Auto Review Peugeot 408 I
Grote verrassing
Peugeot 408 HYbrid 225 GT
- Pluspunten
- Opvallend design
- (Ondanks zijn coupélijn toch voldoende) binnenruimte
- Gunstig verbruik
- Minpunten
- Matig zicht rondom
- Trage laadsnelheid
- Stevige meerprijs t.o.v. 308
Een vierdeurs coupé in het C-segment: het deel van de automarkt waarin kopers geen fratsen willen, maar binnenruimte. Peugeot beweert dat het een ‘t ander niet hoeft uit te sluiten en komt met de 408. En verdraaid: de nieuwkomer blijkt inderdaad een grote verrassing!
Conclusie
De Peugeot 408 is een verrassend leuke auto, die gehakt maakt van de vooroordelen die over dit type auto de rondte doen. De hoofdruimte achterin is op orde, zolang je niet té lang bent. De kofferbak is groter dan het model waarop de vierdeurs coupé is gebaseerd. En dan springt de 408 ook nog eens spaarzaam met brandstof om. De klachten díe we hebben - de fopneusveiligheidsuitrusting bijvoorbeeld, of de trage laadsnelheid - vallen niet zozeer de crossover aan te wrijven, maar eerder Peugeot in het algemeen. Op die ontbrekende ruitenwisser na dan!
Type auto en prijs
De Peugeot 408 is feitelijk een carrosserievariant op de 308. De vierdeurs coupé deelt niet alleen zijn bodemgroep met de C-segmenter: ook de koplampen en achterlichten zijn inwisselbaar. De 408 is wel een stuk groter en spreekt vermoedelijk een andere kopersgroep aan: menig liefhebber heeft zich al positief uitgelaten over de opvallende lijnvoering van het model. Een ‘gewone’ vierdeurs coupé was voor de Fransen niet gek genoeg: de nieuwe Peugeot staat ook wat hoger op de poten, zodat je hem net zo goed als een crossover kunt typeren. Zulke designfratsen hebben wel effect op je portemonnee: met een vanafprijs van € 41.490 is de 408 bijna 10 mille duurder dan de gezinswagen waarvan hij is afgeleid.
Alternatieven zijn er (nog) niet: Hyundai verkocht ooit een soortgelijk model op basis van de i30, maar die Fastback verdween na vier jaar roemloos uit de showroom.
Peugeot verleent twee jaar fabrieksgarantie op de complete 408. Wie kiest voor een van de twee beschikbare plug-in hybrides, mag voor problemen met het batterijpakket acht jaar of 160.000 kilometer bij de dealer aankloppen.
Hoe rijdt de 408 HYbrid 225
Het scheelt slechts 4 centimeter, maar die extra bodemspeling vormt het belangrijkste verschil in rijbeleving tussen de 308 en 408. De vierdeurs coupé beschikt even goed over een communicatieve besturing en een afgewogen onderstel, maar zodra je het vermogen aan gaat spreken, slaat de balans door naar (te) comfortabel. De koets gaat dan ‘hangen’, waar je niet op rekent bij zo’n dynamisch gelijnde auto.
De prestaties van onze testauto sluiten beter aan op dat verwachtingspatroon: wij reden de krachtigste plug-in hybride, goed voor 225 pk en 360 Nm. Er kan bovendien een behoorlijke aanhangwagen achter de Peugeot, want het trekgewicht van deze motorvariant bedraagt 1.400 kilo. De reguliere benzineversie mag maar 1.200 kilo trekken. Dat aantal kun je curieus genoeg verhogen tot 1.350: het koelsysteem van de motor wordt dan tegen meerprijs aangepast.
Geen achterruitenwisser
Eveneens op de optielijst: een panoramadak. Dat zorgt voor extra licht in het interieur, maar snoept ook de nodige hoofdruimte af van de passagiers voorin. Met een bovengemiddelde lengte pluk je daar de wrange vruchten van: je kunt dan niet rechtop achter het stuur zitten. Om je heen kijken is sowieso een uitdaging in de 408. Niet zozeer vanwege de achterruit die vlak in het kofferdeksel ligt: in de binnenspiegel blijft er genoeg raam over om doorheen te kijken. Achterop ontbreekt echter een ruitenwisser en daarnaast vallen de A- en C-stijlen buitengewoon fors uit.
Een andere onaangename verrassing betreft de aanvullende veiligheidsuitrusting. Op het oog beschikt de Peugeot over de nodige rijhulpsystemen, maar in werkelijkheid gaat het om uitgeklede versies van hulpjes die je alleen op de rijker aangeklede uitvoeringen krijgt: een noodstopsysteem dat ook voetgangers en fietsers herkent bijvoorbeeld. In de basis gaat de 408 alleen voor andere auto’s in de ankers.
De 408 HYbrid 225 van binnen
Met een lengte van 4.68 meter is de 408 een schoolliniaal langer dan de 308. De kofferbakinhoud valt met een inhoud van minimaal 536- en maximaal 1.611 liter dan ook mooi tussen die van de vijfdeurs C-segmenter en de stationwagen in. De plug-in hybride motorvariant biedt minder bagageruimte: daarin kun je 471- of 1.545 liter aan spullen meenemen. Vink je ook de optionele Focal-stereo aan, dan wordt het passen en meten om de laadkabel onder de bagagebodem kwijt te kunnen. De vijfde deur biedt een aangenaam grote laadopening, geholpen door de hoedenplank die deels aan het raam bevestigd zit.
Het interieur is een-op-een overgenomen uit de 308. Dat betekent een driedimensionaal dashboard, een groot infotainmentscherm en een minimum aan traditionele bedieningsknoppen. In een aantal gevallen kun je zelf bepalen welke functionaliteit er achter die knoppen schuilgaat.
Verlengde daklijn
Een aflopende daklijn betekent vaak slecht nieuws voor de beschikbare hoofdruimte achterin, maar Peugeot heeft zijn best gedaan dat leed tot een minimum te beperken door die daklijn te verlengen. Ben je langer dan 1.90 meter, dan blijkt dat vergeefse moeite: je zit in dat geval alsnog met jouw kruin tegen het plafond. Het valt sowieso niet mee om aan boord te komen zonder je hoofd te stoten! Eenmaal binnen valt de beenruimte echter imposant te noemen.
Achterin beschik je over eigen ventilatieroosters en stroompunten. Die zetten je in eerste instantie op het verkeerde been: het lijkt te gaan om traditionele USB-aansluitingen, maar Peugeot heeft daarvan alleen de behuizing gebruikt. In werkelijkheid kun je op de betreffende stroompunten een USB-C kabel aansluiten.
De 408 HYbrid 225 en het milieu
De 408 wordt leverbaar met dezelfde motoren die ook voor de 308 in het schap liggen: een 130 pk sterke benzinemotor en twee plug-in hybride aandrijflijnen: eentje met 180- en een met 225 pk. Die laatste krachtbron ging schuil onder de motorkap van onze testauto.
Op papier zou de krachtigste semi-elektrische 408 goed moeten zijn voor een sprookjesachtig verbruikscijfer van 1 op 83,3. Tijdens onze eerste kennismaking in het bergachtige achterland van Barcelona kwamen wij tot een score van 1 op 16,4. Daarmee zouden wij in de dagelijkse praktijk best tevreden zijn!
Uren laadtijd
Het batterijpakket van de plug-in hybride Peugeot is 12,44 kWh groot. Met alle accucellen geladen, bedraagt de actieradius maximaal 65 kilometer voordat de viercilinder benzinemotor bijspringt. Het duurt alleen even voor je de benodigde stroom bij elkaar hebt gesprokkeld: laden doet de 408 in principe met een snelheid van 3,7 kW. Optioneel kun je daar 7,4 van maken, maar ook dan moet je niet vreemd opkijken wanneer het minstens vier uur duurt om de batterijen vol te krijgen.
De Peugeot helpt je met een speciale ‘Brake’-stand op de automaat om optimaal profijt te hebben van de meegebrachte stroom. Met die modus ingeschakeld, wint de 408 extra remenergie terug. Je zult echter altijd de mechanische remmen moeten gebruiken om volledig tot stilstand te komen. Eventueel kun je wat stroom bewaren door de ‘e-Save’ functionaliteit te activeren: zo kun je zorgen dat er altijd 10- of 20 kilometer aan schone energie voorradig blijft, mocht je op het einde van je rit nog een stadscentrum aandoen.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
