logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Subaru Impreza III

Onbekende grootheid

Subaru - Impreza

Pluspunten
  • Kwaliteitsproduct
  • Rijdt voldoende comfortabel
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Geen opvallend model

Wat vindt de Wegenwacht?

De Impreza is zo betrouwbaar als je maar van een Japanse auto kunt verwachten. Normaal gesproken laat een Impreza je niet in de steek. Er kan natuurlijk altijd iets stuk gaan. In dat geval blijken onderdelen relatief kostbaar. Dat komt omdat er geen vraag naar bestaat, en dus ook geen markt is voor niet-originele onderdelen. Er zijn twee onderdelen bekend die bij Subaru’s in het algemeen wel eens vervanging behoeven. Dat is de katalysator van de benzinemotoren en de visco-koppeling in de vierwielaandrijving. Als die ‘vast’ zit rijdt de auto niet fijn, een beetje ‘bonkig’, maar je kunt er wel mee doorrijden naar de garage. Met zo’n visco-koppeling kan ook de beste sleutelaar niks anders dan er gewoon een nieuwe onder zetten.
Jarenlang gold ‘Impreza’ bijna als een toverwoord onder sportieve automobilisten. De normale Impreza’s stonden steeds in de schaduw van dat ruige sportimago. Subaru heeft het rallypad bewust verlaten en kwam met een heel normaal en vrij tam uitziend model Impreza.

Waar praten we over?

Met deze generatie Impreza bracht Subaru ineens ander soort auto dan de gelijknamige voorgangers. In plaats van een sedan-model is deze een vijfdeurs hatchback en de stationcar-achtige ‘Plus’ kwam niet meer terug. Daarbij kwam de nadruk ook veel sterker te liggen op de normale uitvoering, terwijl het voorheen juist de zeer sportieve varianten waren die de naam Impreza uitdroegen. De komst van Subaru’s bijzondere diesel-boxermotor, ook in dit model, kon niet verhinderen dat de verkoop van deze generatie Impreza vrij bescheiden bleef. De vierwielaandrijving, als vrijwel unieke eigenschap in de middenklasse, is ook maar door een vrij klein publiek echt gewenst. Blijkbaar zag Subaru zelf ook de beperkte mogelijkheden van zo’n model, want de opvolger is er niet meer als normale Impreza, maar uitsluitend als XV, met extra bodemvrijheid enzovoorts.

Uitvoeringen en varianten

De twee veruit belangrijkste motoren in deze Impreza-generatie zijn de aan elkaar verwante 1,5R en 2,0R benzinemotoren met respectievelijk 79 kW/109 pk en 110 kW/150 pk. In 2009 kwam de eveneens 110 kW/150 pk sterke diesel het aanbod van de Impreza nog versterken. Kortstondig was er in 2007/8 ook nog het aanbod van de 2,5R WRX met 169 kW/230 pk, gevolgd door de WRX STi met 221 kW/300 pk, die tot 2010 leverbaar was. In 2010 verscheen juist de XV met de 2,0 benzine- of dieselmotor, een model dat in de stijl van de grotere Outback hoger op de wielen staat en wat uiterlijke toevoegingen heeft waarmee hij een grotere terreinwaardigheid kent. Alleen met de 1,5R is de Impreza ook geleverd met alleen voorwielaandrijving, alle overige versies hebben standaard vierwielaandrijving. De 1,5 en 2,0 liter benzinemotoren zijn ook geleverd in combinatie met een viertraps automatische transmissie. De normale uitvoeringen worden aangeduid als Comfort, Luxury en Sport.

De Subaru Impreza als occasion

Subaru’s zijn kwalitatief zo goed en zo degelijk (zie column Wegenwacht) , dat je zo’n Impreza bijna ongezien kunt kopen. Als er iets van een onderhoudshistorie bekend is en de auto ziet er niet zwaar verwaarloosd uit, dan kun je je als occasionkoper eigenlijk geen buil vallen aan een gebruikte Impreza van dit model. Niettemin is het toch soms even zoeken, want de verkoop bleef nogal achter bij de verwachtingen, waardoor er niet zo’n groot aanbod occasions bestaat. Als je dan ook nog heel specifieke wensen hebt, kan het lastiger worden. De diesels zijn zo goed als onvindbaar, de verdeling tussen 1,5 en 2,0 is ongeveer evenredig. De kilometerstand is bij een Subaru niet het allerbelangrijkste, zeker als je als particulier niet buitengewoon veel rijdt (gemiddeld is zo’n 15.000 per jaar). De levensduur van de Impreza is zo lang, dat je niet hoeft te ‘schrikken’ van een exemplaar met een ton of wat op de teller, dat kunnen ze gewoon prima hebben.

De proefrit

Op de weg is deze Impreza, in de normale uitvoeringen, geen bijzondere auto. Dat is het hele karakter van de auto, zo ziet hij er ook uit. Geen fratsen, geen bijzondere vormgeving, maar wel bijzondere onderhuidse techniek, al merk je daar gewoon op het asfalt niet zo veel van. Het veercomfort is ruim voldoende. Het interieur biedt voldoende zitruimte aan vier volwassenen, maar de bagageruimte is met een inhoud van 300 liter net even kleiner dan in deze klasse gebruikelijk is. Voor een relatief moderne auto is het opmerkelijk dat Subaru af fabriek geen navigatiesysteem heeft geleverd in dit model. Voor de versies met vierwielaandrijving geldt dat gegeven vaak als verdediging voor het feit dat die een slokje brandstof meer lusten dan normale auto’s in de middenklasse. Gek genoeg is het verschil met de voorwielaangedreven versies volgens de officiële metingen minimaal. Met een 1,5 moet, in beide gevallen, een verbruik rond 1 op 11 als praktijkgemiddelde wel haalbaar zijn.

Conclusie

‘Onbekend maakt onbemind’ gaat voor deze Subaru Impreza-generatie zeker op. De auto valt niet op en heeft weinig om zich te onderscheiden van de massa. Wie dat onbelangrijk vindt, heeft hieraan wel een prima gebruiksauto die tot in lengte van jaren onverstoorbaar zijn werk zal blijven doen. Het is dus ook financieel slim om vooral làng met de Impreza door te rijden.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Subaru Aalsmeer

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.