logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mitsubishi Carisma I 1e facelift

Cááárisma!

Mitsubishi - Carisma

Pluspunten
  • Redelijke rijeigenschappen
  • Hoge betrouwbaarheid
Minpunten
  • Saai en gedateerd uiterlijk
  • 1.8 GDI niet zóveel zuiniger

Wat vindt de Wegenwacht?

In het algemeen zijn Carisma’s zo betrouwbaar als je van een Japans merk mag verwachten, ook al is hij dan in Nederland gemaakt. Bij de Wegenwacht is wel vervuiling van het gasklephuis bekend, waardoor de motor slecht gaat lopen. Dat is een kwestie van schoonmaken. De brandstofpomp in de tank stopt er wel eens mee en bij exemplaren met hoge kilometerstanden willen de remcilinders van de achterwielen wel eens lekken. Dat is een APK-afkeurpunt, maar geen drama. De 1.8 GDI-motor had in de beginjaren wel wat meer problemen, maar dat is onder garantie netjes opgelost.
Weet u nog? Om de Carisma onder de aandacht van het Nederlandse publiek te krijgen was er een actie met André van Duin waarbij gratis auto’s werden weg gegeven. Even was de Carisma een succes, later zakte de verkoop nogal in. Nu koop je ze ‘voor weinig’.

Waar praten we over?

De Carisma is in zoverre bijzonder dat het model geen voorganger kende en ook niet concreet is vervangen door een nieuw model. Aardig om te weten is ook dat dit model alleen in Europa is geleverd en is gebouwd bij NedCar in Born. De Carisma deelt de bodemplaat en nog wat techniek met de Volvo S40. Voor de rest is het een typische, Japanse middenklasser, ondanks z’n herkomst. Kwalitatief erg goed, maar uiterlijk nogal belegen, onopvallend en daardoor een beetje vergeten.

Uitvoeringen en varianten

De Carisma is er als vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback, waarbij laatstgenoemde om praktische redenen net iets populairder is. Aanvankelijk was de Carisma er met 1,6 (66 kW/90 pk) en 1,8 (85 kW/115 pk) benzinemotoren, plus een 1,9 liter diesel met 66 kW/90 pk. In 1997 verscheen de 1,8 liter benzinemotor met directe inspuiting, wat onlogisch aangeduid als GDI. Die leverde 90 kW/122 pk en verving de eerdere 1.8. In 1999 is er een facelift doorgevoerd, waarbij de bestaande diesel plaatsmaakte voor twee versies, met 75 kW/102 pk en 85 kW/115 pk. De belangrijkste uitvoeringen zijn Base, Classic en Comfort, later aangevuld met Avance en Elegance en een langlopend actiemodel, de Shogun. De productie is in 2003 beëindigd, maar er zijn nog geruime tijd Carisma’s uit voorraad verkocht, waardoor sommige exemplaren in 2004 of zelfs pas in 2005 op kenteken zijn gezet.

De Mitsubishi Carisma als occasion

De enorme promotie rond de Carisma heeft destijds niet geleid tot een aanhoudend succes. Te hoge voorraden zijn onder meer ‘gedumpt’ bij verhuurbedrijven. Tja, je moet wat, als merk. Zowel die huurauto’s als de eerste verkoopgolf kwamen natuurlijk ook weer terug op de markt als occasion. Het overaanbod en de bescheiden vraag leidden tot lagere prijzen en dat is nooit meer goed gekomen. Een Carisma is allerminst een spannende auto, maar voor wie betaalbaar vervoer zoekt tegen een kleine investering, is het nu juist een aanrader. Je koopt ze al voor echt heel weinig, maar let wel op dat die heel goedkope exemplaren niet zwaar verwaarloosd zijn. Voor een paar duizend euro koop je al een puike Carisma, waarmee je probleemloos nog jaren kunt rijden. De GDI kun je beter laten staan. Diesels zijn er bijna niet meer, die zijn door export het land uit gegaan.

De proefrit

De Carisma heeft weinig opmerkelijke eigenschappen. Ook qua rijgedrag kan het er allemaal best mee door. De 1,6 liter motor voldoet al prima aan de eisen van veel automobilisten. De bediening is ‘standaard Japans’, dus goed zonder verrassingen. Er zitten redelijke voorstoelen in, vering en schokdemping doen hun werk prima en als geheel is de Carisma beslist niet oncomfortabel. Normaal rijdend met zo’n Carisma 1.6 kom je met gemak rond 1 op 12 á 13 uit. De GDI is in theorie veel zuiniger, in de praktijk scheelt het niet zoveel, zeg eens 1 op 14.

Conclusie

De Mitsubishi Carisma heeft nooit echt veel waardering gekregen en dat is niet helemaal terecht. Voor de particuliere automobilist, die niet veel geld wil uitgeven en gewoon een betrouwbare auto zoekt die weinig aandacht vraagt, is de Carisma een uitstekende koop.
Deze auto is beschikbaar gesteld door n.v.t..

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.