Auto Review Ford S-Max II
Wat een fijne gezinsauto!
Ford - S-Max
Conclusie
De Ford S-Max is een heel fijne gezinsauto. Hij biedt veel ruimte, is erg comfortabel en heeft een prachtige aandrijflijn. Het start-stopsysteem werkt snel en onmerkbaar. Wie zo'n veertig mille kan besteden aan een auto en een (vijf- of) zevenzits MPV zoekt moet zeker een proefrit met de S-Max maken.Type auto en prijs
De S-Max van Ford is het sportievere MPV-broertje van de Ford Galaxy. Maar dat sportieve predikaat moet je met een korreltje zout nemen. Hou het erop dat de S-Max een vlotter, meer gestroomlijnd uiterlijk heeft dan de Galaxy. Voor de rest is de S-Max vooral erg comfortabel en net zo multifunctioneel als zijn wat statiger ogende broer. De S-Max is er vanaf € 37.560. Voor dat geld krijg je een1,5 liter benzinemotor goed voor 160 pk. Er is ook een krachtiger tweeliter benzinemotor die 240 pk opwekt. Wil je liever een dieselmotor dan is er keuze uit een tweeliterkrachtbron die 150, 180 of 210 pk levert. In deze test rijden we met de 240 pk sterke benzinemotor, die is gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling. Een prachtige combinatie die voor erg veel comfort zorgt. Er zijn twee uitrustingniveau’s: Trend en Titanium. De Trend is de basisversie en die is al behoorlijk rijk uitgerust. Zo heb je altijd ESP en tractiecontrole, automatische airconditioning, keyless-start en bochtverlichting. De Titanium heeft daar bovenop onder meer verkeersbordherkenning, cruise control, rijstrookassistentie, een regensensor en 17-inch lichtmetalen wielen. Wil je een derde zitrij, dan kost dat € 1.970 extra. Die stoelen verdwijnen heel mooi en in een handomdraai in de vloer als je ze niet gebruikt. Zo heb je snel meer bagageruimte.Hoe rijdt de Ford S-Max
Ford staat bekend om zijn goede onderstellen en de S-Max is hierop geen uitzondering. De auto veert en dempt erg comfortabel, maar is nooit misselijkmakend week. Zowel grote- als kleine hobbels worden prachtig weggefilterd. Ook de besturing verdient een pluim. Die is mooi direct en precies. Je kunt bovendien met een fikse snelheid de hoek om zonder dat de auto op één oor hangt. Wat verder opvalt, is hoe stil de S-Max is. Ook bij 120 km/h op de snelweg kun je tegen elkaar fluisteren. De automatische versnellingsbak met dubbele koppeling werkt prachtig. Hij kent een sportstand waarop de auto wat scherper aanvoelt. Handig, maar eigenlijk niet eens nodig. Het standaard aanwezige start-stopsysteem verdient ook al een pluim. Het werkt razendsnel en ongemerkt. Erg fijn; er bestaan ook systemen waarbij het allemaal net even te lang duurt voordat de motor weer aanslaat. Bij deze S-Max heb je eigenlijk niet eens door dat het gebeurt.De Ford S-Max van binnen
Binnenruimte is de grote troef van de S-Max. Of je nou voorin zit, of op de tweede of derde zitrij, er is altijd meer dan genoeg ruimte voor hoofd, benen en voeten. Ook aan opbergmogelijkheden is geen gebrek. Achter het stuur valt de goede ergonomie op. In het verleden hadden Fords een druk dashboard met veel knoppen. Dat is nu verleden tijd. In plaats daarvan is er nu een handig aanraakscherm waarop je heel veel functies bedient. Van de navigatie tot de radio, de telefoon en de airco. De kachelbediening heeft daarnaast ook nog conventionele drukknoppen zodat je bijvoorbeeld snel de stoelverwarming hoger of lager kunt zetten. De enige klacht die wij hebben, betreft het zicht rondom. De raamstijlen zijn erg groot, wat flink wat zicht wegneemt. Vooral bij de voorste raamstijlen is dat niet alleen irritant, maar vooral onveilig: er kan zomaar een hele fietser achter schuilgaan.De Ford S-Max en het milieu
Alle in de S-Max leverbare motoren zijn voorzien van een start-stopsysteem. De 1.5 benzinemotor en de diesels met 150 en 180 pk hebben een B-label. De enige motor die wat dat betreft uit de toon valt, is de 240 pk sterke bezinemotor. Die heeft een D-label.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
