logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Micra V (K14)

Betrouwbaar buitenbeentje

De Nissan Micra krijgt als occasion nog steeds niet helemaal de waardering die de auto eigenlijk verdient. Dat komt voor een deel door de modellen-politiek van Nissan, maar het doet aan de auto op zich niks af. Occasionkopers die net even verder kijken zijn zó overtuigd.

Pluspunten
  • Verstandige keuze
  • Rijdt heel goed
  • Zeer betrouwbaar
  • Lekker onderscheidend model
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

Helemaal in de beginfase van dit model was er een probleem bij de dieselmotor. Bij heel vochtig weer kon de motor bij een koude start een ‘waterslag’ maken door condens die zich verzamelde in het inlaattraject. Dat kon grote schade tot gevolg hebben. Micra diesels die normaal via de dealer zijn onderhouden, hebben hiervoor intussen een kleine modificatie gehad, waardoor dit niet meer kan gebeuren. Verder kent de Wegenwacht bij deze Nissan geen enkel euvel dat wel eens vaker voorkomt. De Micra bevestigt maar weer eens waar de ijzersterke reputatie in betrouwbaarheid van het merk en het land van herkomst vandaan komt.

Over de Nissan Micra

De naam Nissan Micra gaat intussen al meer dan dertig jaar terug in de tijd. Het lastige is dat Nissan de diverse generaties soms wat ongelukkig heeft gepositioneerd. Met name het voorgaande model (vanaf 2011 tot de komst van deze) paste niet logisch in de gangbare indeling in klassen. Daardoor zijn kopers wellicht wat gaan zweven en zo ook bij andere merken terecht gekomen. Dit model, vanaf 2017, heeft daar nog steeds een beetje last van. Dit is wèl een volwaardige mededinger in het zogenaamde B-segment, maar er zijn gewoon niet zoveel trouwe Micra-rijders die nu de overstap maken naar deze. De populariteit van dit model blijft daardoor, ook als occasion, een beetje achter. Toch kan alleen worden gesteld dat juist dit moderne en een tikje eigenzinnige model kwaliteiten te over heeft.

Uitvoeringen en varianten

In totaal komen in deze generatie van de Micra drie benzinemotoren en één dieselmotor voor. De 1,0 liter driecilinder basis-benzinemotor (52 kW/71 pk) is alleen de eerste twee bouwjaren geleverd, dus tot begin 2019. Daarnaast was er een van Renault afkomstige 0,9 liter driecilinder met turbo (66 kW/90 pk). Begin 2019 is die juist vervangen door een compleet nieuwe 1,0 liter driecilinder met turbo (74 kW/100) die ook wat meer trekkracht levert. Die motor werd begrijpelijk aangeduid met ‘100’, maar wordt met ingang van eind 2020 ‘92’ genoemd, terwijl het motorvermogen toch echt ongewijzigd is. De 1,5 liter dieselmotor (66 kW/90 pk) was er vanaf de introductie, maar vond in Nederland nauwelijks belangstelling en is zo medio 2018 al stilletjes uit het programma verdwenen. Alle Micra’s hebben standaard vijf versnellingen maar de latere 1,0 benzinemotor is als optie ook geleverd met een erg fijne traploos schakelende automaat (CVT).

De normale uitvoeringen van de Micra heten achtereenvolgens Visia, Acenta, N-Sport en Tekna. Er zijn tijdelijke, langer meelopende uitvoeringen geweest, zoals de N-Design, N-Connecta N-Style en de Business Edition.

De Nissan Micra als occasion

Er staat een heel behoorlijk aanbod gebruikte exemplaren van deze Micra-generatie in het land. Dit is bij uitstek een auto die nieuw wordt gekocht door particuliere kopers. Dat verklaart enerzijds het te verwaarlozen aanbod exemplaren met dieselmotor en anderzijds de gemiddeld vrij bescheiden kilometrages. In combinatie met de uitstekende kwaliteit van Nissans in het algemeen, maakt dit de aankoop van zo’n Micra een vrijwel risicoloze onderneming. Daarbij tekenen we wel aan dat een lage kilometerstand op zich niet zaligmakend is. Als die is opgebouwd uit ontelbare kleine boodschappenritjes en even de kinderen naar school of crèche brengen, dan heeft zo’n auto het toch zwaarder, dan eentje die regelmatig ritten van 100 km of meer maakt. Nissan heeft geen vast ‘occasionlabel’, maar uiteraard zijn jonge Micra’s vooral te vinden bij de officiële dealers van het merk. Die zullen die Micra graag afleveren met een uitgebreid pakket inclusief (BOVAG-)garantie. In sommige gevallen zal zelfs de fabrieksgarantie nog van kracht zijn. Op het moment van schrijven ligt die op vijf jaar.

De proefrit

De Micra is uiterlijk zeer herkenbaar door zijn ‘scherpe neus’ en die opvallende, vloeiende knik die vanaf de motorkap doorloopt over de flanken. Hoe langer je kijkt, hoe meer details je ziet, van de ‘verdwenen’ deurgrepen op de achterportieren, tot de sterk uitstulpende achterlichten. Vier volwassenen van gemiddeld postuur passen nèt in het interieur. Wat opvalt is dat de best fijne voorstoelen zó ver naar achteren kunnen dat ook mensen met heel lange benen er goed in kunnen zitten. De instrumenten zijn heel goed afleesbaar (plusje: koelvloeistofthermometer) en de hele bediening stelt me nergens voor vraagtekens. Voor een Nissan is het niet verbazend dat het interieur netjes is afgewerkt. De bagageruimte heeft een inhoud van 300 liter, wat normaal is voor deze klasse.

De oorspronkelijke 0,9 liter (Renault-) motor is op zich krachtig genoeg. Onder het rijden valt wel op dat die motor bij lage toeren heel weinig trekkracht heeft en daarbij voelt ook de koppeling wat doods aan. De Micra is stevig afgeveerd, maar zeker niet tè hard. Hij is lekker wendbaar en heeft een prima wegligging. Motorisch is de Micra best stil, mede daardoor is er wel veel bandengeluid hoorbaar, met name op ruw asfalt. De latere, nieuw ontwikkelde 1,0 liter is fractioneel sterker, maar omdat die bij lage toeren wat meer heeft bij te zetten, rijdt die een stuk soepeler. Het lijkt ook alsof de koppeling bij die motor eveneens soepeler aangrijpt. Met de eerste motor reden we destijds gemiddeld zo’n 1 op 17, met de tweede motor lag het gemiddelde maar marginaal zuiniger, maar onder ideale omstandigheden zagen we ook 1 op 20 als resultaat.

Conclusie

We blijven erbij dat deze Micra te weinig waardering krijgt. Wie in deze compacte klasse een moderne en kwalitatief uitstekende occasion zoekt, doet met de Micra een heel goed keuze. Als het uiterlijk niet in de smaak valt, tja, daaraan kunnen we niks veranderen, maar los daarvan is dit een absolute aanrader.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Mossel VKV Nissan Rotterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.