logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen Ds4 I

Sportief met stijl

Citroën - DS 4

Na de MINI-concurrent DS3 komt Citroën nu met de grotere DS4. Een combinatie van sportieve prestaties, bijzondere styling en een hoog kwaliteitsniveau.

Conclusie

Gewoon een erg fraaie auto, deze nieuwe DS4. Veel opvallender en exclusiever dan de C4. Bij dat exclusieve uiterlijk hoort ook een behoorlijk luxueus interieur, met veel keuzemogelijkheden. De rijeigenschappen zijn erg goed, maar misschien iets te veel ten koste gegaan van het veercomfort. Er hangt wel een stevig prijskaartje aan de DS4. Citroën begeeft zich met de DS4 in de richting van het premiumsegment en daar kom je ook merken als Audi en BMW tegen.

Type auto en prijs

Onder de naam DS brengt Citroën een nieuwe reeks auto’s, naast de reguliere C-serie van het merk. De DS-serie (er is ook een DS5 in aantocht) is luxer, sportiever en exclusiever dan de andere Citroën-modellen. Zo ook de nieuwe DS4. Het is een vierdeurs hatchback met ongeveer de afmetingen van een C-segment middenklasser (VW Golf, Opel Astra etc.) maar wel met een bijzonder design. De elegante lijnen doen denken aan een coupé, maar tegelijk is de DS4 ook wat hoger dan normaal, en oogt daardoor een beetje SUV-achtig, bijna. De prijslijst begint bij € 23.940 voor de eenvoudigste uitvoering (Chic) met 1,6 liter 88 kW/120 pk benzinemotor. Er zijn ook sterkere benzinemotoren met 156 en 200 pk. Voor die laatste betaal je dan al € 31.750 maar dat is dan ook de meest luxueuze Sport Chic uitvoering. Voor de zakelijke rijder is de e-HDi diesel het meest interessant. Dankzij een stop-startsysteem heeft deze versie een laag verbruik en een lage (114 gram) CO2 uitstoot, waardoor hij in de 20% bijtellingsregeling valt. Hij is er vanaf € 28.890. Er is ook nog een 163 pk sterke diesel (vanaf € 33.500).

Hoe rijdt de Citroën DS 4

Met de oorspronkelijke DS zette Citroën in de jaren vijftig nieuwe maatstaven op het gebied van veercomfort. De DS4 heeft niets van dit historisch erfgoed meegekregen. Geen hydropneumatische veerbollen, die vind je alleen nog in de C5 en C6. Het DS4-onderstel is gebaseerd op dat van de C4, maar dan met een extra strakke, sportieve afstelling. De DS4 laat zich daarmee vlijmscherp door een bochtig traject sturen, heel precies en direct. Het nadeel is wel dat je elk hobbeltje in het wegdek ook heel duidelijk voelt. Wie een comfortabel deinende Citroën verlangt heeft in een DS4 niets te zoeken.

De Citroën DS 4 van binnen

Het interieur van de DS4 is erg mooi. In opzet is het niet wezenlijk anders dan dat van de C4, maar de uitvoering is veel luxer en exclusiever. Dat zet hem vooral in de gebruikte materialen en de zeer verzorgde afwerking. Vooral de leren voorstoelen in ‘horlogebandstijl’ zijn schitterend. Ook bijzonder is de panoramische voorruit die doorloopt in de dakhemel. Binnenruimte biedt de DS4 voldoende, maar voor lange mensen (richting 2 meter) zou de bestuurdersstoel wat meer naar achteren moeten kunnen. De bijzondere vorm van de achterportieren (scherp uitstekende zijruiten) maakt in- en uitstappen een tikje lastig als je strak naast een andere auto geparkeerd staat.

De Citroën DS 4 en het milieu

De 1,6 liter benzinemotor met 88 kW (120 pk) heeft energielabel B en stoot 144 gram CO2 uit. De 1,6 met automaat en de tweeliter hebben respectievelijk een D en een C-label. Alle benzineversies van de DS4 vallen in het 25% bijtellingstarief. Bij de diesels is de e-HDi airdream EGS de milieu-aanvoerder. Hij heeft een B-label, produceert 114 gram CO2 en de fiscale bijtelling bedraagt 20%. De tweeliter diesel heeft een D-label en valt in de 25% bijtellingsklasse.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.