er op die manier geen andere weggebruikers achter weg. Bovendien is het glasoppervlak aangenaam groot. Een noodremsysteem bij stadssnelheden behoort tot de standaarduitrusting. Vanaf het tweede uitrustingsniveau profiteer je bovendien van verkeersbordherkenning, rijstrookassistentie (alleen geluid) en een waarschuwing bij een dreigende kop/staartbotsing. Bij de concurrentie kun je echter voor meer rijhulpsystemen terecht, die in het geval van de Toyota Yaris nog bij de vanafprijs inbegrepen zitten ook.De Honda Jazz 1.5 Dynamic van binnen
Door de Jazz tegenover de Toyota Yaris en Ford Fiesta te positioneren, heeft de Honda opeens een gigantische bagageruimte. Die alternatieven kunnen althans niet tippen aan een kofferbak met een inhoud van minimaal 354- en maximaal 1.314 liter. Los van de afmetingen heeft de Jazz ook qua gebruiksgemak een streepje voor. De achterklep gaat open inclusief het bumperdeel, waardoor beladen kinderspel wordt. Je kunt de achterbank in de vloer wegklappen voor een volledig vlakke laadvloer, of alleen het zitgedeelte omhoog doen. Op die manier ontstaat er bergruimte op de plek waar je normaal passagiers zou vervoeren; ideaal voor onhandige voorwerpen als een kinderwagen of bloembak. Bij Honda noemen ze dit ‘Magic Seats’ en het is voor de fabrikant nog altijd een unieke merkwaarde. Met de achterbank op zijn plek profiteren de inzittenden van al die binnenruimte. Een middentunnel ontbreekt, zodat drie volwassenen naast elkaar kunnen zitten. Wie dat wenst, kan de rugleuningen verstellen. De beschikbare hoofd- en beenruimte is hoe dan ook overvloedig. De toegang tot de achterbank wordt vergemakkelijkt door de portieren, die haaks op de koets openen. Aan de buitenzijde hebben de Japanners nog hun best gedaan om de Jazz te verfraaien, maar van binnen hebben zij zich weinig inspanningen getroost. Weliswaar ziet het interieur van de Honda er verzorgd uit, maar het is uitgevoerd in stemmig zwart en vervaardigd van harde kunststoffen.De Honda Jazz 1.5 Dynamic en het milieu
Vaste waarde in het motorengamma van de Jazz is een 102 pk sterke viercilinder benzinemotor. Dat is de krachtbron die bij de geadverteerde vanafprijs hoort. Tussen 2011 en 2015 deed Honda in ons land goede zaken met een hybride variant, die vanwege het toenmalige fiscale klimaat niet alleen gunstig was geprijsd, maar dankzij de aanwezigheid van een extra (elektro)motor ook nog meer pit had. De door ons gereden nieuwe krachtbron moet het gat vullen dat na het verdwijnen van de Jazz Hybrid is ontstaan. Dan verwacht je een steviger verbruik, maar dat valt alles mee: de brochure rept van 1 op 18,5. Ook in de dagelijkse praktijk realiseerden wij met 1 op 15,3 zeker geen onaardige score.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
