logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mazda 2 Hybrid I (2 HEV)

Liefhebbersauto

Mazda2 Hybrid Select

Pluspunten
  • Spaarzaam verbruik
  • Dynamische rijeigenschappen
  • Indrukwekkende hoeveelheid hulpsystemen
Minpunten
  • Beperkte binnenruimte
  • Rumoerig
  • Donorauto Toyota kost minder en biedt meer garantie

De Mazda2 Hybrid zou je wellicht niet typeren als een liefhebbersauto, maar toch is die benaming bij uitstek op de kleine gezinswagen van toepassing. Je moet namelijk wel een heel groot Mazda-hart hebben, om de 2 te verkiezen boven de Toyota Yaris waarvan de B-segmenter is afgeleid.

Conclusie

Het wordt er niet leuker door op straat, maar als consument valt er dankzij rebadging het nodige voordeel te behalen. Zolang het model je maar aanstaat, kun je er voor jezelf de beste deal uit slepen! Helaas voor Mazda trekken ze met de 2 Hybrid aan het kortste eind: een iets rijkere standaarduitrusting weegt niet op tegen de lagere prijs en de langere garantietermijn van de Toyota Yaris. En dan ziet de donorauto er dankzij z’n tweekleurige lak en grotere lichtmetalen wielen ook nog eens beter uit!

Type auto en prijs

Het is op dit kanaal al vaker aan bod gekomen: het gaat niet goed met de autowereld. Oorlogen, gezondheidscrisissen, chiptekort, steeds strengere milieuregels: het water staat menig fabrikant aan de lippen. Om zwarte cijfers te blijven schrijven, is alles geoorloofd: van prijsverhogingen tot het schrappen van complete segmenten. En, terug van weggeweest, de rebadge: dezelfde auto onder een andere merknaam verkopen. Zulke praktijken worden ook wel badge engineering genoemd, maar met techniek heeft het weinig te maken. Eerder met kosten besparen!

Dit lijkt misschien een Toyota Yaris, maar het is de hybride Mazda2. De Japanners blijven ondertussen ook hun ‘eigen’ 2 leveren, waarvoor in 2023 zelfs een derde (!) facelift gepland staat. Wij vergeleken het huidige model eind 2021 met de vernieuwde Volkswagen Polo. Toen constateerden we dat de Japanners in dit deel van de markt geen elektrische rijondersteuning bieden. Dergelijke techniek kan Mazda zelf ontwikkelen, maar dat kost tijd en geld. Door de hybride Yaris om te katten tot een Mazda, kunnen ze zo’n uitvoering vrijwel meteen te koop aanbieden.

Duurder dan de Yaris

Goed nieuws voor de fans van het merk, maar ook voor de fabrikant zelf, want ieder grammetje CO2 dat Mazda kan besparen, helpt hen om aan de steeds strengere Europese milieuregels te voldoen. De vanafprijs van de hybride 2 ligt met € 24.990 vijf mille hoger dan de versie met een reguliere brandstofmotor. De Toyota donorauto is ook een paar honderd euro voordeliger.

Goedkoop is in dit geval geen duurkoop: weliswaar is de uitrusting van de Mazda met een standaard 7-inch infotainmentscherm fractioneel rijker dan die van de Yaris, maar die is uitbundiger om te zien: bij Mazda zoek je vergeefs naar tweekleurige lak of grote lichtmetalen wielen. Bij Toyota kun je voor zulke zaken wél terecht, net als voor een indrukwekkende garantietermijn: tien jaar of 200.000 kilometer. In het geval van de 2 Hybrid mag je drie jaar of 100.000 kilometer kosteloos aankloppen.

Hoe rijdt de 2 Hybrid

Mazda’s eigen 2 stamt uit 2015. Toen verkochten ze bij Toyota nog de vorige generatie Yaris. Sindsdien hebben de Japanners zichzelf opnieuw uitgevonden, met een gedurfde designtaal en veel sportievere onderstellen. Anno 2023 koop je een Yaris echt niet meer alleen vanwege z’n spaarzame verbruik: met de wielen op de uiterste hoeken van de koets en een fijne, lage zitpositie is die voorheen wat suffe Toyota een eco ‘hot hatch’ geworden. En dat sluit naadloos aan bij Mazda’s merkidentiteit, die voornamelijk op rijdynamiek is gebaseerd!

Overigens hebben de Mazda-techneuten de aandrijflijn van de Yaris gelaten voor wat -ie is: ook in de 2 Hybrid zijn de elektromotor en de driecilinder krachtbron op benzine goed voor 116 pk. Het trekgewicht is met 450 kilogram bescheiden. Zuiver op stroom rijden kan tot op de snelweg, zij het dan voor korte stukjes. Het samenspel tussen beide motoren verloopt naadloos, maar de traploze transmissie wreekt zich met een hoop kabaal wanneer je onbeholpen het gas intrapt. Sowieso is het in de hybride Mazda best rumoerig aan boord: wind- en bandengeruis dringen eenvoudig het inzittendengedeelte binnen.

Imposant veilig

De Toyota heeft voor dit deel van de markt een imposante hoeveelheid hulpsystemen aan boord, en de Mazda nu dus ook. Het merendeel zit bij de vanafprijs inbegrepen, zoals adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning en een noodstopsysteem dat zowel overdag als in het donker over voetgangers waakt. De hybride 2 wijkt daarnaast uit binnen zijn eigen rijstrook en houdt op een kruising in de gaten, dat je niet per ongeluk tegen iets of iemand aanrijdt. Alleen dode hoek signalering is voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau.

De 2 Hybrid van binnen

Het binnenste van Mazda’s eigen 2 is opgetrokken uit hoogwaardiger bekledingsmaterialen dan deze donor-Toyota. Daarin worden veel harde kunststoffen gebruikt. En er is nog iets dat opvalt: Mazda weigert tot nu toe aanraakschermen in hun auto’s te monteren, omdat ze dat niet veilig vinden. Maar dat principe weegt schijnbaar minder zwaar, wanneer ze een kant-en-klaar product van een andere fabrikant betrekken.

Daar komt nog eens bij, dat Toyota diens navigatiesystemen standaard van de locaties van Toyota garages voorziet. In een Mazda heb je daar niet veel aan en dus is de 2 Hybrid niet verkrijgbaar met een af-fabriek navigatiesysteem. Om de weg te vinden, zal je via jouw smartphone moeten navigeren: een functie die gelukkig standaard wordt ondersteund. De Yaris Hybrid is weliswaar de best verkochte B-segmenter met een brandstof- en benzinemotor, maar het is niet alles goud wat er blinkt. Ruim is de Toyota alleen voorin en dat geldt nu dus ook voor deze variant van de Mazda2.

Moeizame instap

De instap naar achteren verloopt buitengewoon moeizaam en op de achterbank kun je eigenlijk alleen de kinderen kwijt. Die zoeken vergeefs naar stroompunten voor hun telefoon of spelcomputer. Ook ventilatieroosters ontbreken achterin. De kofferbak van de ‘Mazyota' heeft een bescheiden inhoud van 285 liter. Dankzij de variabele bagagebodem kun je wel eenvoudig een vlakke laadvloer creëren.

De 2 Hybrid en het milieu

Toyota verkoopt diens Yaris ook met traditionele verbrandingsmotoren. Wil je bij Mazda een kleine gezinsauto op benzine, dan brengen de Japanners echter hun oorspronkelijke 2 in stelling. Je kunt dan kiezen uit twee viercilinders, met een vermogen dat uiteenloopt van 75- tot 90 pk. Voor de door ons gereden, hybride Select-uitvoering geeft de Nederlandse importeur een verbruikscijfer op van 1 op 25. Daar wisten wij met een praktijkscore van 1 op 21,1 redelijk bij in de buurt te komen.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.